zene
2011. 08. 24.
A fáradhatatlan szaxofonos legenda, Sonny Rollins végre Magyarországon!
Jazztörténeti pillanatnak lehet tanúja november 10-én a Művészetek Palotája közönsége: először játszik Magyarországon a szaxofon fáradhatatlan legendája, Sonny Rollins.
A most nyolcvanegy éves művész ifjúkori mentora Thelonious Monk volt, és már huszonévesen együtt dolgozott Miles Davisszel. Második Grammy-díját 2005-ben kapta, idén márciusban pedig Barack Obama a National Medal of Arts elismeréssel tüntette ki.
Részlet a Gramofonban olvasható exkluzív interjúból:
„Gyerekkoromban, a harmincas-negyvenes években rengeteget jártam moziba. A film és a rádió volt akkor az egyik fő szórakozás. Sok zenés filmet is játszottak, a rádióban pedig gyakran lehetett jazzt hallani, s mindkét forrásból jöttek a Nagy amerikai daloskönyv számai, amelyeket ma standardeknek hívunk. Iszonyatos mennyiségű melódia ragadt meg a fejemben. Néhány ilyen szám esetében később rájöttem, hogy kiváló alapot szolgáltatnak a rögtönzés általam művelt válfajához. (...) Az improvizálás feltétele, hogy a muzsikus elsajátítsa az alapokat, biztosan megtanulja nemcsak a dallamot, hanem annak a harmóniáit is, aztán amikor rögtönözni kezd, minderről meg kell feledkezzen, és hagynia kell, hogy a tudatalattija kerekedjék felül. Ekkor jön az improvizáció.”
Az interjú teljes terjedelmében a Gramofon őszi számában olvasható.
Forrás: Gramofon
Részlet a Gramofonban olvasható exkluzív interjúból:
„Gyerekkoromban, a harmincas-negyvenes években rengeteget jártam moziba. A film és a rádió volt akkor az egyik fő szórakozás. Sok zenés filmet is játszottak, a rádióban pedig gyakran lehetett jazzt hallani, s mindkét forrásból jöttek a Nagy amerikai daloskönyv számai, amelyeket ma standardeknek hívunk. Iszonyatos mennyiségű melódia ragadt meg a fejemben. Néhány ilyen szám esetében később rájöttem, hogy kiváló alapot szolgáltatnak a rögtönzés általam művelt válfajához. (...) Az improvizálás feltétele, hogy a muzsikus elsajátítsa az alapokat, biztosan megtanulja nemcsak a dallamot, hanem annak a harmóniáit is, aztán amikor rögtönözni kezd, minderről meg kell feledkezzen, és hagynia kell, hogy a tudatalattija kerekedjék felül. Ekkor jön az improvizáció.”
Az interjú teljes terjedelmében a Gramofon őszi számában olvasható.
Forrás: Gramofon
További írások a rovatból
Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről