film
2012. 03. 13.
Fade In Filmírói Mesterkurzus indul március 31-én
Jelentkezés március 26-ig
2012 tavaszán újra indul a Fade In gyakorlati forgatókönyvíró kurzusa. A 6 egész szombatot felölelő intenzív tanfolyam elvégzése nem csupán kezdő és gyakorló filmírók, de a filmkészítés bármely területén boldogulni kívánó szakemberek, kritikusok, vagy akár laikus mozibolondok számára is hasznos, hiszen a modern filmes és televíziós történetmesélés eszközrendszere kerül terítékre.
Gyakorlati képzés:
Az oktatás elméleti részénél fontosabb a gyakorlati oldala: film- és sorozatepizód-elemzések és műhelymunka, melynek során a hallgatók eljuthatnak egy forgatókönyv kifejlesztéséig az oktatók és a hallgatótársak véleményét és útmutatását felhasználva.
A kurzus egyik központi témaköre az író szerepe a megváltozott filmszakmában; a nemzetközi filmfesztiválok és –vásárok a forgatókönyvíró szemszögéből, és a piac elvárásai. Kiemelt szerepet kap a hazánkban döntően félreértett filmes műfajok tematikája, illetve a kifejezetten alacsony költségvetésű (lo- és no-budget) filmek írásának fortélyai.
A tanfolyam anyaga magában foglalja a producerekkel, egyéb szakmai döntéshozókkal való kapcsolattartás, a nemzetközi szakmai fórumokra eljutás módjait éppúgy, mint a filmötlet-prezentációkra (pitching) való felkészítést.
Tematika:
10-13h közt az alábbi elméleti előadásokat hallgathatod meg,
14-17h között műhelymunka folyik, ahol a hallgatók által fejlesztett forgatókönyveket beszéljük meg
1. nap
Bevezetés (A forgatókönyvírás története, A forgatókönyvírás szakmaisága, Irányított kreativitás, A hollywoodi és az európai gyakorlat, a magyar sajátosságok)
Az ötlet (Logline; A nézők alapelvárásai /új információ, kötődés, konfliktusrendezés, teljesség igénye/, Történetpotenciál, Vizuális aspektus, High concept, Premissza és mondanivaló, Szellemi ingatlan)
Struktúra I. (Felvonás: klasszikus 3-as struktúra /bevezetés, bonyodalmak, megoldás/, Indító esemény, Fordulópontok, Akció-reakció, fokozás)
Struktúra II. (Cselekményszálak, fő- és mellékszálak, Krízis, tetőpont, megoldás, A formabontó strukturálás és veszélyei)
2. nap
Karakter I. (Karaktertípusok /protagonist, antagonist, támogató mellékkarakterek/, A célorientált karakter /cél, szükség, változás/, Jellemfejlődési ív, Sokdimenziós karakter)
Karakter II. (Empátia, Háttértörténet, Karakterleírások, karakterprotokollok, A karakteralapú és eseményalapú történetmesélés különbségei, A szereposztás megtervezése)
Történetépítés I. (Történet és cselekmény, Történettípusok /klasszikus, minimalista, formabontó/, A konfliktus természete és szintjei /belső, személyes, külső/; Változás és állapot)
Történetépítés II. (Okozatiság, logika, következetesség; Narratív feszültség és a történeti lyukak; Valóság és drámai valóság, Expozíció; Set up – Pay off; Szekvenciák – polaritás, ritmus, tempó)
3. nap
Forgatókönyvírói eszközök I. (Forgatókönyvírói stílus; Címadás; Szakmai eszközök /flashback, flash forward, csavar, suspense, MacGuffin, running gag, imidzs-rendszerek (szimbólumok)/)
Forgatókönyvírói eszközök II. (Gyártási szempontok; Munkamódszerek; Kutatás: karakter és a téma iránt (memória, képzelet, tények); Ötletek gyűjtése, inspiráció, ötletek rendezése, kártya-módszer)
Film- és forgatókönyv-elemzés
4. nap
Formátumok (Amerikai és brit nagyjátékfilmes ill. televíziós formátumok; Formázó és kreációs szoftverek)
Jelenetépítés (Outline - A jelenetkivonat szerepe és elkészítése Beatek működése, Dialóg, Narráció, Subtext, In late-out early szabály)
Esettanulmány (Betekintés munkamódszerünkbe, egy Fade In által fejlesztett filmterv outline-jának elemzése segítségével)
5. nap
A tv-sorozat kreációs folyamata (Kreáció – koncepció, premissza, sorozatbiblia, karakterleírások, cselekménytervezés, kivonatírás, dialógusírás)
Tv-sorozat struktúrák (A sorozatban való történetmesélés alapegységei /évad, epizód, felvonás, jelenet, beat/; Multi-stranding: történetszálak, párhuzamos cselekményvezetés; A szerkezetrács: a tervezés első lépése; A progresszió; Epizódszerkesztés)
Tv-sorozat-műfajok (A szeriális történetmesélés és televíziós forgatókönyvírás rövid története, sajátosságai; A tévésorozatok típusai, jellemzőik: Sitcom, Szappanopera, Serial, Series, Mini-sorozat)
Tv-sorozat-elemzés (egy heti dráma-sorozat és egy sitcom koncepciójának, karakterológiájának és pilot epizódjának közös elemzése)
6. nap
Pitch (A filmötlet hatékony prezentációjának fogásai)
A forgatókönyvírói piac működése nemzetközileg és Magyarországon
Film- és forgatókönyv-elemzés
Közösen elemzett filmek:
Ádám almái (Adams abler / Adam's Apples) - 2005, rendezte és írta: Anders Thomas Jensen
Engedj be! (Let the Righ One In) – 2008, svéd, rendezte: Tomas Alfredson. írta: John Ajvide Lindqvist
Sorozat:
The Shield pilot – 2002, created by: Shawn Ryan
Community pilot - 2009, created by: Dan Harmon
Oktatók:
Hegedüs Bálint: Fade In alaptó tag, számos egyéb munkája mellett a 40. Filmszemlén legjobb forgatókönyv díjával kitüntetett Mázli című film forgatókönyvírója.
Köbli Norbert: Többek között a Vizsga és a 9 és 1/2 randi című filmek forgatókönyvírója, a Magyar Forgatókönyvírók Egyesületének alapító elnöke.
Lovas Balázs: Fade In alapító tag, egyebek mellett a Tesó, a Konyec és az Utolér című filmek forgatókönyvírója.
Menetrend, tandíj:
A 6 alkalmas kurzus 2012. március 31-én indul és június 9-ig tart.
A hat alkalmat magában foglaló kurzust kéthetente, szombati napokon tartják 10-17 óra között.
A délelőtti órákban elméleti előadásokat hallgathatsz meg, majd pedig kiscsoportos műhelymunka keretében fejlesztitek együtt a hallgatók filmterveit.
Helyszín: Kürt Alapítványi Gimnázium (1117, Budapest Bogdánfy u. 5/b)
A tanfolyam ára: 90.000 forint + ÁFA
RÉSZVÉTEL MEGFIGYELŐKÉNT:
Lehetőséget nyújtanak a szervezők megfigyelőként is részt venni a kurzuson, azaz ha valaki nem táplál írói ambíciókat, ám érdekli a filmezés sarokkövének számító forgatókönyvírás és dramaturgia, saját filmterv nélkül is meghallgathatja a tanfolyam anyagát.
Megfigyelőként a részvételi díj: 60.000 forint + ÁFA
JELENTKEZÉS: küldj e-mailt az info@fadein.eu címre, legkésőbb március 26-ig!
További információkért hívhatod Hegedüs Bálintot a +36 30 259 96 26-os telefonszámon.
A tanfolyam részletes tematikáját itt találhatod: www.fadein.eu
Az oktatás elméleti részénél fontosabb a gyakorlati oldala: film- és sorozatepizód-elemzések és műhelymunka, melynek során a hallgatók eljuthatnak egy forgatókönyv kifejlesztéséig az oktatók és a hallgatótársak véleményét és útmutatását felhasználva.
A kurzus egyik központi témaköre az író szerepe a megváltozott filmszakmában; a nemzetközi filmfesztiválok és –vásárok a forgatókönyvíró szemszögéből, és a piac elvárásai. Kiemelt szerepet kap a hazánkban döntően félreértett filmes műfajok tematikája, illetve a kifejezetten alacsony költségvetésű (lo- és no-budget) filmek írásának fortélyai.
A tanfolyam anyaga magában foglalja a producerekkel, egyéb szakmai döntéshozókkal való kapcsolattartás, a nemzetközi szakmai fórumokra eljutás módjait éppúgy, mint a filmötlet-prezentációkra (pitching) való felkészítést.
Tematika:
10-13h közt az alábbi elméleti előadásokat hallgathatod meg,
14-17h között műhelymunka folyik, ahol a hallgatók által fejlesztett forgatókönyveket beszéljük meg
1. nap
Bevezetés (A forgatókönyvírás története, A forgatókönyvírás szakmaisága, Irányított kreativitás, A hollywoodi és az európai gyakorlat, a magyar sajátosságok)
Az ötlet (Logline; A nézők alapelvárásai /új információ, kötődés, konfliktusrendezés, teljesség igénye/, Történetpotenciál, Vizuális aspektus, High concept, Premissza és mondanivaló, Szellemi ingatlan)
Struktúra I. (Felvonás: klasszikus 3-as struktúra /bevezetés, bonyodalmak, megoldás/, Indító esemény, Fordulópontok, Akció-reakció, fokozás)
Struktúra II. (Cselekményszálak, fő- és mellékszálak, Krízis, tetőpont, megoldás, A formabontó strukturálás és veszélyei)
2. nap
Karakter I. (Karaktertípusok /protagonist, antagonist, támogató mellékkarakterek/, A célorientált karakter /cél, szükség, változás/, Jellemfejlődési ív, Sokdimenziós karakter)
Karakter II. (Empátia, Háttértörténet, Karakterleírások, karakterprotokollok, A karakteralapú és eseményalapú történetmesélés különbségei, A szereposztás megtervezése)
Történetépítés I. (Történet és cselekmény, Történettípusok /klasszikus, minimalista, formabontó/, A konfliktus természete és szintjei /belső, személyes, külső/; Változás és állapot)
Történetépítés II. (Okozatiság, logika, következetesség; Narratív feszültség és a történeti lyukak; Valóság és drámai valóság, Expozíció; Set up – Pay off; Szekvenciák – polaritás, ritmus, tempó)
3. nap
Forgatókönyvírói eszközök I. (Forgatókönyvírói stílus; Címadás; Szakmai eszközök /flashback, flash forward, csavar, suspense, MacGuffin, running gag, imidzs-rendszerek (szimbólumok)/)
Forgatókönyvírói eszközök II. (Gyártási szempontok; Munkamódszerek; Kutatás: karakter és a téma iránt (memória, képzelet, tények); Ötletek gyűjtése, inspiráció, ötletek rendezése, kártya-módszer)
Film- és forgatókönyv-elemzés
4. nap
Formátumok (Amerikai és brit nagyjátékfilmes ill. televíziós formátumok; Formázó és kreációs szoftverek)
Jelenetépítés (Outline - A jelenetkivonat szerepe és elkészítése Beatek működése, Dialóg, Narráció, Subtext, In late-out early szabály)
Esettanulmány (Betekintés munkamódszerünkbe, egy Fade In által fejlesztett filmterv outline-jának elemzése segítségével)
5. nap
A tv-sorozat kreációs folyamata (Kreáció – koncepció, premissza, sorozatbiblia, karakterleírások, cselekménytervezés, kivonatírás, dialógusírás)
Tv-sorozat struktúrák (A sorozatban való történetmesélés alapegységei /évad, epizód, felvonás, jelenet, beat/; Multi-stranding: történetszálak, párhuzamos cselekményvezetés; A szerkezetrács: a tervezés első lépése; A progresszió; Epizódszerkesztés)
Tv-sorozat-műfajok (A szeriális történetmesélés és televíziós forgatókönyvírás rövid története, sajátosságai; A tévésorozatok típusai, jellemzőik: Sitcom, Szappanopera, Serial, Series, Mini-sorozat)
Tv-sorozat-elemzés (egy heti dráma-sorozat és egy sitcom koncepciójának, karakterológiájának és pilot epizódjának közös elemzése)
6. nap
Pitch (A filmötlet hatékony prezentációjának fogásai)
A forgatókönyvírói piac működése nemzetközileg és Magyarországon
Film- és forgatókönyv-elemzés
Közösen elemzett filmek:
Ádám almái (Adams abler / Adam's Apples) - 2005, rendezte és írta: Anders Thomas Jensen
Engedj be! (Let the Righ One In) – 2008, svéd, rendezte: Tomas Alfredson. írta: John Ajvide Lindqvist
Sorozat:
The Shield pilot – 2002, created by: Shawn Ryan
Community pilot - 2009, created by: Dan Harmon
Oktatók:
Hegedüs Bálint: Fade In alaptó tag, számos egyéb munkája mellett a 40. Filmszemlén legjobb forgatókönyv díjával kitüntetett Mázli című film forgatókönyvírója.
Köbli Norbert: Többek között a Vizsga és a 9 és 1/2 randi című filmek forgatókönyvírója, a Magyar Forgatókönyvírók Egyesületének alapító elnöke.
Lovas Balázs: Fade In alapító tag, egyebek mellett a Tesó, a Konyec és az Utolér című filmek forgatókönyvírója.
Menetrend, tandíj:
A 6 alkalmas kurzus 2012. március 31-én indul és június 9-ig tart.
A hat alkalmat magában foglaló kurzust kéthetente, szombati napokon tartják 10-17 óra között.
A délelőtti órákban elméleti előadásokat hallgathatsz meg, majd pedig kiscsoportos műhelymunka keretében fejlesztitek együtt a hallgatók filmterveit.
Helyszín: Kürt Alapítványi Gimnázium (1117, Budapest Bogdánfy u. 5/b)
A tanfolyam ára: 90.000 forint + ÁFA
RÉSZVÉTEL MEGFIGYELŐKÉNT:
Lehetőséget nyújtanak a szervezők megfigyelőként is részt venni a kurzuson, azaz ha valaki nem táplál írói ambíciókat, ám érdekli a filmezés sarokkövének számító forgatókönyvírás és dramaturgia, saját filmterv nélkül is meghallgathatja a tanfolyam anyagát.
Megfigyelőként a részvételi díj: 60.000 forint + ÁFA
JELENTKEZÉS: küldj e-mailt az info@fadein.eu címre, legkésőbb március 26-ig!
További információkért hívhatod Hegedüs Bálintot a +36 30 259 96 26-os telefonszámon.
A tanfolyam részletes tematikáját itt találhatod: www.fadein.eu