zene
2011. 10. 05.
Liszt-reflexiók
A Budapesti Őszi fesztivál helyébe lépő, október 16-ig tartó Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál nyitónapján, csütörtök este a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatóinak művei hallhatók a Bakáts téri Assisi Szent Ferenc Plébániatemplomban.
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen most oklevelet szerző hallgatók kapták és szívesen vállalták a feladatot, hogy írjanak a kései és igen izgalmas, a következő századokra előre mutató Liszt-művekre reflektáló darabokat. Fazekas Gergely zenetörténész és Fekete Gyula zeneszerző-tanár válogatott számukra kompozíciókat.
Az alapvető kritérium az volt - mondta el az MTI-nek Fekete Gyula -, hogy ugyanabban a hangszer-összeállításban kell a fiatal zeneszerzőknek komponálniuk, amelyben az eredeti Liszt-mű készült.
Így például az Angelus zongoraátiratára Balogh Máté és Emszt András is írt zongoradarabot, Bella Máté Tanulmánya ugyanennek az alkotásnak a vonósnégyes átiratára reflektál.
A Gyászgondola Muntag Lőrincet, az Elégia No. 2. Ott Rezsőt, a Richard Wagner sírjánál Solti Árpádot, az Elégia No.1 pedig Tornyai Pétert ihlette meg, ironikus címet választva: Lisztharmatos elégia.
Mint Fekete Gyula megjegyezte, a hangszer-összeállításon kívül teljesen szabad módon komponálhattak a fiatal szerzők. A koncerten természetesen előbb mindig az eredeti Liszt-kompozíciók szólalnak meg.
A hangversenyt két fiatal zeneakadémista fellépése egészíti ki, akiket az Új Európa Alapítvány fiatal tehetségeket felkaroló programja, a MOL Tehetségtámogató pártfogol. Nemes Réka a Romance oublieét játssza fuvolán, a csellista Renczés Balázs Liszt-Cassado Szerelmi álmok című darabját szólaltatja meg.
Nemes Réka Matuz Gergelynél kezdett fuvolázni, majd a Weiner Leó Zeneművészeti Szakközépiskolában és kecskeméti Kodály Konzervatóriumban tanult. 2010-ben egy mesterhangszer beszerzéséhez kapott támogatást.
Renczés Balázs öt éves kora óta csellózik. 2008 szeptembere óta a Liszt Ferenc Zeneakadémia kivételes tehetségek előképző tagozatán Déri György tanítványa.
Az alapvető kritérium az volt - mondta el az MTI-nek Fekete Gyula -, hogy ugyanabban a hangszer-összeállításban kell a fiatal zeneszerzőknek komponálniuk, amelyben az eredeti Liszt-mű készült.
Így például az Angelus zongoraátiratára Balogh Máté és Emszt András is írt zongoradarabot, Bella Máté Tanulmánya ugyanennek az alkotásnak a vonósnégyes átiratára reflektál.
A Gyászgondola Muntag Lőrincet, az Elégia No. 2. Ott Rezsőt, a Richard Wagner sírjánál Solti Árpádot, az Elégia No.1 pedig Tornyai Pétert ihlette meg, ironikus címet választva: Lisztharmatos elégia.
Mint Fekete Gyula megjegyezte, a hangszer-összeállításon kívül teljesen szabad módon komponálhattak a fiatal szerzők. A koncerten természetesen előbb mindig az eredeti Liszt-kompozíciók szólalnak meg.
A hangversenyt két fiatal zeneakadémista fellépése egészíti ki, akiket az Új Európa Alapítvány fiatal tehetségeket felkaroló programja, a MOL Tehetségtámogató pártfogol. Nemes Réka a Romance oublieét játssza fuvolán, a csellista Renczés Balázs Liszt-Cassado Szerelmi álmok című darabját szólaltatja meg.
Nemes Réka Matuz Gergelynél kezdett fuvolázni, majd a Weiner Leó Zeneművészeti Szakközépiskolában és kecskeméti Kodály Konzervatóriumban tanult. 2010-ben egy mesterhangszer beszerzéséhez kapott támogatást.
Renczés Balázs öt éves kora óta csellózik. 2008 szeptembere óta a Liszt Ferenc Zeneakadémia kivételes tehetségek előképző tagozatán Déri György tanítványa.
További írások a rovatból
Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében
Más művészeti ágakról
Bemutatták Elena Poniatowska: Leonora – Leonora Carrington regényes élete című művét
A Nyílt tárgyalás című előadás a Katona József Színházban