bezár
 

zene

2011. 10. 14.
Magyar hegedűkészítő bronzérme Cremonában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Rácz Pál hegedűkészítő mester bronzérmet nyert az észak-olaszországi Pisognében rendezett nemzetközi hegedűkészítő-verseny antik hangszerek másolatai kategóriában. A versenyen hétszáz hangszert értékeltek a nemzetközi szaktekintélyek.

prae.hu

"A versenyre, amelyen én voltam az egyedüli magyar induló, Gaspar De Salo, a bresciai iskola alapítójának brácsáját, valamint Guarneri del Gesu hegedűjének hiteles másolatát készítettem el. A harmadik helyezésen kívül egy negyedik helyet is nekem ítélt a zsűri" - tájékoztatta a hangszerkészítő pénteken az MTI-t.

Rácz Pál az észak-olaszországi megmérettetést a "hangszerkészítők olimpiájának" nevezte. Hozzátette: tavaly második díjat nyert.

"Ritka, hogy a díjazottak között olyan szerepel, aki nem a cremonai iskolában végzett, ez kicsit olyan, mintha egy Magyarországon rendezett nemzetközi gulyásfőző versenyen egy japán szakács nyerne" - jegyezte meg. Cremona a hegedűkészítés "fővárosa", több mint kétszáz mester dolgozik ott.

Az olaszországi hegedűkészítő versenyre több kategóriában is lehet nevezni. Rácz Pál elmondta, hogy a hiteles kópia kategóriája az egyik legnehezebbnek számít: egy-egy ilyen hangszer elkészítését hosszú kutatómunka előz meg. Az elbírálást két zsűri, egy hangszerkészítőkből és egy muzsikusokból álló testület végzi, szigorú pontozással.

A bronzérmes hangszer mintegy hat hónap alatt készült el budapesti műhelyében. Mint a hangszerkészítő felidézte, korhű anyagokkal dolgozott, mert semmilyen szintetikus hozzávalót nem szabad használni. A lakkot például hidegen sajtolt dióolajból készítette.

A díj pénzjutalommal nem jár, az elismerést főleg a nemzetközi szakma figyelme jelenti, a versenyt ugyanis egy négynapos hangszerkiállítás követi, amelyen a legnagyobb gyártók, mesterek is megjelennek.

A versenyt szeptemberben tizenegyedik alkalommal rendezték meg, a hiteles másolat kategóriában másodszor versengtek a hangszerkészítő mesterek.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Platon Karataev: Napkötöző – négy szám
A 180-as Csoport című kötet bemutatója
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023

Más művészeti ágakról

Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés