art&design
2012. 03. 29.
Középiskolás tárlatvezetőket képeztek Szegeden
Huszonegy középiskolás vehette át tárlatvezetői engedélyét csütörtökön a szegedi Móra Ferenc Múzeumban; a fiatalok egy hathetes képzést követően vizsgát tettek és ennek eredményeként bizonyos részeken önálló tárlatvezetéseket végezhetnek.
Lipták Mária, a program ötletgazdája, a Múzeumi Oktatási és Képzési Központ megyei koordinátora az MTI-nek elmondta: a képzés egy tavalyi, nagyon sikeres kezdeményezés folytatása volt. Akkor negyven felnőttnek és nyugdíjasnak tartottak hasonló tanfolyamot, az akkor végzettek ebbe a programba is bekapcsolódtak mentorként. Akkor a program az országban egyedülálló volt, azóta több helyen is átvették, például a szentendrei skanzenben vagy a veszprémi múzeumban.
A fiatalok a tanfolyamon négy témakörből, részlegből választhattak. Lehetőség volt a tárlatvezetésre a képzőművészeti részlegben, a Kass Galériában, a néprajzi gyűjteményben és a természettudományos gyűjteményben.
Meglepő volt, hogy a képzőművészeti és a modern művészeteket bemutató Kass Galériát nehezebben feldolgozhatónak tartották a szakemberek, mégis sok fiatal jelentkezett.
A természettudományos részleg volt a legnépszerűbb, miután az áll a legközelebb a tananyaghoz.
A hat hét alatt az ország neves szakemberei oktatták a résztvevőket hetente egyszer, ezt követte az önálló felkészülés a választott kiállítás anyagából, majd egy bizottság előtti beszámolóval kellett vizsgázniuk a tanulóknak. A végzettek vállalták, hogy önkéntesként évente néhány alkalommal tárlatvezetést tartanak elsősorban a korosztályukba tartozó csoportoknak.
Lipták Mária elmondta: a programmal az volt a cél, hogy a fiatalokat, akiket a legnehezebb a múzeumba csábítani, megfogják és a képzés után ők keltsék fel a kortársak figyelmét.
Szalma Johanna, a szegedi Ságvári Gimnázium kilencedik évfolyamos tanulója történelem szakra jár, de nagyon szereti a képzőművészetet, ezért érkezett a tanfolyamra. Voltak ismeretei korábbról is a magyar festészet világáról, de nagyon sok új információt kapott a képzésen - mondta el az MTI-nek.
A fiatalok a tanfolyamon négy témakörből, részlegből választhattak. Lehetőség volt a tárlatvezetésre a képzőművészeti részlegben, a Kass Galériában, a néprajzi gyűjteményben és a természettudományos gyűjteményben.
Meglepő volt, hogy a képzőművészeti és a modern művészeteket bemutató Kass Galériát nehezebben feldolgozhatónak tartották a szakemberek, mégis sok fiatal jelentkezett.
A természettudományos részleg volt a legnépszerűbb, miután az áll a legközelebb a tananyaghoz.
A hat hét alatt az ország neves szakemberei oktatták a résztvevőket hetente egyszer, ezt követte az önálló felkészülés a választott kiállítás anyagából, majd egy bizottság előtti beszámolóval kellett vizsgázniuk a tanulóknak. A végzettek vállalták, hogy önkéntesként évente néhány alkalommal tárlatvezetést tartanak elsősorban a korosztályukba tartozó csoportoknak.
Lipták Mária elmondta: a programmal az volt a cél, hogy a fiatalokat, akiket a legnehezebb a múzeumba csábítani, megfogják és a képzés után ők keltsék fel a kortársak figyelmét.
Szalma Johanna, a szegedi Ságvári Gimnázium kilencedik évfolyamos tanulója történelem szakra jár, de nagyon szereti a képzőművészetet, ezért érkezett a tanfolyamra. Voltak ismeretei korábbról is a magyar festészet világáról, de nagyon sok új információt kapott a képzésen - mondta el az MTI-nek.
További írások a rovatból
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje