zene
2012. 07. 06.
Müpa és a pekingi NCPA: közös produkciók
Együttműködési megállapodást kötött és közös produkciókat tervez a pekingi Nemzeti Előadóművészeti Központ (NCPA) és a Művészetek Palotája (Müpa). Az erről szóló dokumentumot pénteken írta alá a két intézmény vezetője Budapesten, ahol a napokban vendégszerepelt az NCPA-ban működő Pekingi Nemzeti Nagyszínház.
Káel Csaba, a Művészetek Palotája vezérigazgatója a megállapodás aláírását követően hangsúlyozta: kultúra nélkül nincs diplomácia.
"Az NCPA eddig csak a Szöuli Művészeti Központtal és a washingtoni Kennedy Centerrel állapodott meg, a Müpa harmadik e téren" - emelte ki Káel Csaba.
Az MTI-nek felidézte, hogy két hete egy nemzetközi tanácskozáson járt Pekingben és Sanghajban. A sanghaji partnerrel a közelgő, 2013-as Verdi-évfordulóval kapcsolatban bontakozik ki egy rangos közös produkció tető alá hozása, Pekingben pedig - egyelőre Hungary in Focus munkacímmel - egy olyan eseménysorozatot terveznek, amelynek központi helyszíne az NCPA lenne - tette hozzá a Müpa vezérigazgatója.
A Pekingi Nemzeti Nagyszínház budapesti vendégjátéka kapcsán Csen-Ping, az NCPA elnöke az MTI-nek elmondta, hogy százötven főnyi csapat érkezett az európai turnéra, a bécsi Burgtheaterben négy alkalommal léptek fel telt ház előtt, a Magyar Állami Operaházban két estén töltötték meg a nézőteret. Budapestről pedig Prágába indulnak.
Mint kifejtette, a szerdai és a csütörtöki budapesti fellépés sikere felülmúlta várakozásaikat, és számukra szokatlan volt, hogy ötször tapsolta vissza a művészeket a közönség. "Ez is bizonyítja, hogy a kínai kultúra első számú névjegyének számító pekingiopera műforma nem idegen a magyar publikumtól" - mutatott rá Csen-Ping.
Beszámolt arról, hogy a Vörös Szikla-turné előkészítésére egy évet szántak, mert a legmagasabb színvonalú kínai művészet "exportjára" különös gondot fordítanak.
"Először is olyan városokat és játszóhelyeket választottunk a darab előadására, amelyek kulturális szempontból nagyon erősek. A bécsi Burgtheater a német nyelvterületen igen rangos, bár azon csodálkoztunk, hogy nem volt légkondicionálás az épületben, így 39 fokos kánikulában kellett dolgoznunk. Budapesten a Magyar Állami Operaház jöhetett csak szóba, Prágában pedig a Nemzeti Színházban fogunk játszani" - sorolta az elnök.
Kiemelte: figyeltek arra, hogy a három országban más-más nyelvet beszélnek, külön kellett a feliratokat elkészíttetniük, a magyar szöveg nem tolmácsok, hanem komoly sinológusok munkája. A szereposztásokat úgy alakították, hogy a Kínában nagy elismertségnek örvendő művészek lépjenek fel a turnén. Céljuk ugyanis az volt, hogy a kifejezés által még közelebb kerüljön a mű a közönséghez és világos legyen számára, mikor lehet tapsolni, sőt kiabálni, ha tetszik valami.
"Ügyeltünk arra, hogy hatékonyak legyünk. Érkezésünk előtt két hónappal hozzáláttunk a produkció marketingjéhez, mert azt akartuk, hogy ne csupa tiszteletjegyes néző, hanem igazi jegyvásárló üljön a nézőtéren, mégpedig helyi közönség és ne a kínai kolóniák tagjai. Ez 98 százalékban sikerült is eddig" - jegyezte meg Csen-Ping.
A mostani turné - amelynek költségeit csak 40 százalékban vállalta az állam - Csen-Ping szerint életképes cserekapcsolatot teremtett a kínai és az európai kultúra között.
A négy éve átadott hatalmas, 2,1 négyzetkilométer alapterületű pekingi kulturális komplexum, a Nemzeti Előadóművészeti Központ (NCPA) célja, hogy minél jobban bekapcsolódjon a nemzetközi vérkeringésbe.
Az NCPA nemcsak méreteit és építészei megoldásaiban a "legek" háza, hanem tartalmában is: évente ezer előadást tartanak, száz-száz balett-, illetve operaelőadást, négyszáz koncertet és háromszáz színházi előadást. A központ 2007-es megnyitása óta 125 ezer művész lépett fel a komplexum három termében, többségük külföldi világsztár volt.
"Az NCPA eddig csak a Szöuli Művészeti Központtal és a washingtoni Kennedy Centerrel állapodott meg, a Müpa harmadik e téren" - emelte ki Káel Csaba.
Az MTI-nek felidézte, hogy két hete egy nemzetközi tanácskozáson járt Pekingben és Sanghajban. A sanghaji partnerrel a közelgő, 2013-as Verdi-évfordulóval kapcsolatban bontakozik ki egy rangos közös produkció tető alá hozása, Pekingben pedig - egyelőre Hungary in Focus munkacímmel - egy olyan eseménysorozatot terveznek, amelynek központi helyszíne az NCPA lenne - tette hozzá a Müpa vezérigazgatója.
A Pekingi Nemzeti Nagyszínház budapesti vendégjátéka kapcsán Csen-Ping, az NCPA elnöke az MTI-nek elmondta, hogy százötven főnyi csapat érkezett az európai turnéra, a bécsi Burgtheaterben négy alkalommal léptek fel telt ház előtt, a Magyar Állami Operaházban két estén töltötték meg a nézőteret. Budapestről pedig Prágába indulnak.
Mint kifejtette, a szerdai és a csütörtöki budapesti fellépés sikere felülmúlta várakozásaikat, és számukra szokatlan volt, hogy ötször tapsolta vissza a művészeket a közönség. "Ez is bizonyítja, hogy a kínai kultúra első számú névjegyének számító pekingiopera műforma nem idegen a magyar publikumtól" - mutatott rá Csen-Ping.
Beszámolt arról, hogy a Vörös Szikla-turné előkészítésére egy évet szántak, mert a legmagasabb színvonalú kínai művészet "exportjára" különös gondot fordítanak.
"Először is olyan városokat és játszóhelyeket választottunk a darab előadására, amelyek kulturális szempontból nagyon erősek. A bécsi Burgtheater a német nyelvterületen igen rangos, bár azon csodálkoztunk, hogy nem volt légkondicionálás az épületben, így 39 fokos kánikulában kellett dolgoznunk. Budapesten a Magyar Állami Operaház jöhetett csak szóba, Prágában pedig a Nemzeti Színházban fogunk játszani" - sorolta az elnök.
Kiemelte: figyeltek arra, hogy a három országban más-más nyelvet beszélnek, külön kellett a feliratokat elkészíttetniük, a magyar szöveg nem tolmácsok, hanem komoly sinológusok munkája. A szereposztásokat úgy alakították, hogy a Kínában nagy elismertségnek örvendő művészek lépjenek fel a turnén. Céljuk ugyanis az volt, hogy a kifejezés által még közelebb kerüljön a mű a közönséghez és világos legyen számára, mikor lehet tapsolni, sőt kiabálni, ha tetszik valami.
"Ügyeltünk arra, hogy hatékonyak legyünk. Érkezésünk előtt két hónappal hozzáláttunk a produkció marketingjéhez, mert azt akartuk, hogy ne csupa tiszteletjegyes néző, hanem igazi jegyvásárló üljön a nézőtéren, mégpedig helyi közönség és ne a kínai kolóniák tagjai. Ez 98 százalékban sikerült is eddig" - jegyezte meg Csen-Ping.
A mostani turné - amelynek költségeit csak 40 százalékban vállalta az állam - Csen-Ping szerint életképes cserekapcsolatot teremtett a kínai és az európai kultúra között.
A négy éve átadott hatalmas, 2,1 négyzetkilométer alapterületű pekingi kulturális komplexum, a Nemzeti Előadóművészeti Központ (NCPA) célja, hogy minél jobban bekapcsolódjon a nemzetközi vérkeringésbe.
Az NCPA nemcsak méreteit és építészei megoldásaiban a "legek" háza, hanem tartalmában is: évente ezer előadást tartanak, száz-száz balett-, illetve operaelőadást, négyszáz koncertet és háromszáz színházi előadást. A központ 2007-es megnyitása óta 125 ezer művész lépett fel a komplexum három termében, többségük külföldi világsztár volt.
További írások a rovatból
Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében
Más művészeti ágakról
Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán
Bemutatták Elena Poniatowska: Leonora – Leonora Carrington regényes élete című művét