film
2012. 03. 08.
Helen Mirren számára Emerenc a magyar népet képviseli
Emerenc számomra a magyar népet képviseli - mondta Helen Mirren az MTI Hírcentrumnak adott interjújában szerda este. Az Oscar-díjas színésznő Szabó István új filmje, Az ajtó premierjére érkezett Budapestre.
Helen Mirren elmondta: először nem Szabó Istvántól hallott a készülő Az ajtó című filmről, hanem Ragályi Elemértől, a film operatőrétől, akivel a színésznő korábban már dolgozott együtt, s az évek során nagyon jó barátságba került.
"Mondta, hogy elkészült a film forgatókönyve, és akad benne egy nagyon szép szerep a számomra" - fogalmazott Helen Mirren, hozzátéve, hogy amint megérkezett a könyv, egyből látta, milyen csodálatos és milyen nehéz lesz Emerenc szerepét eljátszani. Megjegyezte, a filmművészetben ritkán adódik olyan film, amelyben két annyira erős női figura található, mint a filmbeli Magda és Emerenc. A színésznő hosszan méltatta filmbéli partnerét, a Magda szerepét játszó Martina Gedecket.
Arra a kérdésre, hogy mit jelent számára az önéletrajzi regényből készült film házvezetőnőjének alakja, azt felelte hogy az emberiségbe vetett hitet.
Helen Mirren arról is beszélt, hogy noha édesapja révén orosz származású, a családi szálak nem segítettek a regény rétegeinek megértésében. Ebben inkább a könyvek segítették, a forgatás előtt sokat olvasott Magyarország, illetve Kelet-Európa történelméről, a második világháborútól kezdve a hetvenes évekig, hogy megfejtse a kort, amelyben Emerenc élt.
A színésznő szerint Szabó Magda brilliánsan és nagyon költőien ábrázolta a történelmet allegorikus regényében. Úgy fogalmazott: számára Emerenc a magyar népet jeleníti meg, így színészként nagy terhet érzett a vállán. Rámutatott: az írónő egy kis kamaratörténeten keresztül volt képes megjeleníteni a XX. század történelmét, ami rendkívüli teljesítménynek számít.
"A múlt nem tűnik el nyomtalanul, bennünk van. Hordozzuk génjeinkben a szüleink, nagyszüleink történetét, a félelmeik ránk is hatással vannak" - fogalmazott a színésznő, aki szerint a történelem megismerése nemcsak abban segít, hogy megértsük kik vagyunk, de abban is, hogy miként viselkedjünk a jövőben.
Helen Mirren kérdésre válaszolva elmondta, hogy valóban gyakran a cipőkön keresztül ragadja meg egy-egy karakter lényegét. "A cipő talán a legfontosabb a jelmezben, meghatározza, hogyan állsz, hogyan jársz" - vélekedett. Felidézte, hogy amikor megmutatták a jelmezeket és kirakták az összes cipőt, egyből rámutatott a filmben látható lábbelire, szerinte az öreg csizmák pontosan tükrözték Emerenc jellemét.
Arra a kérdésre, hogy milyen volt smink nélkül forgatni, a színésznő nevetve elmondta, hogy sokat segített neki, hiszen így öt perc alatt elkészült reggelente. Egyre kevesebb sminket használtak a kamerateszteken, végül Szabó István arra kérte, legyen teljesen "meztelen az arca".
Helen Mirren arról is beszélt, hogy mennyire élvezte azt, hogy állatokkal, különösen kutyákkal dolgozhatott Az ajtóban. "Nagyon szeretem a kutyákat, sajnos egy forgatás nem igazán alkalmas arra, hogy valódi kutya-ember kapcsolat alakuljon ki" - jegyezte meg, méltatva az állatidomárokat, akik szerinte kitűnő munkát végeztek.
Az Oscar-díjas színésznővel készült interjú az Aranymetszés hétfői adásában lesz látható a Magyar Televízióban.
"Mondta, hogy elkészült a film forgatókönyve, és akad benne egy nagyon szép szerep a számomra" - fogalmazott Helen Mirren, hozzátéve, hogy amint megérkezett a könyv, egyből látta, milyen csodálatos és milyen nehéz lesz Emerenc szerepét eljátszani. Megjegyezte, a filmművészetben ritkán adódik olyan film, amelyben két annyira erős női figura található, mint a filmbeli Magda és Emerenc. A színésznő hosszan méltatta filmbéli partnerét, a Magda szerepét játszó Martina Gedecket.
Arra a kérdésre, hogy mit jelent számára az önéletrajzi regényből készült film házvezetőnőjének alakja, azt felelte hogy az emberiségbe vetett hitet.
Helen Mirren arról is beszélt, hogy noha édesapja révén orosz származású, a családi szálak nem segítettek a regény rétegeinek megértésében. Ebben inkább a könyvek segítették, a forgatás előtt sokat olvasott Magyarország, illetve Kelet-Európa történelméről, a második világháborútól kezdve a hetvenes évekig, hogy megfejtse a kort, amelyben Emerenc élt.
A színésznő szerint Szabó Magda brilliánsan és nagyon költőien ábrázolta a történelmet allegorikus regényében. Úgy fogalmazott: számára Emerenc a magyar népet jeleníti meg, így színészként nagy terhet érzett a vállán. Rámutatott: az írónő egy kis kamaratörténeten keresztül volt képes megjeleníteni a XX. század történelmét, ami rendkívüli teljesítménynek számít.
"A múlt nem tűnik el nyomtalanul, bennünk van. Hordozzuk génjeinkben a szüleink, nagyszüleink történetét, a félelmeik ránk is hatással vannak" - fogalmazott a színésznő, aki szerint a történelem megismerése nemcsak abban segít, hogy megértsük kik vagyunk, de abban is, hogy miként viselkedjünk a jövőben.
Helen Mirren kérdésre válaszolva elmondta, hogy valóban gyakran a cipőkön keresztül ragadja meg egy-egy karakter lényegét. "A cipő talán a legfontosabb a jelmezben, meghatározza, hogyan állsz, hogyan jársz" - vélekedett. Felidézte, hogy amikor megmutatták a jelmezeket és kirakták az összes cipőt, egyből rámutatott a filmben látható lábbelire, szerinte az öreg csizmák pontosan tükrözték Emerenc jellemét.
Arra a kérdésre, hogy milyen volt smink nélkül forgatni, a színésznő nevetve elmondta, hogy sokat segített neki, hiszen így öt perc alatt elkészült reggelente. Egyre kevesebb sminket használtak a kamerateszteken, végül Szabó István arra kérte, legyen teljesen "meztelen az arca".
Helen Mirren arról is beszélt, hogy mennyire élvezte azt, hogy állatokkal, különösen kutyákkal dolgozhatott Az ajtóban. "Nagyon szeretem a kutyákat, sajnos egy forgatás nem igazán alkalmas arra, hogy valódi kutya-ember kapcsolat alakuljon ki" - jegyezte meg, méltatva az állatidomárokat, akik szerinte kitűnő munkát végeztek.
Az Oscar-díjas színésznővel készült interjú az Aranymetszés hétfői adásában lesz látható a Magyar Televízióban.
További írások a rovatból
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Más művészeti ágakról
Mit jelent az ifjúsági irodalom ma? – kerekasztal-beszélgetés