irodalom
2011. 08. 27.
Több mint 600 új francia regény az őszi szezonra
Hatszázötvennégy új regényt harangoztak be a francia őszi könyvpiac választékaként, és közülük 74 elsőkönyves író alkotása - jelentette a párizsi Le Figaro.
Bár az utóbbi szám elmarad a tavalyi terméstől - 2010-ben 85 olyan regénnyel találkozhattak a francia olvasók, amelynek szerzője először jelentkezett művével -, ez nem jelenti azt, hogy az új nevek kedvelőinek kevesebb lesz az olvasnivalója: az irodalmi pálya friss elhivatottjai ugyanis jobbára rögtön a nagyregény műfaját választották, nem egy könyv terjedelme az ötszáz oldalt is meghaladja.
Az utóbbiak közé tartozik Alexis Jenni is, aki a jelek szerint a kritika kedvencévé vált A háború francia művészete (L'Art francais de la guerre) című alkotásával: 633 nagy formátumú oldalon adta ki a Gallimard. A Seuil kiadó jelentette meg Dalibor Frioux regényét, amelynek címe Brut és terjedelme csaknem félezer oldal.
A Fayard sem takarékoskodott az új szerzőinek biztosított terjedelemmel: Sébastien Marnier első regénye, a Mimi 458 oldalon jelent meg kiadásában, Isabelle Coudrier Menj és mondd a kutyáknak (Va et dis-le aux chiens) című belépője az irodalom világába pedig egyenesen 814 oldalas. Ez persze korántsem jelenti azt, hogy megismételhetik a 900 oldalas Jóakaratúak (Les Bienveillantes) sikerét, a francia-amerikai Jonathan Littell második világháborús regénye 2006-ban óriási példányszámot ért el, majd elnyerte a Goncourt-díjat is.
A Grasset kiadó nem az elsőkönyves írójának biztosított oldalszámmal, hanem a szerző ifjú korával tűnik ki: Marien Defalvard 19 éves, és Amióta csak léteztünk (Du temps qu'on existait) című regénye alig 370 oldalas, de máris nagy visszhangot váltott ki.
A Le Figaro közreadta saját válogatását az őszi irodalmi díjakra esélyes "megkerülhetetlen" új regényekről is. A Goncourt- vagy a Renaudot-díj várományosai közül első helyen emeli ki Emmanuel Carrere Limonov című életrajzi regényét. A francia akadémia örökös titkárává választott Hélene Carrere d,Encausse kremlinológusnő fia az 1945-ben született Eduard Limonov excentrikus kortárs ukrán írót, számos nagy port felvert mű szerzőjét, Putyin orosz vezető heves bírálóját mutatja be mozgalmas életrajzi regényében. A szerző egyszerre vázolja fel a II. világháború utáni egykori szovjet társadalom arcait, de hősét követve ellátogat a volt Jugoszlávia utódállamai közötti balkáni háborúk színterére, New Yorkba és (haza) Párizsba is - saját önéletrajzát is felvázolva Limonové mellé. A POL kiadó szeptember 8-án hozza forgalomba az új Carrere-könyvet.
Ugyancsak a párizsi irodalmi szalonok témája már Jean d'Ormesson akadémikus "A beszélgetés" (La Conversation) című új, az előbb említettektől eltérően igen tömör alkotása, amely egy képzelt társalgást jelenít meg párbeszédes formában. A Héloise d'Ormesson kiadásában megjelent könyv, mint a Le Figaro írja, "egy olyan emberről szól, aki istenné akart válni", ami azért is figyelemre méltó, mert előző művében a francia szellemi élet kiválósága az Isten létezéséről töprengett. A képzelt beszélgetés 1803-1804 telén zajlik Bonaparte Napoleon, az akkori első konzul és Cambaceres, a második konzul, a forradalomból éppen kiemelkedő ország akkori két vezetője között. Bonaparte nem éri be a hatalommal, birodalomalapító császárként akar bevonulni a történelembe és ördögi ügyességgel rábírja társát, aki megszavazta a király lefejezését, hogy támogassa tervét. D'Ormesson a könyv előszavában elárulja, hogy Bonaparte minden általa leírt szava valóban elhangzott, különböző alkalmakból és körülmények között.
David Foenkinos: La Délicatesse című finom és humoros szerelmi regénye két éve az eladási listák élére került, de végül semmilyen díjat nem söpört be. Idén Az emlékek (Les Souvenirs) című családregényét a Gallimard jelentette meg, ezt a történetet is a humor, a könnyedség, a fantázia és némi abszurditás jellemzi. Morgan Sportes Mindent, azonnal című műve egy fiatalokból álló külvárosi banda által végrehajtott gyilkosság bírósági tárgyalásának jegyzőkönyvét változtatja vérfagyasztó regénnyé és társadalmi portrévá, csak a neveket másítja meg a Fayard-nál megjelent könyvben. A Le Figaro szerint a mű az őszi szezon egyik eseményének ígérkezik. Delphine de Vigan Rien ne s'oppose á la nuit (Semmi sem áll szemben az éjszakával) című műve ismét csak családregény, nagyszüleinek nemzedékéről.
A francia lap még vagy másfél tucat szerzőt tart esélyesnek valamelyik díjra, köztük olyan ismert neveket említ meg, mint Amelie Nothomb, Eliette Abécassis, Charles Dantzig, Jean Rolin vagy Patrick Grainville.
Az utóbbiak közé tartozik Alexis Jenni is, aki a jelek szerint a kritika kedvencévé vált A háború francia művészete (L'Art francais de la guerre) című alkotásával: 633 nagy formátumú oldalon adta ki a Gallimard. A Seuil kiadó jelentette meg Dalibor Frioux regényét, amelynek címe Brut és terjedelme csaknem félezer oldal.
A Fayard sem takarékoskodott az új szerzőinek biztosított terjedelemmel: Sébastien Marnier első regénye, a Mimi 458 oldalon jelent meg kiadásában, Isabelle Coudrier Menj és mondd a kutyáknak (Va et dis-le aux chiens) című belépője az irodalom világába pedig egyenesen 814 oldalas. Ez persze korántsem jelenti azt, hogy megismételhetik a 900 oldalas Jóakaratúak (Les Bienveillantes) sikerét, a francia-amerikai Jonathan Littell második világháborús regénye 2006-ban óriási példányszámot ért el, majd elnyerte a Goncourt-díjat is.
A Grasset kiadó nem az elsőkönyves írójának biztosított oldalszámmal, hanem a szerző ifjú korával tűnik ki: Marien Defalvard 19 éves, és Amióta csak léteztünk (Du temps qu'on existait) című regénye alig 370 oldalas, de máris nagy visszhangot váltott ki.
A Le Figaro közreadta saját válogatását az őszi irodalmi díjakra esélyes "megkerülhetetlen" új regényekről is. A Goncourt- vagy a Renaudot-díj várományosai közül első helyen emeli ki Emmanuel Carrere Limonov című életrajzi regényét. A francia akadémia örökös titkárává választott Hélene Carrere d,Encausse kremlinológusnő fia az 1945-ben született Eduard Limonov excentrikus kortárs ukrán írót, számos nagy port felvert mű szerzőjét, Putyin orosz vezető heves bírálóját mutatja be mozgalmas életrajzi regényében. A szerző egyszerre vázolja fel a II. világháború utáni egykori szovjet társadalom arcait, de hősét követve ellátogat a volt Jugoszlávia utódállamai közötti balkáni háborúk színterére, New Yorkba és (haza) Párizsba is - saját önéletrajzát is felvázolva Limonové mellé. A POL kiadó szeptember 8-án hozza forgalomba az új Carrere-könyvet.
Ugyancsak a párizsi irodalmi szalonok témája már Jean d'Ormesson akadémikus "A beszélgetés" (La Conversation) című új, az előbb említettektől eltérően igen tömör alkotása, amely egy képzelt társalgást jelenít meg párbeszédes formában. A Héloise d'Ormesson kiadásában megjelent könyv, mint a Le Figaro írja, "egy olyan emberről szól, aki istenné akart válni", ami azért is figyelemre méltó, mert előző művében a francia szellemi élet kiválósága az Isten létezéséről töprengett. A képzelt beszélgetés 1803-1804 telén zajlik Bonaparte Napoleon, az akkori első konzul és Cambaceres, a második konzul, a forradalomból éppen kiemelkedő ország akkori két vezetője között. Bonaparte nem éri be a hatalommal, birodalomalapító császárként akar bevonulni a történelembe és ördögi ügyességgel rábírja társát, aki megszavazta a király lefejezését, hogy támogassa tervét. D'Ormesson a könyv előszavában elárulja, hogy Bonaparte minden általa leírt szava valóban elhangzott, különböző alkalmakból és körülmények között.
David Foenkinos: La Délicatesse című finom és humoros szerelmi regénye két éve az eladási listák élére került, de végül semmilyen díjat nem söpört be. Idén Az emlékek (Les Souvenirs) című családregényét a Gallimard jelentette meg, ezt a történetet is a humor, a könnyedség, a fantázia és némi abszurditás jellemzi. Morgan Sportes Mindent, azonnal című műve egy fiatalokból álló külvárosi banda által végrehajtott gyilkosság bírósági tárgyalásának jegyzőkönyvét változtatja vérfagyasztó regénnyé és társadalmi portrévá, csak a neveket másítja meg a Fayard-nál megjelent könyvben. A Le Figaro szerint a mű az őszi szezon egyik eseményének ígérkezik. Delphine de Vigan Rien ne s'oppose á la nuit (Semmi sem áll szemben az éjszakával) című műve ismét csak családregény, nagyszüleinek nemzedékéről.
A francia lap még vagy másfél tucat szerzőt tart esélyesnek valamelyik díjra, köztük olyan ismert neveket említ meg, mint Amelie Nothomb, Eliette Abécassis, Charles Dantzig, Jean Rolin vagy Patrick Grainville.
További írások a rovatból
Gerőcs Péter Szembenézni a tehetségtelenségünkkel kötetének bemutatója az Őszi Margón
Más művészeti ágakról
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon