bezár
 

zene

2012. 06. 22.
Érdeklődnek a Müpa operajátszási módja iránt
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A hangversenytermi operajátszás magyarországi gyakorlatát ismertette a modern operajátszásról Pekingben megrendezett nemzetközi tanácskozáson Káel Csaba, a Művészetek Palotájának vezérigazgatója. A rendezvényen a Müpa mellett a Magyar Állami Operaház vezetői is részt vettek.

prae.hu

"A négy éve átadott hatalmas, 2,1 négyzetkilométer alapterületű pekingi kulturális komplexum, a nemzeti előadó-művészeti központ (NCPA) évente rendez nemzetközi fórumot azért, hogy minél előbb bekapcsolódjon a nemzetközi vérkeringésbe.

Az Egyesült Államok mellett csak Magyarország küldött több intézményből résztvevőket, a Müpa mellett a Magyar Állami Operaház is képviseltette magát" - mondta el az MTI-nek Káel Csaba, a Művészetek Palotája vezérigazgatója.

A világ legnagyobb operaházainak, valamint a Müpához hasonló intézményeknek a képviselői voltak jelen a tanácskozáson. Az egyik kerekasztal-beszélgetés témavezetésére Káel Csabát kérték föl.

Ezek a szekcióülések a világszerte aktuális kérdéseket vetik föl, ő a klasszikus operák mai előadásmódjának a Müpában kifejlesztett gyakorlatát ismertette az érdeklődőkkel, akik között ott voltak a müncheni Bajor Állami Operaház, a Bécsi Állami Operaház, a New York-i Metropolitan Opera, a Seattle-i Operaház vezető személyiségei is.

"Többen nagy tetszéssel érdeklődtek a nálunk alkalmazott megoldás iránt, amelyet néha félig szcenírozottnak, máskor minimálisan szcenírozottnak szoktunk nevezni, a Budapesti Wagner-napokra inkább a minimalizmus jellemző. De játszottuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadán például Donizetti A szerelmi bájital, Puccini Pillangókisasszony, Purcell A tündérkirálynő és Bartók A kékszakállú herceg vára című operáját - különféle zenetörténeti korból és stílusból való műveket" - hangoztatta Káel Csaba.

A hangversenytermi operajátszás azért nagy kihívás az előadások létrehozói számára, mert a zenei élmény a kifinomult akusztika miatt teljesen új dimenziót ad az alkotásoknak - hangsúlyozta. Másutt is játszanak nem színházi körülmények között (inkább koncertszerűen) operákat, de nehezen tudják elképzelni, mit lehet a pódiumon hozzáadni a megszólaltatáshoz - tette hozzá.

"A prezentációm után többen odajöttek hozzám, és elmondták, mennyire érdekesnek tartják azt módot, ahogy a Müpa közelít a művekhez. Kínában ez különösen izgalmas kérdés, hiszen az elmúlt fél évtizedben vidéken legalább 10 Müpa-méretű vagy nagyobb koncertpalota épült, és ezek nincsenek feltöltve tartalommal.

Tág lehetőség mutatkozik az együttműködésre" - mondta Káel Csaba.
A Müpa vezetője hasonló érdeklődést tapasztalt a pekingi fórumot megelőzően a Nemzetközi Előadó-művészeti Társaság (ISPA) Szöulban rendezett éves kongresszusán is. Az olasz menedzserek erősen megrohamozták a térséget, Dél-Koreát és Kínát is.

Mindkét helyen a vendéglátók azt értékelték, hogy a Müpa vezérigazgatója koprodukciókat javasolt, megszólította ezen országok intézményeit, és nem csupán az üzleti haszon megszerzésére törekedett.

Káel Csaba felkereste Sanghajt is, az ottani partnerrel a közelgő, 2013-as Verdi-évfordulóval kapcsolatban bontakozik ki egy rangos közös produkció tető alá hozása.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Platon Karataev: Napkötöző
Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023

Más művészeti ágakról

Renaud-Delage: Gru 4
Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról
Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét
irodalom

Hajdu Levente volt a Kötetlenül sorozat vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés