bezár
 

art&design

2012. 02. 29.
100 legszegényebb – ahogy a fiatalok látják és mutatják
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az eltérő hátrányos helyzetű csoportokat portréfotókon, személyes történeteken és objektív társadalmi információkon keresztül bemutató 100 legszegényebb kiállítása már több mint két éve járja az országot. Idén télen először azonban középiskolás fiatalok szervezésében, saját ötleteikkel gazdagítva kerültek bemutatásra a képek Miskolc két gimnáziumában, a Lévay József Református Gimnáziumban és a Földes Ferenc Gimnáziumban.

prae.hu

A társadalmi ismeretek terjesztése, valamint az érzékenyítés ugyanis sokkal hatásosabb a fiatalok számára, ha személyes részt vesznek a munkában, és kortársaik felé ők maguk közvetítik a releváns szempontokat, ismereteket és értékeket. Ebben a korban ugyanis a kortársak bizonyítottan hitelesebb és meggyőzőbb forrásnak számítnak a diákok számára, mint a felnőttek.

A két miskolci gimnáziumban önként jelentkező diákok több alkalmas műhelymunka során szereztek ismereteket a hátrányos helyzetű csoportokról, valamint a 100 legszegényebb kiállításban megjelenített emberek élettörténeteiről. Ezen túlmenően, saját ötleteikre, vállalásaikra építve demokratikus munkafolyamat keretében határozták meg, hogy mivel egészítsék ki a diáktársaik számára megrendezett kiállításokat.

A Lévay Gimnáziumban a diákok Miskolcon készített saját fotóikkal, a 100 legszegényebb kisfilmek levetítésével és azt követő beszélgetésekkel, szembekötős játékkal illetve kerekes székes akadályversennyel várták a többi diákot. Az utóbbi két játék remek lehetőséget biztosított a résztvevőknek arra, hogy beleéljék magukat, milyen lehet kerekesszékkel illetve látássérültként közlekedni. A felkészülés során a fiatalok ellátogattak hajléktalanokat, illetve fogyatékosokat segítő szervezetekhez, ahol interjúkat készítettek, illetve személyesen is megismerkedhettek a hátrányos helyzetű csoportok tagjaival, akikkel egyébként aligha elegyednek beszélgetésbe. A személyes találkozók jelentősen árnyalták, befolyásolták a fiatalok hozzáállását az addig csak felszínesen ismert, jelentős részben sztereotípiák alapján megítélt társadalmi csoportokhoz.
A Földes Ferenc Gimnázium diákjai egyebek között a szegénységben élő emberek gyakorlati problémáira kívánták felhívni a figyelmet, amikor a kiállítás látogatóit arra kérték, hogy írják fel egy papírra, mire, mennyit költenek egy hónapban, és vessék össze ezeket a számokat nem is a legszegényebbek, hanem az átlag magyar állampolgárok havi kiadásaival. A szegénységgel, annak okaival és stratégiáival való szembesülés egyrészt a hátrányos helyzetű csoportok megértésében, segítésében ad fogódzókat a fiataloknak, saját életvitelükre vonatkozóan ad szempontokat, illetve saját élethelyzetük pozitív értékeléséhez is hozzásegíti őket. Az egyik szervező által készített interaktív rajzokban a látogatók is megfogalmazhatták, hogy miért jó magyarnak lenni, mit változtatnának az életükön, mi a boldogság számukra. A szervező diákok célja ezzel az volt, hogy arra buzdítsák társaikat, hogy a panaszkultúra helyett a mindennapokban ritkább, pozitív közléseket tegyenek,saját életükre, identitásukra vonatkozóan.
A kiállítás szervezésében résztvevő fiatalok mindkét iskolában nagyra értékelték, hogy új ismeretekkel gazdagodhattak, hogy megtapasztalhatták, milyen a közös döntéseken alapuló, demokratikus elveket és gyakorlatot követő csoportmunka, és hogy adhattak valamit diáktársaik számára. A kiállítást megtekintő fiatalok pedig elgondolkozhattak azon, hogy ők maguk mivel járulhatnak hozzá a hátrányos helyzetű emberek életének segítéséhez, és hogyan törekedhetnek arra, hogy saját életükben felelősségteljesebben éljenek, hogy elkerüljék a hasonló helyzeteket.  Visszajelzéseikben megfogalmazták, hogy sokat tanultak arról, hogy "nem minden az, aminek látszik". A program legfőbb erőssége pedig a sokuk szerint "a diákok okosan történő megmozgatása." Az egyik szervező diák így fogalmazott:  "Szerintem ez egy nagyon jó program, hiszen a témája hozzátartozik az életünkhöz, amiről úgy gondolom, hogy valamilyen szinten tájékozottnak kell lennünk."

Az alapítvány "100 legszegényebb – társadalomismereti és felelősségvállalási program középiskolásoknak" programja bármely magyar középiskola számára elérhető és megrendelhető.
Kurt Lewin Alapítvány (www.kla.hu) közhasznú civil szervezet, mely 1995 óta a demokratikus folyamatok elősegítéséért küzd oktatási, kutatási és médiaprogramjain keresztül.

Budapest, 2012. február 29.

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

A Budapesti Fotófesztivál Női fókusz című kiállításáról
Az acb Galéria Redők című tárlatáról
A teremtett „képzelet” határtalansága

Más művészeti ágakról

színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Bartók György szerzői estje a Fugában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés