bezár
 

zene

2012. 05. 25.
Hommage a Ligeti
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hétfőn este hetedszer fejezik ki a mai muzsikusok hódolatukat a 2006-ban Bécsben elhunyt Ligeti György előtt a Művészetek Palotájában. Az emlékkoncerteket mindig a születésnap évfordulóján, május 28-án vagy az előző estén rendezik.

prae.hu

Az első hommage koncertet még Ligeti életében, 2006. május 27-én rendezték, de a beteg szerző nem lehetett jelen az esten, Kertész Imre olvasta fel a hozzá írt üzenetet - idézte fel Rácz Zoltán, a műsorok szerkesztője, az Új Magyar Zene Egyesület alelnöke.

A hétfői koncertről szólva kiemelte, hogy 1956 zenei értelemben is vízválasztó volt Ligeti György munkásságában. Külföldön egészen más műveket komponált, mint előtte, hiszen kiszabadult a bezártságból egy olyan, vágyott művészi közegbe, amelyről legfeljebb részinformációi lehettek.

A hangverseny első felében az 1942 és 1950 között keletkezett négykezes és szóló zongoradarabjaiból játszik válogatást Csalog Gábor és Fejérvári Zoltánk. Megszólal a Három Weöres-dal és az Öt Arany-dal, amelyekben Bartók Béla és Farkas Ferenc hatását fedezheti fel a hallgató. A Román koncert (Concert Romanesc) zárja ezt a részt.

"A második részben elhangzó Apparitions az ötvenes évek végén keletkezett, összehasonlítva az 1951-es Román koncerttel olyan, mintha egy másik ember írta volna. Hogy azért már az első korszakában is voltak egyéni alkotói elképzelései, azt elveszett műve Víziók dokumentálná, amit sajnos nincs remény megtalálni " - mutatott rá Rácz Zoltán.

Az 1961-es Atmospheres-ben, amely több szólamú előadói apparátust igényel, már az úgynevezett Ligeti-hang szólal meg. Az 1991 és 1994 között Tabea Zimmermann-nak komponált Brácsaszonátát, Ligeti egyik utolsó művét Dimitri Murrath brácsaművész szólaltatja meg.

Rácz Zoltán úgy véli, hogy érdekes a kétféle Ligeti "szembeállítása". A 2006 óta szervezett esteken az életmű jelentős részét bemutatták, az 1956 előtt írt művek közül csak egy-kettő nem hangzott még el a koncertjeiken.

"Úgy gondoltam, tíz év szükséges ahhoz, hogy átfogóan bemutassuk a teljes oeuvre-t. Jól állunk, de nem szólalt még meg mindegyik zongorára írt etűd, hiányzik a sorból a Fragment.

Ám ha végig lapozom a műjegyzéket, az a jól eső érzés ébered bennem, hogy nem éltünk hiába. Az operát, a Le Grand Macabre-t 2013-ban koncertszerű előadáson játsszuk el, 2014-ben pedig a Requiemet vesszük sorra, 2014-ben pedig kezdhetjük elölről" - mondta Rácz Zoltán.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Bartók György szerzői estje a Fugában
Haydn out, Muse in – múzsadilemmák
A Pécsi Jazz Napok négy koncertjéről

Más művészeti ágakról

színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról
Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés