irodalom
2012. 04. 05.
Megnyílt a PIM centenáriumi Örkény-kiállítása
Örkény István életútját és abszurd írói világát bemutató kiállítást nyitott meg Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes és Esterházy Péter író csütörtök este a Petőfi Irodalmi Múzeumban (PIM). A Mi mennyi – Örkény István százéves című kiállításon az író műveinek jellegzetes hangulatát interaktív eszközökkel idézik meg a szervezők.
A december 31-éig látogatható tárlat megnyitóján Navracsics Tibor az író Viccelődünk című egypercesét idézve elmondta, Örkény István kamaszkora óta az egyik legfontosabb írója, meghatározó hatással volt politikai neveltetésére is.
Mint fogalmazott: őt főként az fogta meg, ahogy az író a hatalom és az egyén viszonyát értelmezte „egy olyan korban, amikor a hatalom és az egyén kapcsolata abszurdabbnál abszurdabb helyzeteket hozott”.
Az író életútját felidézve kitért arra is, hogy Örkény István élete abszurd volt, magában hordozta a magyar polgárság XX. századi történetét, ahogy a jómódú polgár fia munkaszolgálatba, majd hadifogolytáborba kényszerült, később szilenciummal büntette a hatalom, majd Kossuth-díjat kapott.
Navracsics Tibor megjegyezte: nem tud megnyugtató választ adni, hogy a mai korban is megszületnének-e az egypercesek, amelyeknek humora mögött „mélységes keserűség van, a magára maradt polgár túlélési kísérlete, intellektuális lázadása”.
A politikus szerint a kiállítás megmutatja, mivé válhatott volna az író egy szerencsésebb korban, ugyanakkor rámutat a tehetségére is, hiszen Örkény „egy szerencsétlen korban is óriássá válhatott”.
Esterházy Péter író megnyitóbeszédében túlélőgyakorlatoknak nevezte Örkény István írásait. Mint fogalmazott, nem azért hogy elfedjék, elvicceljék a brutalitást, hanem ellenkezőleg, „törékenységükben, akár nagyvonalúságukban megmutassák azt”.
Az író Örkény-idézetekkel zsúfolt szövegében méltatta a kiállítást, valamint az író életművét, az egyperceseket például „világszabadalomnak” nevezte.
Pádár Eszter, a kiállítás rendezője az MTI-nek elmondta, hogy a centenáriumi emléktárlat két részre tagolódik, az első az író életpályáját mutatja be a születéstől az írói beérkezésig, a Tóték és a Macskajáték színházi bemutatója utáni világhírnévig.
„Itt hagyományos irodalmi kiállítást láthatnak a nézők szövegekkel, eredeti kéziratokkal, levelekkel, családi relikviákkal” – jegyezte meg Padár Eszter.
A kiállítás második része az írói világot ismerteti meg a látogatókkal. Ide egy tükrös ajtón keresztül léphetnek be az érdeklődők, odabent a Tótékra emlékeztető dobozok, interaktív eszközök idézik fel az író jellegzetes világlátását – jegyezte meg Padár Eszter.
Egy telefonfülke kagylóját felemelve például Örkény Istvánt hallhatja a látogató, az író épp egyik írását olvassa fel. A Tótékat idéző kerti vécében pedig az ismert filmadaptáció részletei láthatók.
Mint fogalmazott: őt főként az fogta meg, ahogy az író a hatalom és az egyén viszonyát értelmezte „egy olyan korban, amikor a hatalom és az egyén kapcsolata abszurdabbnál abszurdabb helyzeteket hozott”.
Az író életútját felidézve kitért arra is, hogy Örkény István élete abszurd volt, magában hordozta a magyar polgárság XX. századi történetét, ahogy a jómódú polgár fia munkaszolgálatba, majd hadifogolytáborba kényszerült, később szilenciummal büntette a hatalom, majd Kossuth-díjat kapott.
Navracsics Tibor megjegyezte: nem tud megnyugtató választ adni, hogy a mai korban is megszületnének-e az egypercesek, amelyeknek humora mögött „mélységes keserűség van, a magára maradt polgár túlélési kísérlete, intellektuális lázadása”.
A politikus szerint a kiállítás megmutatja, mivé válhatott volna az író egy szerencsésebb korban, ugyanakkor rámutat a tehetségére is, hiszen Örkény „egy szerencsétlen korban is óriássá válhatott”.
Esterházy Péter író megnyitóbeszédében túlélőgyakorlatoknak nevezte Örkény István írásait. Mint fogalmazott, nem azért hogy elfedjék, elvicceljék a brutalitást, hanem ellenkezőleg, „törékenységükben, akár nagyvonalúságukban megmutassák azt”.
Az író Örkény-idézetekkel zsúfolt szövegében méltatta a kiállítást, valamint az író életművét, az egyperceseket például „világszabadalomnak” nevezte.
Pádár Eszter, a kiállítás rendezője az MTI-nek elmondta, hogy a centenáriumi emléktárlat két részre tagolódik, az első az író életpályáját mutatja be a születéstől az írói beérkezésig, a Tóték és a Macskajáték színházi bemutatója utáni világhírnévig.
„Itt hagyományos irodalmi kiállítást láthatnak a nézők szövegekkel, eredeti kéziratokkal, levelekkel, családi relikviákkal” – jegyezte meg Padár Eszter.
A kiállítás második része az írói világot ismerteti meg a látogatókkal. Ide egy tükrös ajtón keresztül léphetnek be az érdeklődők, odabent a Tótékra emlékeztető dobozok, interaktív eszközök idézik fel az író jellegzetes világlátását – jegyezte meg Padár Eszter.
Egy telefonfülke kagylóját felemelve például Örkény Istvánt hallhatja a látogató, az író épp egyik írását olvassa fel. A Tótékat idéző kerti vécében pedig az ismert filmadaptáció részletei láthatók.
További írások a rovatból
Gerőcs Péter Szembenézni a tehetségtelenségünkkel kötetének bemutatója az Őszi Margón
Falcsik Mari My Rocks – 21 történet – 21 angolszász rockdal című kötetének bemutatójáról
Bemutatták a Sir Gawain és a zöld lovag legújabb fordítását
Más művészeti ágakról
Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat