bezár
 

film

2008. 07. 29.
25 éve halt meg Luis Buñuel
MTI/PRAE.HU
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
25 éve halt meg Luis Buñuel "Szeretem az álmokat, még ha azok rémálmok is" - vallotta a huszonöt éve, 1983. július 29-én elhunyt Luis Buñuel Oscar-díjas spanyol filmrendező, a modern filmművészet egyik kiemelkedő alakja.

prae.hu

Calandában született 1900. február 22-én. Jezsuitáknál tanult Zaragozában, 17 évesen beiratkozott a madridi egyetemre, ahol filozófiával és irodalommal foglalkozott, s megismerkedett Salvador Dalíval és Garcia Lorcával. 1920-ban megalakította az első spanyol filmklubot, s kritikákat írt az ott bemutatott filmekről. 1924-ben Párizsban a Jean Epstein vezette Filmművészeti Akadémiát látogatta, filmkritikusként és rendezőasszisztensként dolgozott. Megismerkedett a szürrealista mozgalommal, barátságot kötött Louis Aragonnal és a dadaista Man Ray-jel. 1928-ban Dalíval együtt elkészítette első filmjét, Az andalúziai kutyát, amely a filmművészet egyik legjelentősebb szürrealista alkotása.



1930-ban Franciaországban forgatta le Az aranykor című művét, amelynek vetítésén a Hazafiak Ligája és a Zsidóellenes Liga tagjai botrányt okoztak, majd a jobboldali sajtó vezetett hadjáratot ellene, végül a cenzúra teljes egészében betiltotta a filmet. 1933 és 1935 között Párizsban az amerikai Paramount vállalat számára dolgozott, majd a Warner Bros felkérésére Spanyolországban producerként három közönségfilmet készített.

A spanyol polgárháború kitörése után Párizsba küldték követségi attasénak, innen 1938-ban ugyancsak diplomáciai küldetésben Hollywoodba ment, hogy ellenőrizze a Spanyolországról készített filmeket. Itt egy darabig vágó, majd bemondó volt, később New Yorkban a Museum of Modern Art munkatársa lett, de amikor kiderült, hogy ő rendezte Az aranykor című ateista filmet, fel kellett mondania.

1947-ben Mexikóban telepedett le, itt készítette első mexikói remekművét, Az elhagyottakat. Karrierje ezután felfelé ívelt. Lassan minden filmjét a sajátos buñueli világlátás uralta: olyan álomvilágot mutat, amelyben furcsa és váratlan dolgok történnek, összefonódik költőiség és az érzékenységből fakadó agresszivitás. 1960-ban visszatérhetett Spanyolországba, leforgatta a Viridianát, amelyet a spanyol hatóságok egyházellenesnek találtak, a cannes-i filmfesztiválon azonban nagydíjat kapott.

A hatvanas évek jelentős alkotásai az antiklerikálisnak tartott Az öldöklő angyal, a nyíltan politizáló Egy szobalány naplója, A nap szépe, a Tristana. Három utolsó filmje, "trilógiája" - A burzsoázia diszkrét bája (1972), A szabadság fantomja (1974) és A vágy titokzatos tárgya (1977) - Párizsban készült. 1972-ben A burzsoázia diszkrét bája elnyerte a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjat, bár maga a rendező azt mondta: "morálisan semmi sem taszít jobban, mint Oscar-díjat nyerni".

Életének utolsó éveiben Mexikóban élt, itt állt a háza cellaszerű szobájával a hatalmas könyvtár és a céllövő terem mellett. Állítólag céllövő szenvedélye miatt lett erősen nagyothalló, filmjeit is hallókészülékkel készítette, és többnyire hang nélküli vetítésben nézte. 1982-ben megjelentette önéletírását Utolsó leheletem címmel, és még ugyanebben az évben július 29-én Mexikóvárosban meghalt.
nyomtat

Szerzők

-- Végh Dániel --


Más művészeti ágakról

Recenzió az elmúlt három év elsőköteteiről
A HUBBY Év Gyerekkönyve Díj nyerteseinek kihirdetése
gyerek

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés