építészet
2011. 11. 29.
Lebegő város a sínek felett
Építészeti és technológiai csodává varázsolták Róma külvárosi vasútállomását. A Tiburtina lett a nagysebességű vasutak római központi pályaudvara.
"Sínek felett lebegő városnak" nevezte az általa tervezett állomáscsarnokot Paolo Desideri építész. A 360 méter hosszú, 60 méter széles és a peronok felett kilenc méter magasan "lebegő" üveg és acél téglatest Itália legnagyobb pályaudvarának számít, mivel a másik római vasútállomás, a Termini csarnoka is csak 200 méteres.
"A Tiburtinán naponta egy közepes méretű olasz város halad át. Az itt fel- és leszálló napi háromszázezer utassal ez az állomás lett Itália legnagyobb szolgáltatási és vásárlóközpontja is" - nyilatkozta Desideri a 19. század végén épített és az utóbbi négy év alatt modernizált pályaudvar avatásán.
Az olasz vasutak finanszírozta 330 millió eurós beruházással az első valósult meg a 2015-ig tervezett öt nagysebességű vasúti kikötő közül. A következők Torinóban, Bolognában, Nápolyban, Reggio Emiliában és Firenzében épülnek. A Tiburtina összesen 26 pár sínjéből húszon haladnak nagysebességű járatok napi 140 vonattal.
A Tiburtinát át is keresztelték és az olasz országegyesítő Camillo Benso Cavour grófjáról nevezték el. A pályaudvaron húszméteres táblán olvasható Cavour két beszédének részlete Róma fővárosról és a vasút jelentőségéről.
"Sivatagi katedrális" - véleményezték a pályaudvart a sajtóban a környezetvédők, akik gigantikus beruházások helyett szerves városfejlesztést szorgalmaztak.
"A Tiburtinán naponta egy közepes méretű olasz város halad át. Az itt fel- és leszálló napi háromszázezer utassal ez az állomás lett Itália legnagyobb szolgáltatási és vásárlóközpontja is" - nyilatkozta Desideri a 19. század végén épített és az utóbbi négy év alatt modernizált pályaudvar avatásán.
Az olasz vasutak finanszírozta 330 millió eurós beruházással az első valósult meg a 2015-ig tervezett öt nagysebességű vasúti kikötő közül. A következők Torinóban, Bolognában, Nápolyban, Reggio Emiliában és Firenzében épülnek. A Tiburtina összesen 26 pár sínjéből húszon haladnak nagysebességű járatok napi 140 vonattal.
A Tiburtinát át is keresztelték és az olasz országegyesítő Camillo Benso Cavour grófjáról nevezték el. A pályaudvaron húszméteres táblán olvasható Cavour két beszédének részlete Róma fővárosról és a vasút jelentőségéről.
"Sivatagi katedrális" - véleményezték a pályaudvart a sajtóban a környezetvédők, akik gigantikus beruházások helyett szerves városfejlesztést szorgalmaztak.
További írások a rovatból
Beszámoló a 18. Velencei Építészeti Biennáléról
Reflexió a girlscanscan Tripping on Modernist Monuments című kiállításáról
Más művészeti ágakról
Tudósítás a „Szaporodnak a jelek” című Esterházy-konferencia második napjáról