bezár
 

art&design

2012. 04. 09.
Királyi portrék londoni árverésen
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Elárverezik Alekszej Maximov királyi portrésorozatának jó néhány darabját, amelyeket annak idején a moszkvai Kreml múzeuma megbízásából készített az orosz képzőművész.

prae.hu

A brit közönség először láthatja londoni kiállításon az orosz képzőművész alkotásait, köztük a II. Erzsébet brit uralkodóról, édesanyjáról, Erzsébet anyakirálynéról, illetve lányáról, Anna hercegnőről készült tűzzománc miniatúrákat, valamint azokat a rajzokat, amelyeket az orosz művész 1992-ben készített, amikor a királyi család tagjai személyesen ültek modellt Maximov alkotásaihoz.

A londoni Ritz szállóban április 20-án megnyíló kiállítást II. Erzsébet gyémántjubileumához időzítették, ennek alkalmából Maximov személyesen fogja megajándékozni a brit uralkodót egy róla készített rajzával. A királyi portrégyűjtemény többi darabja árverésre kerül, a szervezők reményei szerint mintegy 10 millió fontnyi bevételt hoznak majd.

Maximov 1991-ben kezdett el a királyi portrékon dolgozni. "Az volt az elképzelésem, hogy az óvilág uralkodóit tűzzománc miniatúrákon örökítem meg a 17. század óta ismert technikával" - mondta a 60 éves művész a The Daily Telegraph brit napilapnak.

Annak idején a brit királyi udvar először azt hozta tudtára, hogy legalább öt évet kell várnia, hogy az uralkodó modellt üljön neki. Ám 1992-ben mégis lehetőséget kapott arra, hogy csatlakozzon Theodore Ramos spanyol festőhöz, akik szinté a királynőt akarta megörökíteni. "A történelemben először történt meg, hogy brit uralkodó orosz festőnek modellt ült" - büszkélkedett most Maximov.

Valószínűleg II. Erzsébet elégedett lehetett munkájával, mert amikor visszatért a szállodájába, az az üzenet várta, hogy az uralkodó szeretné, ha édesanyját és a lányát is megörökítené.

Erzsébet anyakirálynét a Clarence House-ban lévő nappalijában rajzolta le. Az akkor 92 éves anyakirályné "korához képes ragyogóan nézett ki, elegáns volt és nagyon nőies, fényesen csillogott a szeme, és nagyon nyíltan viselkedett".

A rajzolás végén Maximov megmutatta neki a képet, és ő nemcsak kézjegyével látta el, hanem odaírta azt is: Clarence House, 1992. március 31. "Majd a titkárához fordult, és közölte, hogy +javaslom, igyunk egy kis vodkát ezzel az orosz festővel+. Mire átöltözött, már fel is szolgálták az italt" - idézte fel Maximov.

Visszatérve Moszkvába a mester a rajzok alapján megalkotta a 6,3 centiméterszer 8,3 centiméteres tűzzománc portrékat. Ezeket a Kreml múzeumában tárolják, ám a londoni kiállításra Maximov másolatokat készített róluk, ezüst keretbe foglalva őket, amelyet gyémántok és zafírok díszítenek. Három-tíz hónapba tellett egy-egy másolat megvalósítása.

A kiállításon több mint 50 fotó, tűzzománc miniatúra látható, amelyek megörökítik mások között V. Harald norvég uralkodót, Beatrix holland királynőt és Michael kenti herceget.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Kurátori bevezető
Ketten Lugosi Lugo László Fotónaplójáról (1978-1982) című műve kapcsán
art&design

A tizenkettedik European Remembrance Symposiumról
(Súlyosan elfogult vélemény)

Más művészeti ágakról

Rich Peppiatt: Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot!
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés