bezár
 

színház

2012. 01. 06.
Gyöngyöspata: bemutató a Szkénében
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Egyszer volt, hol nem volt Gyöngyöspata címmel mutatja be produkcióját a Scallabouche Theatre pénteken a Szkéné Színházban. A társulat eredeti dokumentumok, fotók és videók felhasználásával, a kívülálló szemszögéből vizsgálja a Gyöngyöspatán tavaly tavasszal történtek hátterét, a felvetődő kérdéseket és a lehetséges válaszokat.

Szkéné színház

Mint a Szkéné Színház MTI-hez eljuttatott közleményében felidézik, az eddig angol nyelven játszó Scallabouche Társulat az improvizációs színházi produkciók terén komoly múltra tekint vissza(The Story Room, Naked Impro, TEN), az amerikai koprodukcióban készült Moment House című 2011-es bemutatójuk után idén ismét új színházi kísérletbe fogtak.

Magyar nyelvű előadásuk kiindulópontjául a gyöngyöspatai események szolgáltak, valójában azonban az egész magyar közéletről, közhangulatról mondanak kíméletlen véleményt. Nézőpontjuk a semleges kívülállóé, így az előadás - határozott világképe mellett - végig megőrizheti elfogulatlanságát - hangsúlyozzák az ajánlóban.

Mint írták, Alexis Latham, a Scallabouche alapító-rendezője, színésze, Kálmán Eszter dramaturg-látványtervező és a színészek - Szalontay Tünde, Balog Rudolf, Molnár Csaba - egy új aspektusból, a valóságot a szürreálissal keverve tartanak tükröt maguknak és a nézőknek. Egy olyan Magyarországot mutatnak meg, amely egyszerre ismerős és idegen, egyszerre vonzó és taszító.

Három egészen eltérő karakter, múlt és jövőkép találkozik a történetben: egy helyismeret nélküli, Svájcban élő olasz szociológust egy angolul nem beszélő roma fiú vezet be az ismeretlenbe. A harmadik szereplő egy anyagias reklámszakember, aki csak az üzletet látja mindenben.

Kálmán Eszter az MTI-nek elmondta: a produkcióban főleg magyarul, de néhány egyszerű, közérthető mondat erejéig angol nyelven is megszólalnak.

Mint kifejtette, a színpadon nem jelenik meg a konkrét történet, a szereplők ugyan Gyöngyöspatára mennek, ám a darab szerint kiderül, hogy az nem létezik, hanem mindenkinek a saját álomvilágában jelenik meg, amit gondolni akar róla. Az előadás a mai magyarországi helyzet vizsgálata, külföldi szemmel - tette hozzá.

Szólt arról is, hogy az Óz, a nagy varázsló történetét használták alapként, a figurák is megfeleltethetők egymásnak: a külföldi szociológus Dorothy, a gyáva oroszlán a roma fiú, a reklámszakember pedig a szívtelen bádogember lehet. A madárijesztő nem jelenik meg, ezt a néző fantáziájára bízzák az alkotók.

A dramaturg-látványtervező arról is beszélt, hogy a szkeccs-szerű előadásban a jelenetek nem függnek össze szervesen egymással. A reklámszakember története külön szál a darabban, a három szereplő csak az előadás végén találkozik.

A darabot a pénteki bemutatót követően szombat este is láthatja a Szkéné Színházban a közönség.

Gyöngyöspata azt követően került a közfigyelem középpontjába, hogy a Szebb Jövőért Polgárőr Egyesület tagjai 2011 március elejétől két héten át járőröztek a településen, állításuk szerint a megszaporodott bűncselekmények miatt.

Az április 22. és 24. közötti időszakra a település határába katonai és önvédelmi alapismereteket oktató tábort hirdetett a Véderő, de a rendezvény megnyitását a rendőrség megakadályozta. A tábornyitás napján 267 roma nő és gyermek távozott a településről Csillebércre és Szolnok-Tiszaligetre néhány napra.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon

Más művészeti ágakról

Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
Platon Karataev: Napkötöző
Bartók György szerzői estje a Fugában
irodalom

Hajdu Levente volt a Kötetlenül sorozat vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés