bezár
 

zene

2011. 09. 22.
Kevesebb a pénz, úgyhogy bővítjük a programkínálatot
Armel Operaverseny és Fesztivál sajtótájékoztató 2011. szeptember 21.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Váratlan bejelentések, bővülő programkínálat, Mester Tamás első operája és Eötvös Péter közös vállalkozása az Armel operafesztivállal...

prae.hu

Az első Operafesztivált beharangozó öt évvel ezelőtti sajtótájékoztató óta talán a legfontosabb sajtóesemény tanúi lehettek a sajtó képviselői ma délelőtt a Francia Intézetben.

Az Operafesztivál – ragaszkodva hagyományaihoz – lehetőséget biztosított kiemelt partnereinek, hogy ismertessék a 2011-es évadal kapcsolatos gondolataikat, ugyanakor számtalan meglepő bejelentésre is sor került.

Sajtótájékoztató a Francia Intézetben

Dr. Solymos László, Szeged város alpolgármestere örömét fejezte ki, hogy egyre nagyobb publicitást kap ez a különleges program, melyet városa a kezdetektől – és a város közgyűlésének döntése értelmében – az elkövetkezendő három évben is támogat és vendégül lát.

Bátyai Edina, a verseny kiemelt alapító partnere, a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatója bejelentette, hogy ebben az évben ők a program kommunikációjáért teszik a legtöbbet. Az igazgatóasszony, a verseny egyik “szülőanyjaként” leginkább annak örül, hogy a Fesztivál egyre nagyobb közkedveltségre tesz szert, a közönség és a szakma körében egyaránt.

Gyüdi Sándor, a Szegedi Nemzeti színház igazgatója frappáns hasonlattal vázolta - a Fesztiválnak negyedik éve otthon biztosító – színháza szerepét.

Egyetért abban, hogy a város annak idején “nagy fába vágta a fejszéjét” a Fesztivál felkarolásával. Annyit tett csupán hozzá, hogy véleménye szerint azóta a szereplők közötti munkamegosztás is remekül kialakult és olajozottan működik: a fát az Armel növeszti, a fejszét a városvezetés biztosítja és a Színház kezébe adja.

Ők a négy év során megedződtek és beletanultak abba a feladatba, amit az öt darab egymást követő bemutatása megkövetel tőlük. A Fesztivál nyerteseinek érzik magukat és partneroperaházként – azaz a verseny résztvevőinként nagyon boldogok idei darabjukkal (Francesca da Rimini) és annak versenyszereplőivel, Erique Pína Serra-val és Miksch Adriennel, akik épp a próbaidőszak kellős közepén tartanak.

A fesztivál koprodukciós partnere, a Duna Televízió képviseletében Daru Gábor elárulta, hogy idén októberben egy kifejezetten kultúra-központú új közszolgálati csatorna, a Duna 2 indításával ők is nagy dobásra készülnek. Ezen adón kerül sor az Armel Operafesztivál Gálájának élő közvetítésére október 15-én, 8 óra 30 perces kezdettel és a fesztivált követő időszakban itt lesznek láthatóak az operaprodukciók is, főműsoridőben – hogy azok se maradjanak le az előadásokról, akik “nem fértek be a színházba”.

Havas Ágnes, az Armel Operaverseny és Fesztivál igazgatója nehéz helyzetben volt, hiszen nem csupán a műsorral és a kiegészítő programokkal kapcsolatos “közérdekű információkat” kellett megosztania az hallgatósággal. Bejelentette, hogy a 2011-es évben a Fesztivál izgalmas és ingyenes kiegészítő programokkal várja az opera szerelmeseit és a műfajjal ismerkedőket.

A Korzó Zeneházban megrendezésre kerülő programsorozat keretében Jakupcsek Gabriella beszélget Kulka Jánossal, Alföldi Róberttel, Mester Tamással, Juronics Tamással és Havas Ágnes filmproducerrel az operához való viszonyukról, kötődésükről.

A partneroperaházak és a versenyzők mini-koncertek keretében mutatkoznak be az operaverseny programján túlmutató oldalukról. Ráadásul a Fesztivál a Szegedi Tudományegyetemmel közösen ez évtől egyfajta oktatási szerepet is vállal: az egyetem által januárban indított kulturális menedzsment képzés beharangozó programjaként Bernard Faivre d’Arcier és Jim Schaeffer az európai és tengerentúli kulturális szektor jelentőségével, működésének szabályszerűségeivel és kulisszatitkaival ismertetik meg az érdeklődőket.

A sajtótájékozató vendége volt az idei pilzeni produkció – mely a 2011-es fesztiválév egyetlen klasszikusa –, a Rigolettó rendezője, Alföldi Róbert is, aki bár eddig minden évben részt vett a fesztiválon rendezőként, idén kapott “feladatként” először igazi klasszikus operát.

Nagyon furcsa volt Verdit hallgatni, szinte nehéz…annyira hozzászoktam a kortárs darabokhoz, hogy nekem szinte már az a természetesebb…A rendezésről talán annyit, hogy szerettem volna ezt a kusza, szenvedélyes, sötét darabot minél profánabban, egyszerűbben és világosabban megmutatni. Egyátalán nem kiforgatni, csak megszabadítani attól a romantikus máztól, ami az évek során rárakódott. Talán sikerült, mert a nagyrészt klasszikus rendezésekhez szokott pilzeni közönségnek nem volt ellene kifogása.”

S hogy milyen váratlan bejelentésekre került sor ezt követően?

Havas Ágnes igazgató elárulta, hogy évek óta kap apróbb szemrehányásokat és kérdéseket a szakma és a sajtó képviselőitől arra vonatkozóan, hogy egy magyar operafesztivál miért nem mutat be magyar operákat? A válasz egyszerű: “Nem szerettünk volna csak úgy leemelni a polcról egy elkészült művet, az operaverseny mindig is úttörőnek számított törekvéseiben, s ez ebben sem lesz másképp. Saját operákat szeretnénk rendelni, olyanokat, amelyekre a Fesztivál is büszke lehet és olyanokat, amik külföldön is megállják a helyüket, hiszen a Fesztivál szerkezetének megfelelően először a külföldi partneroperaházban kerülnek majd bemutatásra.”

Így az első saját opera, a 2013-as év magyar ősbemutatója Mester Tamás Originum című szerzeménye lesz, mely New York-ban debütál.

A rockzenész élete fontos állomásának tartja a lehetőséget. “A zenét bonthatjuk kategóriákra, s ezt általában meg is tesszük, de számomra ezek a falak nem léteznek. Nem azért mert átjárhatók, hanem mert a jó zene nem az elme tartalmából születik, hiszen akkor csupán önismétlés lenne, vagy még rosszabb esetben mások ismétlése. Nagyon meglepett a felkérés, de talán nem véletlen hogy az első beszélgetés tizedik percében már a szinopszisról kezdtem beszélni, egy olyan művel kapcsolatban, aminek a megírási szándéka még jómagam számára sem volt nyilvánvaló. Próbálok nem megijedni a feladattól, és nem túlságosan komolyan venni magamat, mert attól könnyen elveszíthetném mindazt az ártatlanságot és ösztönösséget, ami egy ilyen mű megírásához szükséges.”

2014-ben Csapó Gyula Phaedrájának 4. Felvonása kerül színrevitelre a Pilzeni Nemzeti Színházzal közösen, s az este azzal a szintén egyfelvonásos darabbal egészül majd ki, melyre a fesztivál a pilzeni színházzal közösen ír ki pályázatot az elkövetkezendő időszakban.

Mindez a Pilzen 2015 Európa Kulturális Fővárosa program felvezető évének attrakciója is egyben. Boronkay Antal, a felkérésben fontos szerepet vállaló Editio Musica - és a szerző - képviseletében annyit árult el a műről, hogy ez sem számít túlságosan hagyományos operának.

Csapó négy nyelvű, parodisztikus és tragikus ötfelvonásos operájának minden felvonása önállóan is megállja a helyét a színpadon. Terjedelméből fakadóan a negyedik felvonás kerül majd bemutatásra, melyről idén októberben a Magyar Rádió is felvételt készít.

A jelenleg távolinak tűnő 2015-ös évben várható ősbemutató igazi kulturális “bomba”. Eötvös Péter – a Velencei Biennále Arany Oroszlán Életműdíj-várományos zeneszerzője – ugyanis beleegyezett, hogy a Fesztivál részese lehessen készülő operája bemutatásának.

A komponista 2016-ig négy operája bemutatóján dolgozik. Elmondása szerint az Armel részvételével készülő bemutató különleges koprodukcióban valósul meg, amerikai és európai operaházak bevonásával.

Az egyfelvonásos darab – mely Baricco Senza Sangue című novellaregényéből készül – jól meghatározott céllal születik. A szerző bevallása szerint – annak tudatában, hogy Bartók A kék szakállú herceg várának gyakran nehéz “párt találni” – olyan darabot szeretne alkotni, ami atmoszférájában és dramaturgiájában is egységben van Bartók egyfelvonásosával.

Eötvös úgy gondolja, hogy Baricco történetét annak hangulata, tematikája alkalmassá teszi arra, hogy bemutatója Bartók művében “folytatódjék”. A fesztivál bemutatóját – melyért jelenleg a legnevesebb francia operaházak versengenek – Alföldi Róbert rendezi majd.

Az Operafesztivál négy éve kápráztatja el különleges ritkaságokkal az operaszerető közönséget. Ezek az új, merész lépések azonban már jócskán túlmutatnak határainkon, helyet biztosítva a fesztivál és kezdeményezései számára a nagybetűs nemzetközi operaéletben.

Mindez a legismertebb francia kulturális fesztiválváros figyelmét sem kerülte el: az Avignon-i Operaház szeretné “átvenni” az Armel Operafesztivált, s addig is, míg ennek a rendkívül összetett és hihetetlen szervezési munkával járó lépésnek az előkészítése folyik, első lépésként az Opera d’Avignon 2012-ben vendégül látja színpadán a Fesztivál – nemzetközi zsűri által – idén legjobbnak választott produkcióját.
 
nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Platon Karataev: Napkötöző – négy szám
A 180-as Csoport című kötet bemutatója
A Pécsi Jazz Napok négy koncertjéről

Más művészeti ágakról

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Renaud-Delage: Gru 4
Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén
Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés