art&design
2012. 02. 27.
Gépkülönlegesség érkezett a Közlekedési Múzeumba
Egy 112 éves gőzlokomobil érkezett hétfőn a közlekedési és Mezőgazdasági Múzeum Városligeti épületébe az intézmény márciusban nyíló, a Dualizmus technikatörténetét bemutató kiállításának kapcsán.
Az 1900-ban készült gőzlokomobil a múzeum budapesti tanulmánytárából került átszállításra a Városligeti épületbe. A gépmatuzsálemet - hasonló korú társaival együtt - a március közepén nyíló Szabad a pálya című tárlaton mutatják majd be.
"A gőzlokomobil egy mikrobusz méretű, de külsőre egy gőzmozdonyhoz hasonlító szerkezet" - tájékoztatta az MTI-t Domonkos Csaba, a múzeum kommunikációért felelős munkatársa. "Ez a közelgő kiállítás egyik legérdekesebb darabja, amely amellett, hogy 112 éves, három méter hosszú, három méter magas és csaknem két tonnát nyom" - ismertette a szervező.
A Hoffher-Schrantz-Clayton-Shuttlerworth féle gőzlokomobil a 19. század mezőgazdaságának forradalmasító eszköze volt. A szerkezetet 1845-ben találta fel az angol Nathaniel Clayton hajóskapitány és Joseph Shuttleworth géptechnikus, akik 1857-től az Osztrák-Magyar Monarchiában területén is forgalmazni kezdték berendezéseiket. A gép célja elsősorban a mezőgazdasági munka könnyítése, de leginkább a cséplőgépek energiaellátása volt.
A lokomobil nem volt önjáró, állati erővel vontatták. A szerkezetet szinte minden éghető anyaggal lehetett fűteni: szénnel, fával, tőzeggel, fűrészporral, csutkával vagy akár szalmával is. A gőzenergia alkalmazása jelentősen megkönnyítette a mezőgazdasági idénymunkákat, így a gőzlokomobil segítségével nagyüzemi szintre emelkedett a gabonacséplés.
"A gőzlokomobil egy mikrobusz méretű, de külsőre egy gőzmozdonyhoz hasonlító szerkezet" - tájékoztatta az MTI-t Domonkos Csaba, a múzeum kommunikációért felelős munkatársa. "Ez a közelgő kiállítás egyik legérdekesebb darabja, amely amellett, hogy 112 éves, három méter hosszú, három méter magas és csaknem két tonnát nyom" - ismertette a szervező.
A Hoffher-Schrantz-Clayton-Shuttlerworth féle gőzlokomobil a 19. század mezőgazdaságának forradalmasító eszköze volt. A szerkezetet 1845-ben találta fel az angol Nathaniel Clayton hajóskapitány és Joseph Shuttleworth géptechnikus, akik 1857-től az Osztrák-Magyar Monarchiában területén is forgalmazni kezdték berendezéseiket. A gép célja elsősorban a mezőgazdasági munka könnyítése, de leginkább a cséplőgépek energiaellátása volt.
A lokomobil nem volt önjáró, állati erővel vontatták. A szerkezetet szinte minden éghető anyaggal lehetett fűteni: szénnel, fával, tőzeggel, fűrészporral, csutkával vagy akár szalmával is. A gőzenergia alkalmazása jelentősen megkönnyítette a mezőgazdasági idénymunkákat, így a gőzlokomobil segítségével nagyüzemi szintre emelkedett a gabonacséplés.
További írások a rovatból
Az anyag mélyén című csoportos kiállításról