zene
2011. 11. 22.
Vivaldi és Haydn a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar műsorán
Az idén húszéves iker együttes, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar pénteki hangversenyén két Vivaldi- és egy Haydn mű szólal meg a Művészetek Palotájában (Müpa).
"Igyekeztünk népszerű műveket választani a törzsközönségünknél tágabb érdeklődésű Müpa-publikum számára. Vivaldi és Haydn is elsősorban hangszeres művei miatt ismert, mi egyházi alkotásokat játszunk tőlük, de a kétféle muzsikának ezen kívül is köze van egymáshoz" - mondta Vashegyi György alapító karmester az MTI-nek.
Mint kifejtette, azt ritkán tudják megtenni, hogy historikus hangszereken egy koncerten belül kétféle stílust, barokk és bécsi klasszikus műveket játsszanak. Ez azért lehetséges, mert a Haydn Nelson-miséjében nincsenek fafúvósok, legalábbis obligát, tehát kötelező fafúvósok, így a mise jól párosítható Vivaldi Magnificatjával és Gloriájával.
A Nelson-mise Haydn eredeti hangszerelésével hangzik el - három trombita, timpani, vonóskar - és Gyöngyösi Levente eljátssza a nagy orgonaszólót, amelyet orgona híján fafúvósokkal szoktak helyettesíteni. A koncerten közreműködik Szutrély Katalin és Pintér Ágnes (szoprán), Nagy Bernadett (alt), Kálmán László (tenor) és Kovács István (basszus).
A karmester elmondta, hogy a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekara anyagi szempontból küzdelmes évet fejez be. A tavaszi születésnapi koncertjüket is le kellett fújni, mert nem jutott rá pénz, így Rameau Hippolyte et Aricie című operájának áprilisi hangversenytermi előadását nevezték ki ünnepi hangversenynek. Vashegyi György megjegyezte: utóbbi tervezett júniusi operaházi bemutatóját lemondta a dalszínház.
A 18. század első felében alkotott Antonio Vivaldi elsősorban versenyműveivel, a század második felében tevékeny Joseph Haydn pedig inkább szimfóniával, vonósnégyeseivel, billentyűs szonátáival, oratóriumaival írta be magát a zenetörténet nagykönyvébe.
Az Európát felforgató napoleoni háborúk lenyomatát őrzi a mise számos tragikus hangvételű részlete, innen alcíme is: Mise a szorongattatások idején. Nelson-misének azóta hívják, amióta 1800-ban a Napoleon felett döntő győzelmet arató Nelson admirális jelenlétében előadták Kismartonban.
Mint kifejtette, azt ritkán tudják megtenni, hogy historikus hangszereken egy koncerten belül kétféle stílust, barokk és bécsi klasszikus műveket játsszanak. Ez azért lehetséges, mert a Haydn Nelson-miséjében nincsenek fafúvósok, legalábbis obligát, tehát kötelező fafúvósok, így a mise jól párosítható Vivaldi Magnificatjával és Gloriájával.
A Nelson-mise Haydn eredeti hangszerelésével hangzik el - három trombita, timpani, vonóskar - és Gyöngyösi Levente eljátssza a nagy orgonaszólót, amelyet orgona híján fafúvósokkal szoktak helyettesíteni. A koncerten közreműködik Szutrély Katalin és Pintér Ágnes (szoprán), Nagy Bernadett (alt), Kálmán László (tenor) és Kovács István (basszus).
A karmester elmondta, hogy a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekara anyagi szempontból küzdelmes évet fejez be. A tavaszi születésnapi koncertjüket is le kellett fújni, mert nem jutott rá pénz, így Rameau Hippolyte et Aricie című operájának áprilisi hangversenytermi előadását nevezték ki ünnepi hangversenynek. Vashegyi György megjegyezte: utóbbi tervezett júniusi operaházi bemutatóját lemondta a dalszínház.
A 18. század első felében alkotott Antonio Vivaldi elsősorban versenyműveivel, a század második felében tevékeny Joseph Haydn pedig inkább szimfóniával, vonósnégyeseivel, billentyűs szonátáival, oratóriumaival írta be magát a zenetörténet nagykönyvébe.
Az Európát felforgató napoleoni háborúk lenyomatát őrzi a mise számos tragikus hangvételű részlete, innen alcíme is: Mise a szorongattatások idején. Nelson-misének azóta hívják, amióta 1800-ban a Napoleon felett döntő győzelmet arató Nelson admirális jelenlétében előadták Kismartonban.
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Egységes fordításban Proust: Az eltűnt idő nyomában hét kötete