bezár
 

színház

2012. 02. 27.
Lengyel Pál bábművészt március 8-án búcsúztatják
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Lengyel Pál bábművésztől március 8-án, csütörtökön 14.15-kor vesznek végső búcsút a Farkasréti temetőben - tudatta a Nemzeti Erőforrás Minisztérium Kultúráért Felelős Államtitkársága hétfőn az MTI-vel.

Szkéné színház

A Harlekin Bábszínház igazgatója, a Magyar Bábművészek Szövetségének elnöke, a Magyar Színházi Társaság elnökségi tagja hosszan tartó, súlyos betegség után, életének 69. évében február 18-án hunyt el. Lengyel Pált a Harlekin Bábszínház saját halottjának tekinti.

A Blattner Géza-díjas művész 1964-1975 között a miskolci Manézs Amatőr Színpad alapítója és rendezője volt. Hivatásos rendezőként a kaposvári Csiky Gergely Színházban, majd az Állami Bábszínházban (a jelenlegi Budapest Bábszínházban) dolgozott, a frissen alakult Kolibri Színháznak 1992-ben lett tagja. Az egri Harlekin Bábszínházat 2003-tól vezette.

A Magyar Bábművészek Szövetségének elnöki tisztségét 1997-től töltötte be. Főként kortárs magyar szerzők műveit állította színpadra, rendezései mellett több helyen tanított bábszínészetet és színészmesterséget.

Nánay István színikritikus a Harlekin Bábszínház honlapján olvasható megemlékezésében felidézi, hogy a Lengyel Pál által alapított Manézs Színpad az akkori nagy amatőr-alternatív egyetemi együttesek, az Universitas és a Szegedi Egyetemi Színpad mellett a kísérletező színház egyik legerősebb műhelye volt.

Amikor a Manézs Színpadot a politika ellehetetlenítette, Lengyel Pál társulata egy részével együtt Kaposváron talált menedéket és kibontakozási lehetőséget. Zsámbéki Gábor bízott benne, első jelentős ottani munkája, a Berzsián és Dideki nemcsak hivatásos rendezői pályáját indította el, hanem Lázár Ervinnel kialakuló több évtizedes alkotói együttműködését is.

Számos gyerekelőadás színre állítása után 1981-ben Budapestre szerződött, s az Állami Bábszínházban egy életre elkötelezte magát a bábozás mellett. Az 1992-ben létrejött Kolibri Színház alapító tagjaként szerepet vállalt az új együttes stílusának formálásában, majd visszatért a Budapest Bábszínházba, ahol társulati tagként, illetve vendégként haláláig dolgozott.

Csaknem minden bábszínházban dolgozott, s előadásait számos hazai és külföldi fesztiválon díjazták. Munkásságában jelentős helyet foglalnak el azok az előadások, amelyek a báb műfaját igyekeztek a felnőtt nézők számára is elfogadottá tenni. Közben emlékezetes színházi előadások is fűződnek nevéhez, mint például Hamvai Kornél első színpadi bemutatkozása, a Márton partjelző fázik (1998, Merlin Színház).

Egyik vezető tanára volt a Színház és Filmművészeti Egyetem első bábszínész osztályának (1995-99). Számos tanfolyamon tanított amatőr színházi és bábszínházi rendezőket határon innen és túl, illetve rendszeresen zsűrizett Balassagyarmaton, Adácson, a kaposvári Gyerekszínházi Biennálén, a kecskeméti, a békéscsabai, a pécsi, a kolozsvári és más bábszínházi fesztiválokon.

A Bábművészek Szövetségének elnökeként is igen sokat tett e szakma elismertetéséért, rangjának növeléséért. Mint a Magyar Színházi Társaság vezetőségének tagja egyszerre képviselte a bábos szakma érdekeit és állt ki a magyar színházi élet problémáinak szakmai kezelésének ügye mellett.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
színház

Podlovics Laura: Nem félünk a sötétben / Budapest Bábszínház, Kísérleti Stúdió
Wagner kincse 2. – 1. alkalom, Márton László előadása A Nibelung-énekről

Más művészeti ágakról

Renaud-Delage: Gru 4
Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
irodalom

Hajdu Levente volt a Kötetlenül sorozat vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés