film
2012. 03. 26.
Elsőfilmeseké a pálma az osztrák filmek fesztiválján
Elsőfilmes rendezők alkotásai kapták a fődíjat az osztrák filmek fesztiválján, a vasárnap véget ért Diagonalén.
A játékfilm kategóriában Sebastian Meise Stilleben (Csendélet) című filmjének, a dokumentumfilmek között Dariusz Kowalski Richtung Nova Huta (Nova Huta felé) című alkotásának ítélte oda a grazi fesztivál zsűrije a fődíjat.
Ahogy az ugyancsak elsőfilmes Markus Schleinzer Michael című filmje, a Csendélet is a pedofília témaköréhez kapcsolódik.
A Lengyelországban született Kowalski a kommunista iparosítás egykori mintavárosát kereste fel kamerájával.
A korábban többek között Cannes-ban is bemutatott Michael a legjobb forgatókönyvnek járó elismerést vehette át a Diagonalén. Az Osztrák Filmdíjat és az osztrák kritikusok fődíját elnyert Lélegzés (Atmen) - Karl Markovics osztrák színész első rendezői munkája - nem volt a díjazottak között.
Összesen 131 filmet és videót vetítettek Grazban a filmes mustrán, ebből 39 volt premier és 15 ausztriai premier. A súlypontot a dokumentumfilmek képviselték: mintegy háromszor annyi alkotást mutattak be ebben a műfajban, mint ahány játékfilmet.
A szervezők közlése szerint a tavalyinál kevesebb vetítés ellenére is az előző évihez hasonló számú, közel 24 ezer nézőt vonzott a program, a rendezvények 74 százalékos kihasználtság mellett zajlottak.
Az osztrák sajtó beszámolóiban ugyanakkor a "válsághangulat" jelzővel is találkozni lehetett. Ennek oka az, hogy az idei rendezvény egyik fő szponzora felmondta a fesztivál támogatását. A nehézségekre a szervezők is utaltak egy közleményükben. "A szűkösebbé vált anyagi lehetőségek miatt közép- és hosszútávon erőteljesen korlátozottak a Diagonale fejlődési lehetőségei" - fogalmaztak.
Idén 15. éve rendezték meg Ausztria második legnagyobb városában, a stájerországi Grazban a Diagonalét. A vetítések mellett filmszakmai beszélgetéseket, kiállításokat, koncerteket is kínáló fesztivál mára az ország határain túl is ismertté vált.
A grazi seregszemle elsősorban a fiatal rendezők támogatását tekinti a feladatának.
Ezt mutatja az is, hogy az ötszáz pályamű közül kiválasztott programot ugyancsak egy debütáló rendező, Anja Salamonovitz Spanien (Spanyolország) című, korábban a Berlini Fesztivál mezőnyében szereplő alkotása nyitotta meg kedden.
A korábban dokumentumfilmesként bemutatkozó Salomonovitz új filmje két, Spanyolországba igyekvő menekültről szól, de a történetben szerepet kap idegengyűlölet, játékszenvedély és féltékenység is.
Ahogy az ugyancsak elsőfilmes Markus Schleinzer Michael című filmje, a Csendélet is a pedofília témaköréhez kapcsolódik.
A Lengyelországban született Kowalski a kommunista iparosítás egykori mintavárosát kereste fel kamerájával.
A korábban többek között Cannes-ban is bemutatott Michael a legjobb forgatókönyvnek járó elismerést vehette át a Diagonalén. Az Osztrák Filmdíjat és az osztrák kritikusok fődíját elnyert Lélegzés (Atmen) - Karl Markovics osztrák színész első rendezői munkája - nem volt a díjazottak között.
Összesen 131 filmet és videót vetítettek Grazban a filmes mustrán, ebből 39 volt premier és 15 ausztriai premier. A súlypontot a dokumentumfilmek képviselték: mintegy háromszor annyi alkotást mutattak be ebben a műfajban, mint ahány játékfilmet.
A szervezők közlése szerint a tavalyinál kevesebb vetítés ellenére is az előző évihez hasonló számú, közel 24 ezer nézőt vonzott a program, a rendezvények 74 százalékos kihasználtság mellett zajlottak.
Az osztrák sajtó beszámolóiban ugyanakkor a "válsághangulat" jelzővel is találkozni lehetett. Ennek oka az, hogy az idei rendezvény egyik fő szponzora felmondta a fesztivál támogatását. A nehézségekre a szervezők is utaltak egy közleményükben. "A szűkösebbé vált anyagi lehetőségek miatt közép- és hosszútávon erőteljesen korlátozottak a Diagonale fejlődési lehetőségei" - fogalmaztak.
Idén 15. éve rendezték meg Ausztria második legnagyobb városában, a stájerországi Grazban a Diagonalét. A vetítések mellett filmszakmai beszélgetéseket, kiállításokat, koncerteket is kínáló fesztivál mára az ország határain túl is ismertté vált.
A grazi seregszemle elsősorban a fiatal rendezők támogatását tekinti a feladatának.
Ezt mutatja az is, hogy az ötszáz pályamű közül kiválasztott programot ugyancsak egy debütáló rendező, Anja Salamonovitz Spanien (Spanyolország) című, korábban a Berlini Fesztivál mezőnyében szereplő alkotása nyitotta meg kedden.
A korábban dokumentumfilmesként bemutatkozó Salomonovitz új filmje két, Spanyolországba igyekvő menekültről szól, de a történetben szerepet kap idegengyűlölet, játékszenvedély és féltékenység is.
További írások a rovatból
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Más művészeti ágakról
Mit jelent az ifjúsági irodalom ma? – kerekasztal-beszélgetés
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával