art&design
2011. 11. 05.
Pauer Gyula 1956-os kiállítása a Párizsi Magyar Intézetben
PRAE.HU/MTI
Pauer Gyula Kossuth- és Munkácsy-díjas képzőművész közéleti munkáiból nyílt két kiállítás a Párizsi Magyar Intézetben, az 1956-os forradalom és szabadságharc leverésének 55. évfordulója alkalmából.
A földszinti kiállítótérben Budapest szétlövetése címmel egy eredetileg köztérre álmodott tárlat látható, amely az öt évvel ezelőtt a Nemzeti Galériában bemutatott anyagnak egy szűkebb változata.
A 16, úgynevezett "pszeudo márványsztélét" Pauer Gyula egy barátja apjának 1956-os fotói alapján készítette. Az ötven éven át egy szekrény mélyén őrzött, mintegy száz felvételből a képzőművész azokat a képeket választotta ki, amelyek olyan helyeket ábrázolnak, ahol maga is megfordult 15 évesen. Ezek alapján festette meg a budapesti látképeket egy-egy márványtáblára kifeszített vászonra.
A Budapest szétlövetését ábrázoló, kálváriára emlékeztető stációkon egyebek mellett a Corvin köz, az Akácfa utca, a Rókus-templom, a ledöntött Sztálin-szobor, a Magyar Rádió vagy a New York-palota épülete látható. A tárlatot Víg Mihály hangkörnyezete egészíti ki, amelyet korabeli slágerekből remixelt. A dalokat Darvas Ferenc zeneszerző gyűjtötte össze.
Az emeleti kiállítótérben Pszeudo címmel Pauer Gyulának a fényképezéssel kapcsolatos, elsősorban a rendszerváltás előtti közéleti munkái láthatók, amelyek miatt az 1970-es években a hivatalos művészetpolitika által tiltott művész lett - mondta az MTI-nek Rauschenberger János, a tárlat kurátora, aki a Párizsi Fotóhónaphoz kapcsolódóan válogatott Pauer teljes életművéből. A hetvenes években a pszeudo egyfajta politikai kritikaként jelent meg, arra világított rá, hogy az uralkodó szocialista realizmus művészeti felfogásában minden hamis, manipulált, tehát pszeudo.
Láthatók egyebek mellett az 1978-ban megvalósított, de a hatóságok által azonnal megsemmisített monumentális szabadtéri alkotásról, a 131 feliratos táblából álló Tüntetőtábla erdőről készült fotók vagy a Vatikánnak ajándékozott 1991-es Torinói lepel szobor.
Pauer Gyula a nyolcvanas évek közepétől elsősorban látványtervezésével foglalkozik, nevéhez fűződik Tarr Béla több filmjének - amelyekben szerepelt is - díszletterve. A pénteken nyílt kiállítások partnere ezért a Pompidou Központ, amely a Párizsi Őszi Fesztivál kiemelt rendezvényeként november 29. és január 2. között nagyszabású retrospektív filmsorozattal tiszteleg Tarr Béla munkássága előtt.
A Pauer-tárlatok december 17-ig tekinthetők meg a Párizsi Magyar Intézetben.
A 16, úgynevezett "pszeudo márványsztélét" Pauer Gyula egy barátja apjának 1956-os fotói alapján készítette. Az ötven éven át egy szekrény mélyén őrzött, mintegy száz felvételből a képzőművész azokat a képeket választotta ki, amelyek olyan helyeket ábrázolnak, ahol maga is megfordult 15 évesen. Ezek alapján festette meg a budapesti látképeket egy-egy márványtáblára kifeszített vászonra.
A Budapest szétlövetését ábrázoló, kálváriára emlékeztető stációkon egyebek mellett a Corvin köz, az Akácfa utca, a Rókus-templom, a ledöntött Sztálin-szobor, a Magyar Rádió vagy a New York-palota épülete látható. A tárlatot Víg Mihály hangkörnyezete egészíti ki, amelyet korabeli slágerekből remixelt. A dalokat Darvas Ferenc zeneszerző gyűjtötte össze.
Az emeleti kiállítótérben Pszeudo címmel Pauer Gyulának a fényképezéssel kapcsolatos, elsősorban a rendszerváltás előtti közéleti munkái láthatók, amelyek miatt az 1970-es években a hivatalos művészetpolitika által tiltott művész lett - mondta az MTI-nek Rauschenberger János, a tárlat kurátora, aki a Párizsi Fotóhónaphoz kapcsolódóan válogatott Pauer teljes életművéből. A hetvenes években a pszeudo egyfajta politikai kritikaként jelent meg, arra világított rá, hogy az uralkodó szocialista realizmus művészeti felfogásában minden hamis, manipulált, tehát pszeudo.
Láthatók egyebek mellett az 1978-ban megvalósított, de a hatóságok által azonnal megsemmisített monumentális szabadtéri alkotásról, a 131 feliratos táblából álló Tüntetőtábla erdőről készült fotók vagy a Vatikánnak ajándékozott 1991-es Torinói lepel szobor.
Pauer Gyula a nyolcvanas évek közepétől elsősorban látványtervezésével foglalkozik, nevéhez fűződik Tarr Béla több filmjének - amelyekben szerepelt is - díszletterve. A pénteken nyílt kiállítások partnere ezért a Pompidou Központ, amely a Párizsi Őszi Fesztivál kiemelt rendezvényeként november 29. és január 2. között nagyszabású retrospektív filmsorozattal tiszteleg Tarr Béla munkássága előtt.
A Pauer-tárlatok december 17-ig tekinthetők meg a Párizsi Magyar Intézetben.
További írások a rovatból
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Más művészeti ágakról
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Falcsik Mari My Rocks – 21 történet – 21 angolszász rockdal című kötetének bemutatójáról