bezár
 

art&design

2008. 08. 09.
Keith Haring életmű-kiállítása a Ludwig Múzeumban
MTI
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Keith Haring akcióművész, az amerikai graffiti egyik vezéregyénisége, a nyolcvanas évek egyik emblematikus pop art alkotója életművéből nyílik kiállítás csütörtökön a budapesti Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.<br />
A mindössze 31 évesen elhunyt Keith Haring májusban lett volna 50 éves; az évfordulóról számos kiállítással és eseménnyel emlékeznek meg világszerte. A New York-i Keith Haring Alapítvánnyal közösen rendezett budapesti kiállítás Magyarországon első ízben ad teljes áttekintést a művész csupán egy évtizedet átölelő, sokrétű életművéről - emelte ki az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében a Ludwig Múzeum sajtóreferense.<br /><br />

prae.hu

Piringer Patricia tájékoztatása szerint a november 16-ig látogatható kiállításon tizenegy festmény és több mint nyolcvan grafika illusztrálja Keith Haring 1979 és 1989 közötti életművét. Az érdeklődők megtekinthetik egyebek mellett az alkotó egyik utolsó művét, a Szárnyasoltárt, de Macho Camacho piros bokszkesztyűs portréja, Miki egér, halálfejből kipotyogó emberek, hahotázó szemüveges férfi és repülő csészealjak is láthatók a fekete tussal vagy filctollal megrajzolt képeken. A zománcozott fémlapra fluoerszkáló festékkel felvitt piros farkasember zöld embert tapos el, egy másikat a mancsával üt le, a sárga műanyag ponyvára pedig a művész fekete vinilfestékkel vigyorgó emberfejet festett.<br /><br />Az amerikai Keith Haring, a nyolcvanas évek egyik emblematikus pop art alkotója sokféle anyagra és felületre dolgozott: papírra, vízhatlan ponyvára, hatalmas falfelületekre, autóra, emberi testre. Képeit mindig vázlat és javítás nélkül, könnyed kézzel, egyetlen lendülettel készítette el, s mivel üzenetét a legszélesebb tömegekhez kívánta eljuttatni, művészetét a legváltozatosabb formában és felületeken, köztereken vagy a saját üzletében, a Pop Shopban árusított termékeken át is terjesztette.<br /><br />Műveiben az amerikai fogyasztói társadalom kritikája keveredik a keresztény ikonográfia, az Európán- vagy földönkívüli civilizációk jelképeivel egy sajátos univerzumban, melynek szereplői rajzfilmfigurák, televíziók, számítógépek, a dollár, piramisok és repülő csészealjak, emberek és kutyák, angyalok és szörnyek.<br /><br />Keith Haring, az amerikai graffiti egyik vezéregyénisége 1958-ban született. Húszéves korában beiratkozott a New York-i School of Visual Arts-ba, ahol lineáris-absztrakt képeket festett és szójátékokat gyártott. Első ízben a Club 57-ben mutatkozott be Frank Holiday oldalán; a kiállítás megnyitóján a neki szánt teret ott helyben és feltűnően gyorsan töltötte ki. Egy tekercs olcsó papírt leterített a padlóra és a közönség szeme láttára telerajzolta. A már begyakorolt absztrakt formákkal kezdte, majd hogy a jelenlevők is örömüket leljék a dologban, a szigorú kubusok közé egy kis vidám figurációt is becsempészett: hurkás karú Popeye-t, hosszú fülű kutyákat, cikázó repülőtányérokat, önkielégítéssel foglalatoskodó inci-finci egérkéket. Keith Haring 1990-ben halt meg AIDS-ben.<br /><br /><br /><br />
nyomtat

További írások a rovatból

Kurátori bevezető
Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
Kulturális hanyatlás?
A Present Eye Looking to the Past című kiállításról

Más művészeti ágakról

A 2024-es Aranyvackor pályázat díjátadójáról
A filmek rejtett történetei a BIFF-en
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés