bezár
 

színház

2011. 07. 27.
Pályatársak MGP-ről
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Molnár Gál Péter a legfelkészültebb emberek egyike volt a magyar színházi életben - emlékezett Garas Dezső színművész az elhunyt színikritikus barátjára az MTI-nek. Színikritikus kollégái szerint a műfaj meghatározó személyisége távozott.

Szkéné színház

A színikritikus, újságíró, dramaturg, színháztörténész, a Népszabadság egykori munkatársa halálhírét a napilap közölte szerdán az MTI-vel. A hazai színházi élet évtizedeken át meghatározó színikritikusa 75 éves volt.

Garas Dezső hangsúlyozta: Molnár Gál Péter halála "hatalmas veszteség, nem is lehet felérni ésszel". Mint a nemzet színésze felidézte, a kritikussal diákkoruk óta ismerték egymást. "Együtt jártunk a főiskolára, azóta együtt voltunk a pályán. Nagyon sokat vitatkoztunk. Szerettük, nem szerettük: nagyon ellentmondásos, de nagyszerű figura volt, egy egészen különleges képzettségű ember" - fogalmazott.

Garas Dezső és Molnár Gál Péter a kritikus haláláig tartotta egymással a kapcsolatot; mint a színművész megjegyezte, nagyon szerettek egymással beszélgetni, vitatkozni. "Nagyon szerettem a Pétert" - vallott barátjáról Garas Dezső.

Zappe László színikritikus az MTI-nek nyilatkozva arról beszélt, hogy Molnár Gál Péter meghatározó figurája a magyar kritikának, aki "bonyodalmas korban nehéz szituációba került", így formátumához illően komplikált lett élete és pályafutása. "Megjelenése a pályán fordulatot hozott a műfajban" - fogalmazott a pályatárs.

Ennek a fordulatnak a jelentőségét hangsúlyozta másik pályatársa, Koltai Tamás is, aki arról beszélt, hogy Molnár Gál Péter a magyar színikritikának teljesen új irányt szabott a hatvanas évek elején, amikor az irodalomcentrikus megközelítéssel szemben a színházközpontú színikritika műfaját honosította meg.

A színházat olyan önálló öntörvényű műfajként kezelte, amelyben elsősorban a színész, emellett a rendező és a többi alkotó - képzőművész, zenész, mozgásművész - vesz részt. Számára a színész volt a legfontosabb, őt helyezte kritikájának középpontjába - fejtette ki Koltai Tamás.

Szólt arról is, hogy Molnár Gál Péter - főleg munkásságának korai szakaszában - tanulmányokat, könyveket írt, pályaképeket rajzolt, amikor ez a műfaj még hiányzott a színházi irodalomból. Ezekben az írásaiban színházi alkotóknak, a színházi megjelenítés legfontosabb szereplőinek megörökítését választotta feladatául. A pályatárs elsősorban színészi, rendezői portréit említette, amelyeket például Gellért Endréről, Major Tamásról, Marton Endréről, Latinovits Zoltánról írt. "A művészeket szintén elsősorban színházi szempontból, és nem irodalmi megközelítésből értékelte" - emelte ki.

Szűcs Katalin Ágnesnek, a Critikai Lapok főszerkesztőjének véleménye szerint azért volt Molnár Gál Péter az utóbbi fél évszázad legjelentősebb kritikusa, mert nem egyszerűen a színházhoz értett, hanem írásművész volt, amely ma már egyedülálló. Mint hangsúlyozta, a kritika műfaját szinte irodalmi műfajként csak ő művelte.

"Érzékeny ember volt, akit sokan gyűlöltek és szerettek, de most úgy gondolom, mindenki megrendül" - mondta, hozzátéve, hogy nélküle elképzelhetetlen a színházi szakma.

Beszélt arról is Szűcs Katalin Ágnes, hogy MGP ugyan híres volt vitriolos tolláról, de olyan élvezetesen, jól írt, hogy még ha bántott is, ez megbocsátható volt. Így olyan dolgokat is megengedhetett magának írásaiban, amit más kritikus nem. Csak MGP. Azért is, mert - a Színház- és Filmművészeti Főiskolát elvégezve - annyira benne volt a szakmában, hogy szakértelmét senki nem kérdőjelezte meg, ettől volt fontos az ő véleménye - mondta végül színikritikus kollégája.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
avagy A spacio-temporalitás liminalitásának reprezentációja David Greig Prudenciájának Kovács D. Dániel által teremtett színpadi víziójában...
Wagner kincse 2. – 1. alkalom, Márton László előadása A Nibelung-énekről
Komáromy Bese Soha jobban című darabjáról

Más művészeti ágakról

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Bartók György szerzői estje a Fugában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés