art&design
2011. 12. 09.
Unitas-Tátra autóritkaságok a Közlekedési Múzeumban
Az 1920-as évekből származó, magyar-cseh Unitas-Tátra gépkocsik utolsó három fennmaradt példányát mutatja be a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MMKM) szombattól látogatható kiállítása.
Az 1928-tól gyártott mintegy 500 darab Unitas-Tátra gépkocsiból a szakemberek ma már csak három példányt tartanak számon, melyeket restaurált, üzemképes állapotban, együtt mutat be a Közlekedési Múzeum - tájékoztatta az MTI-t pénteken az intézmény.
A kiállítás ajánlója szerint az egykor Bádogtacskó, Viharkabát vagy Hegyimiska neveken becézett jármű népautónak készült, a két világháború közötti időszakban 3600-4000 pengőért lehetett hozzájutni.
A kifejezetten könnyű, 710-750 kg saját tömegű, kéthengeres léghűtéses boxermotorral ellátott kisautó óránként maximum 70 kilométeres sebességre volt képes.
A mára ritkaságszámba menő autókat az 1920-ban a hadsereg egyik autójavító üzeméből megalapított cég, az Unitas Automobil Ipar és Kereskedelmi Rt. gyártotta, mely 1928-tól a Ringhoffer konszernhez tartozó cseh Tatra autógyár magyarországi képviseletét látta el.
A kéthengeres típusok alvázaira saját tervezésű karosszériákat is építettek és ezzel megszületett az Unitas-Tátra gépkocsi.
Öt év alatt mintegy félezer Unitas-Tátra gépkocsit állítottak elő az üzemben. A gazdasági válság idején saját járműveiket visszavásárolták és a karosszériák átépítésével bérautó-fuvarozó és taxi részleget is működtettek. A cég 1933-ban felhagyott a karosszériák építésével, de a Tátra márka képviseletét 1948-ig, az üzem államosításáig ellátta.
Az Unitas-Tátra gépkocsikból megmaradt három példány különféle karosszériaváltozatokkal, a gépkocsik tulajdonosai - Földi Balázs, Révy László és Velich István - kölcsönzésével, valamint anyagi támogatásával került a kiállításba.
Az autóritkaságok 2012. február 29-ig tekinthetők meg a Közlekedési Múzeum Kupolacsarnokában.
A kiállítás ajánlója szerint az egykor Bádogtacskó, Viharkabát vagy Hegyimiska neveken becézett jármű népautónak készült, a két világháború közötti időszakban 3600-4000 pengőért lehetett hozzájutni.
A kifejezetten könnyű, 710-750 kg saját tömegű, kéthengeres léghűtéses boxermotorral ellátott kisautó óránként maximum 70 kilométeres sebességre volt képes.
A mára ritkaságszámba menő autókat az 1920-ban a hadsereg egyik autójavító üzeméből megalapított cég, az Unitas Automobil Ipar és Kereskedelmi Rt. gyártotta, mely 1928-tól a Ringhoffer konszernhez tartozó cseh Tatra autógyár magyarországi képviseletét látta el.
A kéthengeres típusok alvázaira saját tervezésű karosszériákat is építettek és ezzel megszületett az Unitas-Tátra gépkocsi.
Öt év alatt mintegy félezer Unitas-Tátra gépkocsit állítottak elő az üzemben. A gazdasági válság idején saját járműveiket visszavásárolták és a karosszériák átépítésével bérautó-fuvarozó és taxi részleget is működtettek. A cég 1933-ban felhagyott a karosszériák építésével, de a Tátra márka képviseletét 1948-ig, az üzem államosításáig ellátta.
Az Unitas-Tátra gépkocsikból megmaradt három példány különféle karosszériaváltozatokkal, a gépkocsik tulajdonosai - Földi Balázs, Révy László és Velich István - kölcsönzésével, valamint anyagi támogatásával került a kiállításba.
Az autóritkaságok 2012. február 29-ig tekinthetők meg a Közlekedési Múzeum Kupolacsarnokában.
További írások a rovatból
A tizenkettedik European Remembrance Symposiumról
Más művészeti ágakról
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról