art&design
2012. 03. 18.
Fekete-fehér fotótörténelem: kiállítások Párizsban
Két jelentős kiállítás is fogadja ezen a tavaszon a fekete-fehér fotó szerelmeseit Párizsban: a Jeu de Paume falai között az amerikai Berenice Abbott (1898-1991) képei láthatók április végéig, a Grand Palais pedig március 24-től június 17-ig a német Helmut Newton (1920-2004) pikáns életművét mutatja be.
A Le Monde "a városok és a mezők Amerikájának portréistájaként" jellemzi az amerikai fényképészt, kiemelve, hogy a Jeu de Paume Diane Arbus és Claude Cahun után rövid időn belül már a harmadik női fotós előtt tiszteleg személyében. Berenice Abbott a dokumentáris, a festészettől elkülönülő fényképészetben hitt, a hivatásának élt - sokszor nyomorban.
A kiállításon 140 felvétel mutatja be a ma már a fotográfia klasszikusaként elismert, mégis sokak által félreismert művészt. A franciák szemében külön fontossággal bír, hogy ő népszerűsítette a tengeren túl a régi Párizs fotósaként ismert Eugene Atget alkotásait, ő "importálta" azokat az Egyesült Államokba.
Az amerikai nő Man Ray stúdiójának asszisztenseként vált fotóssá, hosszú ideig élt Párizsban. Aktot is állt Ray számára, de nem vált múzsájává - leszbikus volt. Nem követte a mester különös optikai torzításait sem, saját művészportréi tárgyilagos és frontális ábrázolások olyan kortársairól, mint Peggy Guggenheim, James Joyce vagy Jean Cocteau.
1930-ban Berenice Abbott visszaköltözött a gyorsan modernizálódó New Yorkba. Mielőtt még teljesen átalakult a metropolisz, meg akarta örökíteni annak régi arculatát. Changing New York (Változó New York) című sorozatának anyagából 80 eredeti felvétel látható a párizsi tárlaton. A munkát társával, Elisabeth McCausland műkritikussal együtt készítette elő, ám a gazdasági válság közepette elfogyott az erre szánt pénz és a fotók végül egy útikönyv illusztrációjaként kerültek a közönség elé. Berenice Abbott másik híres sorozata az 1-es azámú főút mentén tárta fel az amerikai vidék arculatát - ezek a képek is eljutottak most Párizsba.
A tavasz másik nagy párizsi fényképünnepén a gondosan megtervezett és megszerkesztett fekete-fehér divatfotóiról (Vogue), portréiról, de talán még inkább érzéki aktjairól ismert német Helmut Newton (eredeti nevén Neusta:dter) 200 különböző méretű vintage fotója lesz látható a Grand Palais méltó környezetében március végétől június közepéig.
A Huffington Post online újság francia nyelvű párizsi kiadásának megfogalmazása szerint Helmut Newton ma már klasszikusnak számító életműve "erotikus és humoros tisztelgés a női szépség előtt", a kiállítás "igazi esemény lesz Párizsban".
A Paris-Match a tárlat alkalmából hosszabb írást szentelt a Németországból a nácik elől emigrált, világjáró fotóművész gáláns- és riporterkalandokban gazdag, mozgalmas életének, amely azonban példás házasságba vezetett. Hosszabb ausztráliai tartózkodása idején ismerte meg feleségét, June-t, aki színésznő volt, de munkatársa, felesége, örök aktmodellje lett - s követte férjét Párizsba, ahol Alice Springs néven maga is a fotós pályára lépett.
A felkapott, keresett és gazdag hírességgé vált Helmut Newton több albuma közül az egyik - Nous et eux (Mi és ők) - elsősorban kettejük kapcsolatát örökítette meg. Ezt az anyagot a franciák 1999-ben láthatták az európai fotó házában, Párizsban.
Helmut Newton 2004. január 23-án autóbalesetben vesztette életét, franciaországi otthona közelében egy falnak rohant Cadillac kocsijával és néhány órával később meghalt. A boncolás megállapította, hogy azért nehezedett lábával a gázpedálra, mert szívrohamot kapott. Most a Grand Palais hőse lesz, egyfajta feltámadásként.
A kiállításon 140 felvétel mutatja be a ma már a fotográfia klasszikusaként elismert, mégis sokak által félreismert művészt. A franciák szemében külön fontossággal bír, hogy ő népszerűsítette a tengeren túl a régi Párizs fotósaként ismert Eugene Atget alkotásait, ő "importálta" azokat az Egyesült Államokba.
Az amerikai nő Man Ray stúdiójának asszisztenseként vált fotóssá, hosszú ideig élt Párizsban. Aktot is állt Ray számára, de nem vált múzsájává - leszbikus volt. Nem követte a mester különös optikai torzításait sem, saját művészportréi tárgyilagos és frontális ábrázolások olyan kortársairól, mint Peggy Guggenheim, James Joyce vagy Jean Cocteau.
1930-ban Berenice Abbott visszaköltözött a gyorsan modernizálódó New Yorkba. Mielőtt még teljesen átalakult a metropolisz, meg akarta örökíteni annak régi arculatát. Changing New York (Változó New York) című sorozatának anyagából 80 eredeti felvétel látható a párizsi tárlaton. A munkát társával, Elisabeth McCausland műkritikussal együtt készítette elő, ám a gazdasági válság közepette elfogyott az erre szánt pénz és a fotók végül egy útikönyv illusztrációjaként kerültek a közönség elé. Berenice Abbott másik híres sorozata az 1-es azámú főút mentén tárta fel az amerikai vidék arculatát - ezek a képek is eljutottak most Párizsba.
A tavasz másik nagy párizsi fényképünnepén a gondosan megtervezett és megszerkesztett fekete-fehér divatfotóiról (Vogue), portréiról, de talán még inkább érzéki aktjairól ismert német Helmut Newton (eredeti nevén Neusta:dter) 200 különböző méretű vintage fotója lesz látható a Grand Palais méltó környezetében március végétől június közepéig.
A Huffington Post online újság francia nyelvű párizsi kiadásának megfogalmazása szerint Helmut Newton ma már klasszikusnak számító életműve "erotikus és humoros tisztelgés a női szépség előtt", a kiállítás "igazi esemény lesz Párizsban".
A Paris-Match a tárlat alkalmából hosszabb írást szentelt a Németországból a nácik elől emigrált, világjáró fotóművész gáláns- és riporterkalandokban gazdag, mozgalmas életének, amely azonban példás házasságba vezetett. Hosszabb ausztráliai tartózkodása idején ismerte meg feleségét, June-t, aki színésznő volt, de munkatársa, felesége, örök aktmodellje lett - s követte férjét Párizsba, ahol Alice Springs néven maga is a fotós pályára lépett.
A felkapott, keresett és gazdag hírességgé vált Helmut Newton több albuma közül az egyik - Nous et eux (Mi és ők) - elsősorban kettejük kapcsolatát örökítette meg. Ezt az anyagot a franciák 1999-ben láthatták az európai fotó házában, Párizsban.
Helmut Newton 2004. január 23-án autóbalesetben vesztette életét, franciaországi otthona közelében egy falnak rohant Cadillac kocsijával és néhány órával később meghalt. A boncolás megállapította, hogy azért nehezedett lábával a gázpedálra, mert szívrohamot kapott. Most a Grand Palais hőse lesz, egyfajta feltámadásként.
További írások a rovatból
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
Más művészeti ágakról
Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával