bezár
 

zene

2011. 07. 11.
Liszt-év: a szombathelyi karmesterkurzus
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A 2011-es szombathelyi Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál karmesterkurzusát idén ismét Peskó Zoltán vezeti Tihanyi Lászlóval együtt. A tíz nap alatt természetesen munkamegosztás érvényesül.

prae.hu

"Nemcsak Tihanyi együttese, az Intermoduláció, hanem a kiváló mezzo, Meláth Andrea is részt vesz a tanításban, ők koncentráltan foglalkoznak a 60 éve elhunyt Schönberg Pierrot lunaire-jével. Én idén hosszan beszélek Liszt Faust szimfóniájáról" - mondta el az MTI-nek Peskó Zoltán, aki hétfőn este vezényli a fesztivált nyitó koncertet.

A neves karmester úgy véli, a kurzus egyik fontos célja az, hogy a jelentkezők megszokják az érzést: zenekar előtt állnak. "Emlékszem, két-három évig tartott, míg elértem, hogy egy zenekart dirigálva képessé váltam kihallani egy-egy szólamot az egészből és meg tudtam ítélni a karmesterpultról, hogyan funkcionálnak az együttes egyes részei.

A tőlem tíz méterre ülő második oboista vagy az első brácsás játékát is tudjam kvázi külön, úgy érzékelni, ahogy egy jó fülű, de átlagos hallgató nem. Ennek a képességnek a kifejlesztésében a legjobb mester a gyakorlat" - fogalmazott Peskó Zoltán.

Ez csak az egyik lényeges része a szombathelyi munkának. "A másik az, hogy mindenkinek a leckéjét DVD-re vesszük és a rögzített órákat azután délután, illetve este megnézzük együtt, mindnyájan.

Nagyon érdekes tapasztalatom, hogy néhány nap után maguk a növendékek milyen kiválóan észreveszik a hibákat, a sajátjukat éppúgy, mint a többiekét, így is segítik egymást.

Azt szeretném elérni, hogy megtanulják, már pályájuk az első éveiben tudják magukat egyedül kontrollálni" - fűzte hozzá.

Peskó Zoltán kiemelte: idén hosszan fog beszélni a Faust szimfóniáról, amelyet Liszt egyik legnagyobb művének tart. "Nemcsak Liszt életművében kiemelkedő jelentőségű, hanem motívumkezelésében a kortársakra és az utódokra is rendkívüli hatással volt. Bartók például a h-moll szonáta mellett a XIX. század legnagyszerűbb alkotásának tartotta. Szeretnék rávilágítani, hogy egy-egy motívumot milyen különbözőképpen formál át a zeneszerző, véleményem szerint ennek az elemzésére most szükség van" - vélekedett a karmester.

Szerinte érdekes, hogy e Liszt-szimfónia két szélső tételének elrajzolt, eltorzított Faust-arca mint kompozíciós megoldás, hogyan él tovább a Két kép című Bartók-műben, ami ugyancsak a kurzus anyaga, sőt a Hegedűversenyben is.

Magától értetődő alapfeltétel, hogy a kurzus anyagában legyenek Bartók-művek."Keller András jön hozzánk és a nagy Hegedűversenyt fogjuk együtt tanulni a növendékekkel. Egy olyan hangszeres művész, aki hajlandó velünk végigcsinálni a kurzus anyagát, olykor könnyebben old meg valamilyen problémát, mint én. Mert én csak megkérhetem a szólistát, hogy váltson tempókat, ő viszont meg is tudja mutatni.

A szólista sokat számít, nekem egész pályám során remek szólistákkal volt dolgom. Azt is a kurzus fontos részének tekintem, hogy bemutassam, hogyan nő össze a zenekari munka a szólistáéval, hogy milyen lényeges elem a koncertet az előkészítő munka" - mondta Peskó Zoltán.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Platon Karataev: Napkötöző
Bartók György szerzői estje a Fugában
Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
Händel: Alcina. Marc Minkowski felvétele

Más művészeti ágakról

Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés