bezár
 

zene

2011. 12. 02.
Kortárs klasszikusok a Müpában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A kortárs zene ma már klasszikusnak számító egyéniségeitől, Eötvös Pétertől, Takemicu Torutól és John Adams-től hangzik el egy-egy alkotás hétfőn este a Művészetek Palotájában. Az UMZE Kamaraegyüttest Vajda Gergely vezényli.

prae.hu

Eötvös Péter Windsequenzen című művének 2002-es, tehát utolsó verziója szólal meg - mondta el az MTI-nek Vajda Gergely, hozzátéve: még nem vezényelte a darabot, de a korábbi előadásokban, mivel a karmesterség mellet klarinétművész is, már játszotta a kompozíciót.

A mintegy félórás műben a címnek megfelelően elsősorban fúvósokat alkalmaz a szerző, jelentős fuvolaszólóval - Vajda szerint ez is köti össze a három számot. Toru Takemitsu Entre-temps-jában ugyanis az oboa, John Adams Gnarly Buttonsában pedig a klarinét jut főszerephez Klenyán Csaba virtuóz előadásában.

A karmester úgy véli, érdekessége a koncertnek, hogy Eötvös Péter Windsequenzenében a zenefilozófia fogalmazódik hangokba, a japán Takemicu alkotásában pedig a nyugati vagy inkább az európai zenei struktúra jelenik meg, így a kétféle kultúra kapcsolatára, kölcsönösségére épül a program.

Mint Vajda Gergely rámutatott, Takemicu Toru (Toru Takemitsu, 1936-1996), a modern japán zene nagy alakja az a "kortárs", aki igencsak bemutatásra szorul Magyarországon.

Az autodidakta zeneszerző a keleti és nyugati zene világát ötvözi, hatással volt rá Debussy, Messiaen természetzenéi, Webern csendje és Cage filozófiája. A mindennapok zajai és a zene viszonyát feszegette több művében is. Az 1986-os, mintegy tízperces Entre-temps oboára és vonósnégyesre íródott.

Az amerikai John Adamsot a minimalisták között szokás emlegetni. A sokoldalú és sokszínű komponista, aki jelenleg a Los Angeles-i Filharmonikusok rezidens zeneszerzője, 1996-ban klarinétra és tizenhárom tagú - többek közt bendzsót is foglalkoztató - zenekarra komponált, mintegy 25 perces művét a London Sinfonietta rendelte, a szóló eredetileg Michael Collins számára készült.

Bartók, Kodály és Weiner 1911-ben azért hozta létre az Új Magyar Zene Egyesületet, hogy kortárs műveket mutassanak be Magyarországon. Nyolcvanöt évvel később újabb UMZE alakult Rácz Zoltán vezetésével, hasonló céllal: repertoáron tartani kortárs magyar és külföldi zeneszerzők legfrissebb műveit, illetve a 20. század jelentős kompozícióit.

A 2011/2012-es évadban három esten más-más karmester vezényletével válogat a zenekar a műfaj már-már klasszikusnak számító szerzőitől vagy éppen a ritkábban műsorra kerülő darabok közül. Az első hangversenyen Vajda Gergely, míg a tavaszi koncerteken Kocsis Zoltán és Rácz Zoltán vezényel a Fesztivál Színházban.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023

Más művészeti ágakról

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés