irodalom
2011. 12. 11.
Elindult a NemCsakNem e-folyóirat - leszámol minden tekintélyelvűséggel a literatúrában
Az első e-lapszámról
A NemCsakNem e-folyóirat leszámol minden tekintélyelvűséggel a literatúrában. Ehhez a gyakorlatához tartozik az irodalom és a művészet gender-szempontú értékelése valamint az arra a kérdésre való fogékonyság, hogy miként konstruálja meg a képzelet a társadalmi nemeket, tehát miképpen léteznek a hagyományban bizonyos női, férfi vagy különféle homotextuális szerepek. Az első lapszámról olvashatnak a folytatásban.
A lap első száma 2011 decemberében jelenik meg s témájául a 19. század végén, a 20. század első évtizedeiben működő magyar írónőnők munkáit választja. A „nőivé” átsajátított tudományos vizsgálat expedíciója és közösségi terepmunkája ezen időszakból Czóbel Minka, a korábban sokszor elrettentő példaként említett Tormay Cécile és Erdős Renée munkáit olvassa újra. De szó esik benne arról is, hogy miképpen kerül semlegesítésre a női szerzők „neme” vagy milyen módon képződnek meg az olyan kategóriák, mint a „lektűr” – sokszor más írónő által felemlítve (mint ahogyan azt Török Sophie teszi Bródy Lili esetében).
A Virtuális kerekasztalt pedig kortárs írónők és irodalomtörténészek ülik körül.
A NCSN 2011/1. számát szerkesztette: Jablonczay Tímea, Varga Virág, Zsávolya Zoltán
Tartalom:
Szerzőkről
Tanulmányok
Előszó. Írónők, költőnők a 20. század első felében (Varga Virág)
Rákai Orsolya: A vastag margó és a kánon. Modern és későmodern esztétikák és a kanonizált női szerzők a 20. századi magyar kritika történetében
Varga Virág: A (hős)nőiség megkonstrulása. Jegyzetek Tormay Cécile Bujdosó könyvéhez
Földvári József: Visszarendező terek Erdős Reneé, Lux Terka és Czóbel Minka egy-egy írásában
Földes Györgyi: Don/na Juan/na. A hasonmás drámapoétikája
Erdei Nóra: Tükör által homályosan – Erdős Renée lírája
Jablonczay Tímea: A tükör kijátszása. Erdős Renée: A meztelen táncos című regényének pszichoanalitikus megközelítése
Zsávolya Zoltán: Változat a magyar nyelvű női karrierregényre. Bródy Lili: A Manci
Horváth Zsuzsa: 'Mi itt csak Márthák vagyunk'. A Hangyaboly térideje és a női identitás
Riportok
MÉSZÁROS Judit, Virtuális kerekasztal (Résztvevők: Bódis Kriszta, Kiss Noémi, Radics Viktória, Varga Virág, Zsadányi Edit)
A Virtuális kerekasztalt pedig kortárs írónők és irodalomtörténészek ülik körül.
A NCSN 2011/1. számát szerkesztette: Jablonczay Tímea, Varga Virág, Zsávolya Zoltán
Tartalom:
Szerzőkről
Tanulmányok
Előszó. Írónők, költőnők a 20. század első felében (Varga Virág)
Rákai Orsolya: A vastag margó és a kánon. Modern és későmodern esztétikák és a kanonizált női szerzők a 20. századi magyar kritika történetében
Varga Virág: A (hős)nőiség megkonstrulása. Jegyzetek Tormay Cécile Bujdosó könyvéhez
Földvári József: Visszarendező terek Erdős Reneé, Lux Terka és Czóbel Minka egy-egy írásában
Földes Györgyi: Don/na Juan/na. A hasonmás drámapoétikája
Erdei Nóra: Tükör által homályosan – Erdős Renée lírája
Jablonczay Tímea: A tükör kijátszása. Erdős Renée: A meztelen táncos című regényének pszichoanalitikus megközelítése
Zsávolya Zoltán: Változat a magyar nyelvű női karrierregényre. Bródy Lili: A Manci
Horváth Zsuzsa: 'Mi itt csak Márthák vagyunk'. A Hangyaboly térideje és a női identitás
Riportok
MÉSZÁROS Judit, Virtuális kerekasztal (Résztvevők: Bódis Kriszta, Kiss Noémi, Radics Viktória, Varga Virág, Zsadányi Edit)
További írások a rovatból
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról
Falcsik Mari My Rocks – 21 történet – 21 angolszász rockdal című kötetének bemutatójáról
Más művészeti ágakról
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon