art&design
2012. 03. 25.
Zéró évek - Szlovák vizuális művészeti kiállítás Debrecenben
A kortárs szlovák képzőművészet több mint negyven alkotójának munkáiból nyílt kiállítás szombaton a debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központban; a Zéró évek - Szlovák vizuális művészet 1999 és 2011 között négy kurátor perspektívájából elnevezésű tárlat megnyitóján ott volt Peter Weiss, Szlovákia budapesti nagykövete.
A MODEM-ben bemutatkozó új kiállítás címe egyszerre utal a kezdetre és a végre - elemezték a látottakat a megnyitón a kiállítás kurátorai.
A kortárs szlovák képzőművészet ugyanis - mint kifejtették - rengeteg szálon kötődik a huszadik századi avantgárd és modernista művészeti törekvésekhez, miközben valahol mégiscsak az "új, globális, posztnacionalista és posztkommunista állapot" adja a művek politikai és kulturális hátterét.
A rendszerváltás időszakában szocializálódott kurátorok (Juraj Čarný, Gabriela Garlatyová, Richard Gregor és Mira Sikorová-Putišová) az általuk emblematikusnak tartott szempontok szerint állították össze saját, önálló szekcióikat, a négy perspektíva azonban több ponton is "keresztezi" egymást.
A kiállítás betekintést nyújt a szlovákiai kortárs képzőművészet elmúlt bő egy évtizedének termésébe, ugyanakkor ráirányítja a magyarországi nézők figyelmét a szlovák és a magyar művészeti közeg hasonlóságaira is. Ilyen például a korábban elfojtott, majd intézményesült avantgárd művészet, a szocialista múlt felszámolásának és a nemzeti kultúra kimunkálásának folyamata, valamint a modern politika és a modernista művészet "posztmodern" kritikája.
A tárlat rendhagyó módon nem csak a harmadik emeleti kiállítóteret tölti meg kortárs képzőművészettel, de az utca emberét is megszólítja.
Németh Ilona műve, a Kapszulák II. a public art jegyében direkt eszközökkel ösztönzi környezetét interakcióra, A "kapszula", amelyet a MODEM előtt állítottak fel, mind külső megjelenésében, mind működési elvében a vasútállomásokon, reptereken elhelyezett csomagmegőrző automatákhoz hasonlít. A 10, 20, 50, és 100 forintos érmével működő kétszobás lakásautomatát bárki, bármely napszakban igénybe veheti vasárnaptól pihenésre, alvásra óránként 20 forintért, a MODEM előtti téren.
A Zéró évek szlovák kortárs kiállítás június 24-ig tekinthető meg a MODEM-ben.
A kortárs szlovák képzőművészet ugyanis - mint kifejtették - rengeteg szálon kötődik a huszadik századi avantgárd és modernista művészeti törekvésekhez, miközben valahol mégiscsak az "új, globális, posztnacionalista és posztkommunista állapot" adja a művek politikai és kulturális hátterét.
A rendszerváltás időszakában szocializálódott kurátorok (Juraj Čarný, Gabriela Garlatyová, Richard Gregor és Mira Sikorová-Putišová) az általuk emblematikusnak tartott szempontok szerint állították össze saját, önálló szekcióikat, a négy perspektíva azonban több ponton is "keresztezi" egymást.
A kiállítás betekintést nyújt a szlovákiai kortárs képzőművészet elmúlt bő egy évtizedének termésébe, ugyanakkor ráirányítja a magyarországi nézők figyelmét a szlovák és a magyar művészeti közeg hasonlóságaira is. Ilyen például a korábban elfojtott, majd intézményesült avantgárd művészet, a szocialista múlt felszámolásának és a nemzeti kultúra kimunkálásának folyamata, valamint a modern politika és a modernista művészet "posztmodern" kritikája.
A tárlat rendhagyó módon nem csak a harmadik emeleti kiállítóteret tölti meg kortárs képzőművészettel, de az utca emberét is megszólítja.
Németh Ilona műve, a Kapszulák II. a public art jegyében direkt eszközökkel ösztönzi környezetét interakcióra, A "kapszula", amelyet a MODEM előtt állítottak fel, mind külső megjelenésében, mind működési elvében a vasútállomásokon, reptereken elhelyezett csomagmegőrző automatákhoz hasonlít. A 10, 20, 50, és 100 forintos érmével működő kétszobás lakásautomatát bárki, bármely napszakban igénybe veheti vasárnaptól pihenésre, alvásra óránként 20 forintért, a MODEM előtti téren.
A Zéró évek szlovák kortárs kiállítás június 24-ig tekinthető meg a MODEM-ben.
További írások a rovatból
Az anyag mélyén című csoportos kiállításról
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Más művészeti ágakról
Mit jelent az ifjúsági irodalom ma? – kerekasztal-beszélgetés
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával