bezár
 

zene

2012. 05. 17.
Elhunyt Maria Biesu moldovai szoprán
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Életének 76. évében, szerdán elhunyt a Budapesten is ismert szoprán, Maria Biesu.

prae.hu

A moldovai énekesnőt a kulturális tárca közleménye Chisinauban a moldovai művészeti élet jelentős személyiségének nevezte - olvasható a lenta.ru orosz hírportálon.

Maria Biesu 1935-ben született, 1961-ben lépett először operaszínpadra Tosca szerepében a moldovai főváros operaházában. Egy agrártechnikum növendékeként amatőr kórusok koncertjein énekelt, így fedezték föl. Ezután a kisinyovi konzervatórium hallgatója lett, amelynek elvégzése után az operaházhoz szerződött.

Sorra elénekelte a jelentős szoprán szerepeket, például az Anyegin Tatjánáját, A pikk dáma Lizáját, a Pillangókisasszony Csocsoszánját.
1965-ben a legendás karmester, Toscanini asszisztensénél Enrico Piazzánál Milánóban tanult tovább, itt készült föl magasabb színvonalon a Pillangókisasszony címszerepére, a Toscára, az Aidára, a Trubadúr Leonórájára.

Hamarosan a Scala is felfedezte, és az ott töltött évei egybeestek az énekesnő komoly versenygyőzelmeivel, a moszkvai Csajkovszkij-versenyen. Tokióban is szerzett díjakat, és elnyerte a világ legjobb Csocsoszánja címet is.

1971-ben a New York-i Metropolitan Opera kérte föl Leoncavallo Bajazzók című operájában Nedda szerepére, a sikeres debütálás után egyéves szerződést kapott. Repertoárján a Don Carlos Erzsébetétől a Jolanta, az Adriana Lecouvreur, a Norma címszerepéig szinte minden stílus és kor szerepei megtalálhatók voltak.

Kamarakoncerteket is gyakran adott, Bach és Händel, Caccini és Gretry, Schumann és Schubert, Liszt és Grieg, Respighi és Fauré, Rahmanyinov és Csajkovszkij, Prokofjev és Szviridov, a régi orosz és moldvai románcok, népdalok és a kortárs moldovai kompozíciók egyaránt szerepeltek műsoraiban.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Haydn out, Muse in – múzsadilemmák
Nils Frahm: Day
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023
A Pécsi Jazz Napok négy koncertjéről

Más művészeti ágakról

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés