art&design
2011. 12. 05.
Abigail árverés: Schönberger Armand képe 11 millióért kelt el
Schönberger Armand Házak a budai domboldalon című festményéért adtak a legtöbbet, 11 millió forintot vasárnap este a MOM Művelődési Központban rendezett Abigail Galéria áverésén.
Beváltotta a reményeket a MOM Művelődési Központban rendezett Abigail áverés, mert az igazi gyűjtők jöttek el.
Akik már a korábbi, hatvanas-hetvenes évekbeli legendás BÁV árveréseket is figyelemmel kísérték. És azok, akik az Abigail első itt tartott árveréseinek vevői voltak. A galéria akkor keresett új helyszínt árveréseihez, amikor hat éve, a MOM-ban megkezdődött a felújítás. Úgy mentem el, hogy tervbe vettem, amint újra fogadóképes lesz az épület, visszatérünk - mondta Hajdú Kata a galéria tulajdonosa az MTI-nek - Ennek most jött el az ideje. Sok, régi, kedves ügyfelünkkel ünnepeltük a visszatérést.
Az aukciós események is azt igazolták, itt, most a gyűjtők voltak többségben. Nem a befektetők, nem a viszonteladók, nem a galériások. Gyűjtők vásároltak, válogattak jó szemmel, hozzáértéssel a maguk kedvére, a sokszor nagyon alacsonyra árazott, izgalmas tételekből.
Azért tizennyolc alkalommal egymillió forint felett is volt leütés, sőt egy tételért nyolc számjegyű összeget is adtak. Nem véletlenül került az aukciós katalógus címlapjára Schönberger Armand legjobb korszakának kubizáló és a futurizmussal is érintkező, fauves színekben pompázó alkotása, a Házak a budai domboldalon. A festményt 9,5 millióról indították és 11 millió forintért ütötték le.
Kiemelkedő összeget, 4,4 millió forintot adtak a huszonegy évesen elhunyt nagybányai reménység, Maticska Jenő Nagybányai liget című olajképéért. Az "újra felfedezett" Erdélyi Ferenc 1928-ban készült a Rembrandt műveit idéző, sötét tónusú Irgalmasság című vásznát 4,2 millió forintért vitték el. 3, 8 millióért ment el Schadl János 1920-30-as évekre datált finom tájképe, a Tatai malom télen. Czóbel Bélától az 1920-as évekből való Majorudvar 3,2 milliót ért meg valakinek. A nemzetközi modernizmus jelesei is keresettek voltak. A MADI-t, a kortárs absztrakt, geometrikus művészet meghatározó irányzatát megalapító Carmelo Arden Quintől 3,4 millióért vásároltak. Tanítványától és legközelebbi munkatársától Gaudin Bolivartól egy nagyméretű geometrikus művet 3 millióra licitáltak.
A százezer forint alatti és a néhány százezerért kínált darabok is gyűjtőkhöz kerültek. Ezek között a nagybányaiak, az alföldi festőiskola, a Nyolcak vagy az Európai Iskola művészei épp úgy megtalálhatók, mint az avantgárd, a kortárs magyarok és a nemzetközi geometrikusok. Kádár Béla minden munkájáért többszörös árat fizettek. Jól járt, aki 200 ezer forintért megvette Orbán Dezső erdei tisztás című kis olajképét. Zemplényi Magda Táncoló amőba című akvarellje 70 ezer forintról négyszerezett. Egy tapasztalt gyűjtő szerint az aukció egyik legjobb képe a Párizsban sikeres festő-grafikus Fiszl Ilona Önarckép házal című kubisztikus vászna. Meg is küzdött érte, 90 ezer forinttól 160 ezerig tartotta. Néhány licitlépcsővel ment feljebb Deim Pál, Klie Zoltán, Rudnay Gyula, Glatz Oszkár, Martyn Ferenc, Fajó János, Nemes Judit munkája. És kikiáltási áron is sok jó képet elvittek.
Akik már a korábbi, hatvanas-hetvenes évekbeli legendás BÁV árveréseket is figyelemmel kísérték. És azok, akik az Abigail első itt tartott árveréseinek vevői voltak. A galéria akkor keresett új helyszínt árveréseihez, amikor hat éve, a MOM-ban megkezdődött a felújítás. Úgy mentem el, hogy tervbe vettem, amint újra fogadóképes lesz az épület, visszatérünk - mondta Hajdú Kata a galéria tulajdonosa az MTI-nek - Ennek most jött el az ideje. Sok, régi, kedves ügyfelünkkel ünnepeltük a visszatérést.
Az aukciós események is azt igazolták, itt, most a gyűjtők voltak többségben. Nem a befektetők, nem a viszonteladók, nem a galériások. Gyűjtők vásároltak, válogattak jó szemmel, hozzáértéssel a maguk kedvére, a sokszor nagyon alacsonyra árazott, izgalmas tételekből.
Azért tizennyolc alkalommal egymillió forint felett is volt leütés, sőt egy tételért nyolc számjegyű összeget is adtak. Nem véletlenül került az aukciós katalógus címlapjára Schönberger Armand legjobb korszakának kubizáló és a futurizmussal is érintkező, fauves színekben pompázó alkotása, a Házak a budai domboldalon. A festményt 9,5 millióról indították és 11 millió forintért ütötték le.
Kiemelkedő összeget, 4,4 millió forintot adtak a huszonegy évesen elhunyt nagybányai reménység, Maticska Jenő Nagybányai liget című olajképéért. Az "újra felfedezett" Erdélyi Ferenc 1928-ban készült a Rembrandt műveit idéző, sötét tónusú Irgalmasság című vásznát 4,2 millió forintért vitték el. 3, 8 millióért ment el Schadl János 1920-30-as évekre datált finom tájképe, a Tatai malom télen. Czóbel Bélától az 1920-as évekből való Majorudvar 3,2 milliót ért meg valakinek. A nemzetközi modernizmus jelesei is keresettek voltak. A MADI-t, a kortárs absztrakt, geometrikus művészet meghatározó irányzatát megalapító Carmelo Arden Quintől 3,4 millióért vásároltak. Tanítványától és legközelebbi munkatársától Gaudin Bolivartól egy nagyméretű geometrikus művet 3 millióra licitáltak.
A százezer forint alatti és a néhány százezerért kínált darabok is gyűjtőkhöz kerültek. Ezek között a nagybányaiak, az alföldi festőiskola, a Nyolcak vagy az Európai Iskola művészei épp úgy megtalálhatók, mint az avantgárd, a kortárs magyarok és a nemzetközi geometrikusok. Kádár Béla minden munkájáért többszörös árat fizettek. Jól járt, aki 200 ezer forintért megvette Orbán Dezső erdei tisztás című kis olajképét. Zemplényi Magda Táncoló amőba című akvarellje 70 ezer forintról négyszerezett. Egy tapasztalt gyűjtő szerint az aukció egyik legjobb képe a Párizsban sikeres festő-grafikus Fiszl Ilona Önarckép házal című kubisztikus vászna. Meg is küzdött érte, 90 ezer forinttól 160 ezerig tartotta. Néhány licitlépcsővel ment feljebb Deim Pál, Klie Zoltán, Rudnay Gyula, Glatz Oszkár, Martyn Ferenc, Fajó János, Nemes Judit munkája. És kikiáltási áron is sok jó képet elvittek.
További írások a rovatból
Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
Az anyag mélyén című csoportos kiállításról