art&design
2008. 08. 27.
Fűpárna a Holdudvarban
MTI/PRAE.HU
Gyep/tégla címmel látható csütörtöktől a margitszigeti Holdudvar Galéria új tárlata, amelyen hét kortárs alkotó a város és természet viszonyára reflektál installációkon, fotókon, festményeken keresztül.
A Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület kiállításának középpontjában a városi életforma, a természettel való közvetlen kapcsolat megszűnése áll. A bemutatott alkotások megoldást keresnek arra a feszültséggel teli viszonyra, melynek során elvész a lakótér otthonossága, s ezzel párhuzamosan erősödnek a civilizációs ártalmak. A művészek mindezek ellenére humorral reflektálnak a városi létforma negatívumaira. Újfajta megközelítésük nem a város szürkeségét, anti-humánus jellegét hangsúlyozza, hanem a mai városlakó modernitás-tapasztalatát kezeli aktívan és ironikusan - olvasható a tájékoztatóban.
"Az alkotásokban megmutatkozó város és természet játékosan egymásnak feszülő kettőse egyszerre fedi fel a művészek e fiatal generációjának saját környezetéhez való újfajta viszonyát, valamint a természethez való tipikusan urbánus hozzáállást" - összegzi Lovass Dóra és Szalai Borbála kurátor a kiállítást.
Szemző Zsófia fűpárna-installációja egyszerre mutat rá az "utcára kerülés" kegyetlenségére és a fűben álmodozás, a párnán pihenés kellemes élményére. Csiszér Zsuzsi fotóin a fű a Föld hajaként jelenik meg, amit meg lehet fésülni, copfba lehet fonni, vagy akár csatokkal összefogni. Albert Ádám installációjában a botanikus kertek növényrendszertani tábláinak formátumát ütközteti a digitális kultúrát megidéző piktogramokkal. Tarr Hajnalka installációira a hagyományos vagy hétköznapi kontextus megsértése, átírása jellemző: Hapák Péter fotográfussal közös munkájában olyan terekben helyezett el egy bárányt, mint például a Déli pályaudvar.
Ferenczy Zsolt képsorozatain, installációin és objektjein montázsszerűen berendezett tájkertek és vágyterek reprezentációi jelennek meg. Az otthon közeli melegsége és a távol fenyegető, titokzatos vonzása fonódik össze játékosan, amely bármikor átfordulhat fenyegetettséggé, a fenyegetettség pedig a játékosságban oldódhat fel. Koralevics Rita munkái a család és az otthon fogalomkörét járják körül, több alkotása foglalkozik saját gyökereinek és jelenbeli helyének keresésével; nevelkedésének helyszíneit a családi házak és nyaralók "madáretetőként" való átértelmezése mentén dolgozza fel.
Oravecz Tímea Anita fotóin egy omladozó ház falában talált szekrény, s az abban elhelyezett ruhák, személyes tárgyak láthatók, ezek segítségével az alkotó átértelmezi a köztér és magántér, a személyes és közösségi, a domesztikált és a nomád fogalmát.
A fiatal művészek munkái szezonzárásig, várhatóan szeptember 20-ig láthatók a margitszigeti Holdudvar Galériában.
"Az alkotásokban megmutatkozó város és természet játékosan egymásnak feszülő kettőse egyszerre fedi fel a művészek e fiatal generációjának saját környezetéhez való újfajta viszonyát, valamint a természethez való tipikusan urbánus hozzáállást" - összegzi Lovass Dóra és Szalai Borbála kurátor a kiállítást.
Szemző Zsófia fűpárna-installációja egyszerre mutat rá az "utcára kerülés" kegyetlenségére és a fűben álmodozás, a párnán pihenés kellemes élményére. Csiszér Zsuzsi fotóin a fű a Föld hajaként jelenik meg, amit meg lehet fésülni, copfba lehet fonni, vagy akár csatokkal összefogni. Albert Ádám installációjában a botanikus kertek növényrendszertani tábláinak formátumát ütközteti a digitális kultúrát megidéző piktogramokkal. Tarr Hajnalka installációira a hagyományos vagy hétköznapi kontextus megsértése, átírása jellemző: Hapák Péter fotográfussal közös munkájában olyan terekben helyezett el egy bárányt, mint például a Déli pályaudvar.
Ferenczy Zsolt képsorozatain, installációin és objektjein montázsszerűen berendezett tájkertek és vágyterek reprezentációi jelennek meg. Az otthon közeli melegsége és a távol fenyegető, titokzatos vonzása fonódik össze játékosan, amely bármikor átfordulhat fenyegetettséggé, a fenyegetettség pedig a játékosságban oldódhat fel. Koralevics Rita munkái a család és az otthon fogalomkörét járják körül, több alkotása foglalkozik saját gyökereinek és jelenbeli helyének keresésével; nevelkedésének helyszíneit a családi házak és nyaralók "madáretetőként" való átértelmezése mentén dolgozza fel.
Oravecz Tímea Anita fotóin egy omladozó ház falában talált szekrény, s az abban elhelyezett ruhák, személyes tárgyak láthatók, ezek segítségével az alkotó átértelmezi a köztér és magántér, a személyes és közösségi, a domesztikált és a nomád fogalmát.
A fiatal művészek munkái szezonzárásig, várhatóan szeptember 20-ig láthatók a margitszigeti Holdudvar Galériában.
További írások a rovatból
Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
Más művészeti ágakról
Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával