bezár
 

film

2011. 09. 20.
A Citadellát jelöli Oroszország az Oscar-díjra
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Nyikita Mihalkov Citadella című filmjét jelölte Oroszország az Oscar-díjra: az illetékes bizottság egyebek között Andrej Zvjagincev rendező Jelena című filmjével és Alekszandr Szokurov Velencében fődíjjal elismert alkotásával, a Fausttal szemben részesítette előnyben a Citadellát.

prae.hu

A Jelenára a tíztagú bizottság két, a Faustra egy tagja szavazott hétfő este, a többi voksot Mihalkov kapta, a később közzétett indoklás szerint azért, mert úgy ítélték meg, hogy a másik két filmnek nincs esélye a jelölésre a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában.

Tavaly már nevezni akarták az Oscar-díjra Mihalkov Csalóka napfény című trilógiájának második filmjét, de Mihalkov elzárkózott ettől azzal, hogy a befejező rész, a Citadella nélkül nem értelmezhető.

A mű legelső része, a Csalóka napfény 1994-ben készült, és elnyerte a legjobb külföldi filmnek járó Oscart, valamint a 47. Cannes-i filmfesztivál fődíját.

A Csalóka napfény 2. később ugyan szintén szerepelt Cannes-ban, de nem nyert díjat. A Citadellára az orosz közönség "lábbal szavazott": minden idők legdrágább orosz filmjét, amely 55 millió dolláros büdzsével készült ezer kópiával mutatták be, de az első hétvégén mindössze 3,7 millió dollárt hozott, aztán pedig gyakorlatilag megbukott.

Az orosz kritikusok egyebek között megállapították: "egy rakás ok van arra, hogy miért utáljuk ezt a filmet", egyben dagályosnak és hiteltelennek minősítették az alkotást.

A film bukásának fő oka, hogy a közönség már nem alkotó művésznek, hanem a politikai establishment részének látja Mihalkovot: Vlagyimir Putyin miniszterelnök és általában a hatalom elszánt hívének tekintik, aki botrányos körülmények között választatta meg magát újra az Orosz Filmesek Szövetségének elnökévé. Mihalkov népszerűtlensége ma már odáig terjed, hogy a funkcionáriusok megkülönböztető kék villogói ellen tiltakozó autós mozgalom már többször lebuktatta közlekedési szabálysértések miatt.

A Csalóka napfény az 1930-as évek sztálinizmusát mutatta be, a második világháború idején játszódó folytatás azt meséli el, hogy hogyan győzték le a hősies szovjetek a barbár németeket, a Citadella pedig ezt a történetet folytatja, némileg elrugaszkodva a realizmustól.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa – A found footage filmek és videóesszék formavilága
Dev Patel: A Majomember
Alex Garland: Polgárháború

Más művészeti ágakról

Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés