film
2008. 07. 31.
Forgács Péter San-Franciscó-i díjat kapott
MTI
Forgács Pétert a San Franciscó-i Zsidó Filmfesztivál "Freedom of Expression" díjjal tüntette ki munkássága elismeréseként - közölte a Magyar Filmunió.
A "Freedom of Expression" díjat, amelyet a szabad, igazságos és nyitott társadalom előfeltétele, a szárnyaló képzelet elismerésére alapítottak, Forgács Péter személyesen vette át hétfőn San Franciscóban - írta Papp Csaba Zoltán, a filmunió munkatársa.
A médiaművész Forgácsot az "emlékezet archivistájaként" méltatták San Franciscóban. A díj indoklásában kiemelték a "csaknem voyeur és véletlenszerű történet-újrafogalmazást, mellyel a magyar filmművész kitalált cselekményeket a harmincas, negyvenes években készült amatőr felvételekkel vegyít" - mutatott rá Papp Csaba Zoltán.
Megemlítette azt is, hogy az 1980-ban alapított amerikai mozgóképszemlén Forgács Péter három művét tűzték műsorra: A Maelstrom című alkotást, amelyet az 1999-es Jeruzsálemi Nemzetközi Filmfesztiválon a legjobb dokumentumfilm díjával tüntettek ki, A Dunai Exodust, amely a 30. Magyar Filmszemlén a dokumentumfilmes kategória fődíját nyerte el megosztva, és a Lisl Goldarbeiter osztrák szépségkirálynő sorsát bemutató Miss Universe 1929... című filmet.
A harmincas-negyvenes évek Magyarországát elsősorban házi videókon keresztül bemutató Privát Magyarország-sorozatáról ismertté vált független filmes előtt a "Freedom of Expression" díjat olyan rendezők vehették át, mint Amos Gitai neves izraeli rendező, akinek Free Zone című alkotását három éve Arany Pálmára jelölték Cannes-ban, és a svájci születésű Dani Levy, akinek egyik alkotása nyerte 2005-ben a Német Filmdíjat.
Forgács Péter 1971-ben kezdte tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán, ahonnan még ugyanabban az évben eltávolították. Rajztanári diplomát 1977-ben szerzett. 1974 és 1991 között a Népművelési, később Művelődéskutató Intézet munkatársaként tevékenykedett, a privát fotó és film vizuális, szociológiai, esztétikai és kultúrantropológiai vonatkozásait kutatta.
Független film- és videóművészként 1978-tól 1993-ig a Balázs Béla Stúdióban dolgozott. 1978 és 1986 között a 180-as Kortárs Zenei Csoport munkájában vett részt. Előadásokat tartott számos külföldi egyetem film, történelem, irodalom és más fakultásain. Az 1983-ban alapított Privát Fotó és Film Archívum vezetője.
Filmjei számos alkalommal nyertek díjat külföldi és magyar fesztiválokon egyaránt, munkásságát 1996-ban a Magyar Köztársasági Érdemrend Kiskeresztjével, 1998-ban Balázs Béla-díjjal ismerték el, 2007-ben érdemes művész lett, és szintén tavaly ő vehette át a holland Erasmus-díjat, amelyet minden évben olyan személyiségeknek adományoznak, akik munkásságukkal sokat tettek az európai társadalmak, a kultúra vagy a társadalomtudományok fejlődéséért.
A médiaművész Forgácsot az "emlékezet archivistájaként" méltatták San Franciscóban. A díj indoklásában kiemelték a "csaknem voyeur és véletlenszerű történet-újrafogalmazást, mellyel a magyar filmművész kitalált cselekményeket a harmincas, negyvenes években készült amatőr felvételekkel vegyít" - mutatott rá Papp Csaba Zoltán.
Megemlítette azt is, hogy az 1980-ban alapított amerikai mozgóképszemlén Forgács Péter három művét tűzték műsorra: A Maelstrom című alkotást, amelyet az 1999-es Jeruzsálemi Nemzetközi Filmfesztiválon a legjobb dokumentumfilm díjával tüntettek ki, A Dunai Exodust, amely a 30. Magyar Filmszemlén a dokumentumfilmes kategória fődíját nyerte el megosztva, és a Lisl Goldarbeiter osztrák szépségkirálynő sorsát bemutató Miss Universe 1929... című filmet.
A harmincas-negyvenes évek Magyarországát elsősorban házi videókon keresztül bemutató Privát Magyarország-sorozatáról ismertté vált független filmes előtt a "Freedom of Expression" díjat olyan rendezők vehették át, mint Amos Gitai neves izraeli rendező, akinek Free Zone című alkotását három éve Arany Pálmára jelölték Cannes-ban, és a svájci születésű Dani Levy, akinek egyik alkotása nyerte 2005-ben a Német Filmdíjat.
Forgács Péter 1971-ben kezdte tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán, ahonnan még ugyanabban az évben eltávolították. Rajztanári diplomát 1977-ben szerzett. 1974 és 1991 között a Népművelési, később Művelődéskutató Intézet munkatársaként tevékenykedett, a privát fotó és film vizuális, szociológiai, esztétikai és kultúrantropológiai vonatkozásait kutatta.
Független film- és videóművészként 1978-tól 1993-ig a Balázs Béla Stúdióban dolgozott. 1978 és 1986 között a 180-as Kortárs Zenei Csoport munkájában vett részt. Előadásokat tartott számos külföldi egyetem film, történelem, irodalom és más fakultásain. Az 1983-ban alapított Privát Fotó és Film Archívum vezetője.
Filmjei számos alkalommal nyertek díjat külföldi és magyar fesztiválokon egyaránt, munkásságát 1996-ban a Magyar Köztársasági Érdemrend Kiskeresztjével, 1998-ban Balázs Béla-díjjal ismerték el, 2007-ben érdemes művész lett, és szintén tavaly ő vehette át a holland Erasmus-díjat, amelyet minden évben olyan személyiségeknek adományoznak, akik munkásságukkal sokat tettek az európai társadalmak, a kultúra vagy a társadalomtudományok fejlődéséért.
További írások a rovatból
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Más művészeti ágakról
Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával