építészet
2012. 07. 22.
Munkaközi No.12.
Hopp! A FUGA lépcsőjén megbotlottam. Mikor felkászálódtam, akkor meg belebotlottam a falon csüngő poszterekbe, ami valójában egy kiállítás - tudtam meg. E falfelület betöltésére és a tér adta információfelület kitöltésére időről-időre építészirodákat kérnek fel, hogy mutassák be éppen folyó munkáikat. Az állandóan működő kiállítás-sorozat címe: Munkaközi.
Az Apostroph Műterem szokatlan módon közelítette meg a feladatot. Nem azt mutatják be, hogy min dolgoznak, hanem hogy hogyan. Konkrétabban véve mégiscsak azt, hogy min, mert ugye asztalokon dolgozik a tervező építész, tehát a rajzasztalok felülete került át a kiállított tablókra. Nem is akármilyen asztalok ezek, melyekhez a Doka cég zsaluhéj tábláit használták fel. Ezek a panelek érdekes módon pont rajzasztal modulban gyártódtak, így kiválóan alkalmasak nemcsak a beton megtámasztására, hanem a kivitelezést megelőző mérnöki tervek létrehozásának alátámasztásaként is jó szolgálatot tesznek. Meg hát igazán stílszerű is.
Bár a mai rajzasztalok központi motívuma általában egy monitor, mely felülről nem sokat árul el, ám mégis így látunk jobban a kulisszák mögé, hiszen ily módon kikerül a fókuszunkból ez a fénnyel vibráló civilizációs objektum.
A munkaasztalok ortogonális fotói a rajtuk dolgozó építészek személyiségének és módszereinek felszínes lenyomatát adják. Egy az egyes léptékben jelenítik meg az irodában dolgozók munkakörnyezetét és privát használati tárgyait, melyek láttán rájövünk, hogy mekkora jelentősége van a tervezési folyamat személyhez kötött valóságának.
A harmadik transzformációval, ahol ezt a vízszintes felületet átforgatjuk a fal síkjára, mégis a kinyomtatott tablók olyan hatást váltanak ki, mintha ősrégi monitorok lennének, melyeken az ottfelejtett tárgyak kiégették a pixeleket. És valóban, sokszor mintha a monitoron élnénk, azzal az egy síkra zsúfolt pixeltömeggel kell kifejtenünk építészként a munkánk jelentős részét. Csak a szándékaink, képzelőerőnk, vizualitásunk ad távlatot és mélységet a születő tervrajzoknak, amik ezért voltaképpen meghatározó összefüggésben állnak jellemünk, szokásaink, megnyilvánulásaink, vagyis egyszeri, személyes mivoltunk magjával.
A 2008-ban alakult friss építésziroda frappánsan oldotta meg a bemutatkozást, nem cécózott mindenféle látványos tervanyagok összeállításával, de azért kis szórólapon közzétették tételesen az aktuális projektjeiket.
A kiállítás szeptember 9-éig látható itt: http://www.fuga.org.hu/
Az Apostroph Műteremről bővebben itt: http://www.apostroph.hu/
Bár a mai rajzasztalok központi motívuma általában egy monitor, mely felülről nem sokat árul el, ám mégis így látunk jobban a kulisszák mögé, hiszen ily módon kikerül a fókuszunkból ez a fénnyel vibráló civilizációs objektum.
A munkaasztalok ortogonális fotói a rajtuk dolgozó építészek személyiségének és módszereinek felszínes lenyomatát adják. Egy az egyes léptékben jelenítik meg az irodában dolgozók munkakörnyezetét és privát használati tárgyait, melyek láttán rájövünk, hogy mekkora jelentősége van a tervezési folyamat személyhez kötött valóságának.
A harmadik transzformációval, ahol ezt a vízszintes felületet átforgatjuk a fal síkjára, mégis a kinyomtatott tablók olyan hatást váltanak ki, mintha ősrégi monitorok lennének, melyeken az ottfelejtett tárgyak kiégették a pixeleket. És valóban, sokszor mintha a monitoron élnénk, azzal az egy síkra zsúfolt pixeltömeggel kell kifejtenünk építészként a munkánk jelentős részét. Csak a szándékaink, képzelőerőnk, vizualitásunk ad távlatot és mélységet a születő tervrajzoknak, amik ezért voltaképpen meghatározó összefüggésben állnak jellemünk, szokásaink, megnyilvánulásaink, vagyis egyszeri, személyes mivoltunk magjával.
A 2008-ban alakult friss építésziroda frappánsan oldotta meg a bemutatkozást, nem cécózott mindenféle látványos tervanyagok összeállításával, de azért kis szórólapon közzétették tételesen az aktuális projektjeiket.
A kiállítás szeptember 9-éig látható itt: http://www.fuga.org.hu/
Az Apostroph Műteremről bővebben itt: http://www.apostroph.hu/
További írások a rovatból
Pesti Attilával az okosotthonok kérdéseit jártuk körbe
Más művészeti ágakról
Tudósítás a "Szaporodnak a jelek" című Esterházy-konferencia első napjáról