art&design
2011. 11. 12.
Raffaello két remekműve egymás mellett
Rendkívüli Raffaello-kiállításnak ad helyet a római Barberini-palota képtára: a tárlaton a festőnek csak két festménye látható, de a művészettörténészek nagy örömére egymás mellett állították ki a La Fornarinát és az Ifjút.
Mint az olasz sajtó a Raffaello találkozik Raffaellóval című kiállításról írta, azon a reneszánsz művésznek legismertebb, legszebbnek tartott és titokkal teli alkotásait állították ki.
A La Fornarina festőjének kilétét nem övezi kétség, de nem tudni, mikor készült a fiatal nőt ábrázoló kép, ki rendelte meg Raffaellótól. Az sem tisztázott, hogy a festő által szeretett nőt vagy allegorikus alakot ábrázol-e.
"Az Ifjúnál az sem számít biztosnak, hogy Raffaello festette, ezért állítottuk ki a La Fornarina mellé. Ez az első alkalom, hogy a művészettörténészek mellett a közönség saját szemével hasonlíthatja össze a két festményt, választ adva arra, hogy mindkettőt Raffaello festette-e" - mondta Anna Lo Bianco, a Barberini képtár igazgatója.
Az ismeretlen ifjút ábrázoló képről semmilyen forrás nem maradt fenn, 1928-ban a Thyssen-Bornemisza család birtokába került. A kép nagysága a La Fornarina festménynek pontosan a felével egyezik. "Mindkét arckép főszereplője ugyanúgy tartja a fejét, ugyanaz a kifejezés látható a szemükben, arcuk ugyanolyan fényben úszik" - sorolta Lo Bianco. Az Ifjút Pier Luigi Farnesével azonosítják, aki 1517-ben tizennégy éves volt. A későbbi III. Pál pápa, Alessandro Farnese fia azonban teljesen másként nézett ki - szögezte le Lo Bianco. A január végéig látható, ingyenes kiállítást az olasz szerencsejáték-szervező cég finanszírozta. Az Ifjút kölcsönbe adó madridi Thyssen-Bornemisza Múzeum egy Tintorettót kapott cserébe a kiállítás idejére.
A La Fornarina festőjének kilétét nem övezi kétség, de nem tudni, mikor készült a fiatal nőt ábrázoló kép, ki rendelte meg Raffaellótól. Az sem tisztázott, hogy a festő által szeretett nőt vagy allegorikus alakot ábrázol-e.
"Az Ifjúnál az sem számít biztosnak, hogy Raffaello festette, ezért állítottuk ki a La Fornarina mellé. Ez az első alkalom, hogy a művészettörténészek mellett a közönség saját szemével hasonlíthatja össze a két festményt, választ adva arra, hogy mindkettőt Raffaello festette-e" - mondta Anna Lo Bianco, a Barberini képtár igazgatója.
Az ismeretlen ifjút ábrázoló képről semmilyen forrás nem maradt fenn, 1928-ban a Thyssen-Bornemisza család birtokába került. A kép nagysága a La Fornarina festménynek pontosan a felével egyezik. "Mindkét arckép főszereplője ugyanúgy tartja a fejét, ugyanaz a kifejezés látható a szemükben, arcuk ugyanolyan fényben úszik" - sorolta Lo Bianco. Az Ifjút Pier Luigi Farnesével azonosítják, aki 1517-ben tizennégy éves volt. A későbbi III. Pál pápa, Alessandro Farnese fia azonban teljesen másként nézett ki - szögezte le Lo Bianco. A január végéig látható, ingyenes kiállítást az olasz szerencsejáték-szervező cég finanszírozta. Az Ifjút kölcsönbe adó madridi Thyssen-Bornemisza Múzeum egy Tintorettót kapott cserébe a kiállítás idejére.
További írások a rovatból
Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
Az acb Galéria Redők című tárlatáról
Más művészeti ágakról
Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat