bezár
 

zene

2012. 03. 01.
Európában pénzügyi válság van, nem kulturális
Idén ötödik alkalommal rendezik meg az Armel Operaversenyt
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Immár öt éve, hogy elkezdtük ezt az őrültséget, és eszünk ágában sincs abbahagyni – kezdte az idei Armel Operaverseny és Fesztivál sajtótájékoztatóját Havas Ágnes, a rendezvény kitalálója és főszervezője. Az elkötelezettségen nincs is mit csodálkozni: az Operaverseny néhány év alatt olyan nagyszabású, a kulturális élet egészét megmozgató rendezvénykomplexummá nőtte ki magát, amelyre az egész világ figyelme irányul.

prae.hu

Amellett, hogy a fesztivál fő célkitűzései – a kortárs opera népszerűsítése, új tehetségek felfedezése - az alapítás óta nem változtak, 2012-ben néhány áttörő újdonsággal is szolgál az eseménysorozat.

Elsőként említsük meg, hogy ez évtől a Szlovák Nemzeti Színház is beáll a versennyel együttműködő intézmények sorába. Az intézményekkel történő együttműködés abban áll, hogy az adott színház, vagy opera együttese közreműködik egy-egy mű előadásában.

A pozsonyi művészgárda rögtön a legnagyobb apparátust megmozgató produkció színpadra állításáról fog gondoskodni, amely Roland Baumgartner hozzávetőleg 200 főt felvonultató Mária Terézia című műve lesz. A szlovák társulattal folyó közös munkát a jelenlegi feszült politikai viszonyok közepette akár baráti gesztusként is értékelhetjük, főleg, ha a közös történelmi gyökereket boncolgató tematikát nézzük.

sajtófotó

A partnerintézmények között második alkalommal tűnik fel a new york-i Center for Contemporary Opera, harmadszor vesz részt a produkciókban a pilzeni Josef Kajetán Tyl Színház és a gdnask-i Balti Opera.

A verseny első fordulója áprilisban zajlik majd New Yorkban, Budapesten és Párizsban, a második fordulóba kerülő 30 énekes közül pedig május végén, Szegeden választják ki a megmérettetés legjobbjait, akik az egyes versenyprodukciók főszereplői lesznek.

Pilzen városának egyébként a szervezők kitüntetett szerepet szánnak a jövőben, hiszen a cseh város 2015-ben Európa Kulturális Fővárosa lesz, és ennek alkalmából egy új színházat építenek, ahol bemutatják az Armel Operafesztivál programjait is.

Jan Burian, a pilzeni színház igazgatója és a cseh kulturális főváros programigazgatója elmondta: nagy öröm számára a magyar barátaival való együttműködés, és szívesen vesznek részt az opera műfajának olyan eredeti és értékteremtő népszerűsítésében, amelyet az Armel felvállalt. Burian szerint a 2014 szeptemberére elkészülő új színházépület minden szempontból kiváló helyszíne lesz a modern operajátszásnak. Ehhez hozzátette: Közös munkánk azt bizonyítja, hogy Európában csak a gazdaság van válságban, a kultúra nincs.

Szintén újdonság, hogy Európa egyik legjelentősebb színházi fesztiválvárosa, Avignon is bekapcsolódik a fesztivál életébe. A francia városban április 18-án mutatják be az Operafesztivál tavalyi programjából Michael Dellaira A titkosügynök című operáját a Szegedi Szimfonikus Zenekar és a 2011-es verseny döntős énekeseinek közreműködésével, jövőre az idei programból hangzik el egy kiválasztott mű, 2014-től pedig teljes körűvé válik a verseny programkínálata Avignonban.

2014-re várható az is, hogy első alkalommal eredményt hirdetnek az Operafesztivál zeneszerzőknek szóló versenyén. A pályázatokat várhatóan még az idén kiírják egy egyfelvonásos operára, amelyet az Operaversenyen és a pilzeni Európa Kulturális Fővárosa program keretében is bemutatnak majd.

Michael Dellaira: A titkosügynök - Fesztivál Dönő, Szeged, 2011.

Szeged, nehéz költségvetési helyzete ellenére, lehetőségeihez képest idén is támogatja a fesztivált – mondta Dr. Solymos László, Szeged alpolgármestere. Kiemelte: Az operajátszás a jövő generációinak is szól, ezért a város – Magyarország egyik meghatározó operavárosaként – elkötelezett marad a rendezvény mellett. 

Az alpolgármester szerint az Operafesztiválnak nagy szerepe van abban, hogy Szeged megjelenhet a nemzetközi porondon, és ezzel a jó hírét öregbíti. Erre minden esély meg is van, hiszen a verseny eseményeit Európa legnagyobb kulturális televíziója, az ARTE élőben közvetíti az interneten keresztül. E mellett a Mezzo filmösszeállítást készít a rendezvényről, a Duna Televízió pedig – azon túl, hogy rögzíti a versenyen elhangzó produkciókat - élőben közvetíti majd az októberi Díjátadó Gálát.

A sajtótájékoztatón jelen volt Alföldi Róbert is, aki a new york-i előadás rendezője lesz. Elmondta, hogy a fesztivál anyagi hátterének megteremtése egyre komolyabb munka, ezzel együtt mind nagyobb publicitást kap a rendezvény a világon, s folyamatosan újabb és újabb fejlődési lehetőségek tárulnak fel. Mégis, sajnálattal látja, hogy a magyar művészek nem örülnek eléggé ennek a sikernek, nem elég büszkék arra az eseményre, amely több ezer előadót mozgat meg világszerte. Példaként említette, hogy a new york-i produkció mellékszereplői castingjára 400-an jelentkeztek az USÁ-ban.

Armel Operaverseny és Fesztivál 2012:

Időpontok

Első forduló

2012. április 2-3. - New York
Zsűri: Danielle Orlando, James E. Schaeffer, Michael Dellaira, Eric Salzman

2012. április 6. - Budapest
Zsűri: Danielle Orlando, Kesselyák Gergely

2012. április 10-11-12. - Párizs
Zsűri: Danielle Orlando, Raymond Duffaut

Második forduló

2012. május 27. – Szeged

Versenyszerepek és produkciók

Umberto Giordano: Andrea Chénier
Szegedi Nemzeti Színház, Szeged
Versenyszerepek:
Andrea Chénier (tenor)
Maddalena de Coigny (szoprán)

William Mayer: Haláleset a családban
Center for Contemporary Opera, New York (USA)
Versenyszerepek:
Mary (szoprán)
Jay (bariton)

Philip Glass: A büntető kolónia
Josef Kajetán Tyl Theatre, Plzen (Cseh Köztársaság)
Versenyszerepek:
Látogató (tenor)
Hivatalnok (bariton)

Krzysztof Penderecki: A fekete maszk
Balti Opera, Gdansk (Lengyelország)
Versenyszerepek:
Arabella (szoprán)
Löwel Perl (bariton)

Roland Baumgartner: Mária Terézia
Slovak National Theater, Pozsony (Szlovák Köztársaság)
Versenyszerepek:
Mária Terézia (szoprán)
Ferenc István herceg (tenor)

További információk:
http://www.armelfestival.org/

nyomtat

Szerzők

-- Déri Gábor --


További írások a rovatból

Világsztárok a Budapest Jazz Clubban: Oz Noy Trio
Haydn out, Muse in – múzsadilemmák
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről
A 180-as Csoport című kötet bemutatója

Más művészeti ágakról

Renaud-Delage: Gru 4
Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Bemutatták Nyerges Gábor Ádám Vasgyúrók című kötetét


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés