bezár
 

zene

2012. 05. 15.
Music for Solaris – Ben Frost & Daníel Bjarnason. Filmmanipulációk: Brian Eno és Nick Robertson
2012. május 17. 19:30 Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ben Frost és Daníel Bjarnason két olyan zeneszerző, akik félresöprik a különbséget a kísérleti hangművészet és a mélyen átélt melódiák között. Frost óriási, elsötétült poszt-indusztriális munkái gyakran kristályosodnak a csendes szépség pillanataiba, mielőtt beleolvadnának a tisztán zsigeri zajba. Bjarnason zenekari zenéi pedig a brutális modernizmust házasítják az egyik pillantban a klasszikus esztétikával, majd a szárnyaló örök harmóniákkal a következőben.

prae.hu

Az ausztrál születésű Ben Frost ifjú kora ellenére a modern kísérleti és elektronikus zene egyik nagy újkori megfejtőjeként írja be magát a zenetörténetbe, neve nem véletlenül jelenik meg egyre több zenészinterjúban hivatkozási alapként, fontos inspirációként.

A kétezres évek eleje óta Izlandon él és dolgozik, az ottani kortárs zenékre szakosodott Bedroom Community tagja, színházi és koncertszínpadokra alkalmazott élő produkciók szerzője és előadója, régi vágású kazetta-loopokkal éppúgy dolgozik, mint számítógéppel és egymásra rétegzett gitárhangokkal.

Dolgozott Björktől kezdve Brian Enoig felsorolhatatlanul sok meghatározó művésszel. Frostot a lengyelországi Unsound Festival szervezői bízták meg egy különleges feladattal: hozzon létre egy színpadra alkalmazott darabot a klasszikus Solaris című műre, ami reflektál az eredeti Stanislaw Lem-regényre éppúgy, mint a belőle készült, kultikus Andrej Tarkovszkij-filmre.

Ehhez a szervezők megszerezték számára a krakkói Sinfonietta Cracovia zenekart, Frost pedig hozta izlandi barátját, a szintén a Bedroom Community égisze alatt alkotó karmester/zeneszerző Daniel Bjarnasont. Mindketten épp kreativitásuk csúcsán járnak, Frost a By The Throat, Bjarnson pedig a Processions albumával van jelen a nemzetközi kortárs zenei életben.

A Solaris komplex mű, a frissen írt, bonyolult struktúrákat megjelenítő szoftver éppúgy főszereplője a mű megszólaltatásának, mint a 29 vonós hangszer, a zongora és a gitár, vizuális oldalát tekintve pedig azok a filmmanipulációk, melyeket az ambient zene megalkotója, a U2, valamint számos világhírű zenekar producere és nem utolsósorban jelentős képzőművész, Brian Eno készített külön e projekt számára. .

A Solaris története arról szól, hogyan öltenek testet a legbelső, traumatikus fantáziák, Frost ezért mindig is elégedetlen volt a film eredeti zenéjével, túlzottan a sci-fi külsőségekre koncentrálónak tartotta, "ami nem vizsgálja kellőképpen a belsőt, az emberit".

Most itt a lehetőség életre kelteni a történetben rejlő valódi mélységeket. A második rész az első hallásra is könnyen befogadható, csodálatosan szép kortárs komolyzene világába vezet. 

Solaris borító

A műsoron:

Music for Solaris – Ben Frost & Daníel Bjarnason
Filmmanipulációk: Brian Eno és Nick Robertson

2012. május 17. 19:30 - 22:00

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Music For Solaris

Górecki: 3 Pieces In The Old Style
Arvo Pärt: Spiegel Im Spiegel

Közreműködik: Sinfonietta Cracovia

nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Bartók György szerzői estje a Fugában
Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
Világsztárok a Budapest Jazz Clubban: Oz Noy Trio
Haydn out, Muse in – múzsadilemmák

Más művészeti ágakról

színház

Egy tökéletes nap Szenteczki Zita rendezésében a Hatszín Teátrumban
Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés