film
2011. 07. 10.
Ezreket küldenek el a BBC-től
Vasárnapi brit sajtóértesülések szerint több ezer munkatársától készül megválni a BBC, amely az előfizetési díjak befagyasztása miatt költségcsökkentő intézkedésekre kényszerül.
A brit közszolgálati médiatársaság és a kormány között tavaly ősszel létrejött megállapodás értelmében a következő hat évben nem változik a jelenleg 145,50 fontos (42 ezer forintos) éves előfizetési díj, ez azonban az előzetes becslések szerint az előfizetési díjból származó bevételek reálértékének 16 százalékos csökkenését jelenti az időszak végéig.
A The Sunday Times című vezető vasárnapi lap értesülése szerint a BBC vezetése ősszel 20 százalékos költségleépítési tervezetet terjeszt az irányító testület - a BBC Trust - elé, és a takarékossági program részeként a következő öt évben háromezer fővel 17 ezerre apadna a BBC alkalmazotti gárdájának létszáma.
A BBC hazai sugárzású televízió- és rádióműsoraiban, valamint a Nagy-Britanniában elérhető internetes oldalakon soha nincs reklám, a társaság az évi előfizetési díjból, valamint világszerte rendkívül népszerű dráma- és dokumentum-programjainak értékesítéséből tartja fenn magát.
Az éves előfizetési díjat a törvényi meghatározás szerint minden olyan brit háztartásnak fizetnie kell, amelyben bármely eszközzel - televízión, számítógépen, sőt mobiltelefonon - nézhetők és rögzíthetők a televíziós adások.
A jelenlegi konzervatív-liberális brit kormánykoalíció részéről már több komoly bírálat is elhangzott a közszolgálati médiatársaság gazdálkodásával kapcsolatban.
Jeremy Hunt konzervatív párti kulturális miniszter, akinek illetékességi körébe tartoznak a médiaügyek is, már nem sokkal a koalíció tavalyi választási győzelme után, egy lapinterjúban úgy vélekedett: az előfizetési díjakból élő BBC-nél "rendkívüli mértékű és felháborító pazarlás" folyik. "Folyamatosan érkeznek a hírek arról", hogy a cég "nem megfelelő módon hasznosítja" az előfizetési díjakból befolyó összeget - állította Hunt.
Egy későbbi nyilatkozatában kijelentette: ha a műsorszolgáltatói piacon "jelen van 3,5 milliárd fontnyi előfizetési díj", akkor a többi - jórészt reklámokból élő kereskedelmi - médiacéget "nyilvánvalóan aggasztja", hogy a BBC mire költi ezt a pénzt.
Erre egyébként már független elemzők is felhívták a figyelmet.
A Policy Exchange nevű közéleti elemző csoport egy korábbi helyzetértékelésében felrótta a BBC-nek, hogy az "megszállottan hajszolja" a minél nagyobb nézettségi mutatókat, a kereskedelmi riválisokkal versengve. A Policy Exchange jelentése kiemelte, hogy a BBC például hatalmas összegeket fizet a Forma-1-es autóversenyek közvetítési jogáért, jóllehet ezek közvetítését a kereskedelmi adók is meg tudnák oldani, ha a BBC nem pályázna erre a sporteseményre.
Brit konzervatív körökben régóta bírálatok tárgya a sokak által "baloldali szimpátiával" vádolt BBC tevékenysége is; állítólag olyan vélemény is felmerült, hogy a 89 éves közszolgálati intézményre nincs is szükség. Tavalyi brit lapértesülések szerint Daniel Hannan, a Konzervatív Párt európai parlamenti képviselője és jobbszárnyának befolyásos tagja arról győzködte David Cameron miniszterelnököt, hogy a BBC-t fel kell számolni.
A toryk szóvivője annak idején mindazonáltal közölte, hogy ezek Hannan "saját nézetei, és nem tükrözik a párt véleményét".
A The Sunday Times című vezető vasárnapi lap értesülése szerint a BBC vezetése ősszel 20 százalékos költségleépítési tervezetet terjeszt az irányító testület - a BBC Trust - elé, és a takarékossági program részeként a következő öt évben háromezer fővel 17 ezerre apadna a BBC alkalmazotti gárdájának létszáma.
A BBC hazai sugárzású televízió- és rádióműsoraiban, valamint a Nagy-Britanniában elérhető internetes oldalakon soha nincs reklám, a társaság az évi előfizetési díjból, valamint világszerte rendkívül népszerű dráma- és dokumentum-programjainak értékesítéséből tartja fenn magát.
Az éves előfizetési díjat a törvényi meghatározás szerint minden olyan brit háztartásnak fizetnie kell, amelyben bármely eszközzel - televízión, számítógépen, sőt mobiltelefonon - nézhetők és rögzíthetők a televíziós adások.
A jelenlegi konzervatív-liberális brit kormánykoalíció részéről már több komoly bírálat is elhangzott a közszolgálati médiatársaság gazdálkodásával kapcsolatban.
Jeremy Hunt konzervatív párti kulturális miniszter, akinek illetékességi körébe tartoznak a médiaügyek is, már nem sokkal a koalíció tavalyi választási győzelme után, egy lapinterjúban úgy vélekedett: az előfizetési díjakból élő BBC-nél "rendkívüli mértékű és felháborító pazarlás" folyik. "Folyamatosan érkeznek a hírek arról", hogy a cég "nem megfelelő módon hasznosítja" az előfizetési díjakból befolyó összeget - állította Hunt.
Egy későbbi nyilatkozatában kijelentette: ha a műsorszolgáltatói piacon "jelen van 3,5 milliárd fontnyi előfizetési díj", akkor a többi - jórészt reklámokból élő kereskedelmi - médiacéget "nyilvánvalóan aggasztja", hogy a BBC mire költi ezt a pénzt.
Erre egyébként már független elemzők is felhívták a figyelmet.
A Policy Exchange nevű közéleti elemző csoport egy korábbi helyzetértékelésében felrótta a BBC-nek, hogy az "megszállottan hajszolja" a minél nagyobb nézettségi mutatókat, a kereskedelmi riválisokkal versengve. A Policy Exchange jelentése kiemelte, hogy a BBC például hatalmas összegeket fizet a Forma-1-es autóversenyek közvetítési jogáért, jóllehet ezek közvetítését a kereskedelmi adók is meg tudnák oldani, ha a BBC nem pályázna erre a sporteseményre.
Brit konzervatív körökben régóta bírálatok tárgya a sokak által "baloldali szimpátiával" vádolt BBC tevékenysége is; állítólag olyan vélemény is felmerült, hogy a 89 éves közszolgálati intézményre nincs is szükség. Tavalyi brit lapértesülések szerint Daniel Hannan, a Konzervatív Párt európai parlamenti képviselője és jobbszárnyának befolyásos tagja arról győzködte David Cameron miniszterelnököt, hogy a BBC-t fel kell számolni.
A toryk szóvivője annak idején mindazonáltal közölte, hogy ezek Hannan "saját nézetei, és nem tükrözik a párt véleményét".
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat