bezár
 

irodalom

2012. 05. 09.
Érettségi: közepesen erős feladatok történelemből
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Történelemtanárok Egyletének (TTE) alelnöke szerint közepesen erősek voltak az idei történelem érettségi középszintű írásbeli feladatai, s azok témaválasztása összességében szerencsésnek mondható.

prae.hu

Fazekas Csaba szerdán az MTI érdeklődésére azt mondta: a 2005-ben bevezetett forrásközpontú érettségi fontos ismérvei jól nyomon követhetők a mostani feladatsoron, mert a tanulók tudásán kívül mérték a kompetenciáikat is, tehát azt, mennyire tudnak értelmezni a diákok szöveget, plakátokat, politikai vicceket és más történelmi forrásokat.

Közlése szerint a hét éve bevezetett feladattípusokat illetően örvendetes módon folytatódott a tendencia, az idén azonban valamivel kevesebb történelmi forrást adtak meg, jobban apelláltak a diákok ismereteire.

Hozzátette: a történelmi korszakok, valamint az egyetemes és a magyar történelmi feladatok arányai az idén is megfeleltek az előírásoknak.
A TTE alelnöke örvendetesnek nevezte, hogy megfelelő hangsúlyt kaptak a XX. századi és a jelenkor-történeti, aktuális kérdések, ezek közül megemlítette az Európai Unióra vonatkozókat.

A Rákosi- és a Kádár-rendszer plakátjairól és korabeli politikai vicceiről szóló feladatról azt mondta: "nagyon jó dolognak tartom, mert a politikai vicc a pártállami rendszerekben nagyon-nagyon fontos forrás a társadalom közhangulatára, hatalomhoz való viszonyára vonatkozóan", az ebben szereplő információk felismerése pedig jó feladatválasztás, amely a korszak megismerését lehetővé teszi.

Fazekas Csaba annak kapcsán, hogy a jelenlegi magyarországi nemzetiségi viszonyokat elemeztető feladathoz használható térképek sajtóinformációk szerint csak az új típusú történelmi atlaszokban találhatók meg, a régiekben nem, közölte: nem érzi súlyosnak a problémát, mivel egyrészt ez csak egy választható esszé volt, tehát ki lehetett hagyni, másrészt pedig a feladat megoldható volt térképvázlat nélkül is. Természetesen jó lett volna, ha minden atlaszban szerepelt volna a feladat által meghatározott térkép - mutatott rá.

Meglátása szerint ezzel a feladattal az is lehetett a probléma, hogy olyan témára kérdezett rá, amely a tananyag legvégén található, és így a tapasztalatok alapján nem minden iskolában tanítják az időhiány miatt.
Az esszéfeladatokkal kapcsolatban megjegyezte: kicsit erőteljes volt a XIX. századi magyar történelem megjelenése, mivel szerepelt a reformkor és a kiegyezés is.

Összességében azonban ezek jól megfogalmazott és megválaszolható feladatok voltak, ráadásul olyan korszakra kérdeztek rá, amelyek jól ismertek lehettek a diákok számára nemcsak a történelemórákról, hanem a március 15-i ünnepségekről és a médiából is - állapította meg.

A TTE alelnöke felvetette: Trianon kapcsán felvetődhet az a probléma, hogy esetleg túlzottan az aktuálpolitikai gondolkodásban jelen lévő témából fogalmaznak meg kérdést a szerkesztők, de ezt ebben az esetben "nem érezte markáns problémának".

Hozzáfűzte, egy plakát, egy szöveg, illetve egy fénykép volt forrásként a feladatban, amely a békekötés társadalmi következményeire vonatkozott, és jól megfogalmazott, értéksemleges feladatként értékelhető.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét
Kocsis Gergely és Tallér Edina könyvbemutatója a Margó Fesztiválon
Kilenc szabad növény és Boszorkányok nyara – Recenzió Sánta Miriám és Sárkány Tímea 2023-as köteteiről
Kovács Dominik és Kovács Viktor Lesz majd minden című regényéről

Más művészeti ágakról

Renaud-Delage: Gru 4
art&design

Isabela Muñoz Omega című kiállítása a Mai Manó Házban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés