zene
2012. 06. 14.
Ötéves a Zeneakadémia népzenész képzése
A néptánc, a néprajz és a népművészet oktatásban betöltött szerepét vitatják meg egy háromnapos konferencia keretében a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, ahol öt évvel ezelőtt indult meg a népzenész képzés.
"A népzenei képzés öt évvel ezelőtt végre hazaérkezett a Zeneakadémiára. Már Liszttől kezdve megvannak ennek az érdeklődésnek a történelmi gyökerei, Bartókon és Kodályon át Lajtháig az akadémiából sarjadt ez a gondolat. Az óriások kutatásait és gyűjtéseit követően Jagamas János, Almási István, Vargyas Lajos és Martin György munkássága, Olsvai Imre, Sárosi Bálint, Halmos Béla és Sebő Ferenc, Pávai István gazdag anyagának élővé tétele volt a fő szempontunk az önálló népzene szak elindításával" - mondta el az MTI-nek Batta András rektor.
Az a teremtő közeg, amelyben a népzene hosszú évszázadokon keresztül formálódott, megszűnőben van a magyar nyelvterületen. Amióta - civil kezdeményezésre - a népzene városi környezetbe került, egyre többen művelik és érdeklődnek iránta, a magyar népzenei újjáéledésnek azonban nélkülöznie kellett az oktatási rendszer támaszát - tette hozzá Batta András.
"Jó döntést hoztunk 2006-ban, amikor elhatároztuk, hogy a Zeneakadémián indított felsőfokú gyakorlati hangszeres és énekes népzenészképzés hosszabb távon biztosíthatja a megfelelő tanítást-tanulást, hogy a komolyzenéhez, vagy a dzsesszhez hasonlóan létrejöjjenek a népzene megszólaltatásának minőségi mércéi" - hangsúlyozta a rektor.
Azt mutatta az elmúlt öt év, hogy ugyanazokkal a célokkal lehet ezt a tanszéket is működtetni, mint a többi előadóművészi tanszéket Nevezetesen: művészeket és tanárokat képeznek magas szinten. Nagy és gyors eredmény, hogy az alapképzés indítása után rövidesen a mester fokozat iránt is igény mutatkozott - hangoztatta Batta András.
Így már öt szakirány közül választhatnak a jelentkezők: népi vonós hangszerek (népi hegedű, népi vonóshangszer-kíséretek), népi fúvós hangszerek (duda, furulya, klarinét-tárogató), népi pengetős hangszerek (tambura, citera, koboz, tekerő), népi cimbalom, népi ének. A szakon komoly művészi munka folyik, amely kitermelte a fiatal szólistákat és együtteseket. Az új közoktatási koncepcióban látja a helyét a népzenei oktatásnak - ehhez a Zeneakadémián kell a tanárokat kiképezni - tette hozzá.
Az utóbbi évek legsikeresebb kezdeményezésének tartja Batta András a szak létrehozását és működtetését. A népzenével kapcsolatban - szerinte helyesen - igen színes a felfogás az ortodox hagyományőrzéstől a dzsessz és crossover stílusig.
A Zeneakadémia, mint egy világítótorony szolgál tájékozódási pontként a különböző irányzatok művelői számára - hangsúlyozta.
A konferenciát péntek este a hallgatók hangversenye zárja a Budavári Önkormányzat aulájában.
Az a teremtő közeg, amelyben a népzene hosszú évszázadokon keresztül formálódott, megszűnőben van a magyar nyelvterületen. Amióta - civil kezdeményezésre - a népzene városi környezetbe került, egyre többen művelik és érdeklődnek iránta, a magyar népzenei újjáéledésnek azonban nélkülöznie kellett az oktatási rendszer támaszát - tette hozzá Batta András.
"Jó döntést hoztunk 2006-ban, amikor elhatároztuk, hogy a Zeneakadémián indított felsőfokú gyakorlati hangszeres és énekes népzenészképzés hosszabb távon biztosíthatja a megfelelő tanítást-tanulást, hogy a komolyzenéhez, vagy a dzsesszhez hasonlóan létrejöjjenek a népzene megszólaltatásának minőségi mércéi" - hangsúlyozta a rektor.
Azt mutatta az elmúlt öt év, hogy ugyanazokkal a célokkal lehet ezt a tanszéket is működtetni, mint a többi előadóművészi tanszéket Nevezetesen: művészeket és tanárokat képeznek magas szinten. Nagy és gyors eredmény, hogy az alapképzés indítása után rövidesen a mester fokozat iránt is igény mutatkozott - hangoztatta Batta András.
Így már öt szakirány közül választhatnak a jelentkezők: népi vonós hangszerek (népi hegedű, népi vonóshangszer-kíséretek), népi fúvós hangszerek (duda, furulya, klarinét-tárogató), népi pengetős hangszerek (tambura, citera, koboz, tekerő), népi cimbalom, népi ének. A szakon komoly művészi munka folyik, amely kitermelte a fiatal szólistákat és együtteseket. Az új közoktatási koncepcióban látja a helyét a népzenei oktatásnak - ehhez a Zeneakadémián kell a tanárokat kiképezni - tette hozzá.
Az utóbbi évek legsikeresebb kezdeményezésének tartja Batta András a szak létrehozását és működtetését. A népzenével kapcsolatban - szerinte helyesen - igen színes a felfogás az ortodox hagyományőrzéstől a dzsessz és crossover stílusig.
A Zeneakadémia, mint egy világítótorony szolgál tájékozódási pontként a különböző irányzatok művelői számára - hangsúlyozta.
A konferenciát péntek este a hallgatók hangversenye zárja a Budavári Önkormányzat aulájában.
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Bemutatták Elena Poniatowska: Leonora – Leonora Carrington regényes élete című művét