art&design
2011. 06. 30.
Budapest tíz éve tíz fotós szemével
Budapest Pozitív címmel nyílt kiállítás a Mai Manó Házban a Budapest fotográfiai ösztöndíj tízéves évfordulója alkalmából csütörtökön. A tárlaton tíz kortárs fotográfus Budapestről készített képei tekinthetők meg szeptember 11-ig.
Kőrösi Orsolya, a Mai Manó Ház ügyvezető igazgatója beszédében emlékeztetett arra, hogy Londonban a Royal Academy of Arts-ban épp a magyar fotográfusok munkáiból látható nagyszabású kiállítás.
„Ilyen tárlat még soha nem volt külföldön, csodájára járnak a londoniak. A fotó mint műfaj egyre fontosabb szerepet tölt be a művészeti életben, egyre többen látogatják a Mai Manó Ház kiállításait is” – fogalmazott. Stenczer Sári, a kiállítás kurátora elmondta: a tárlat a Pro Cultura Urbis Közalapítvány fotográfiai ösztöndíjasainak munkáit mutatja be.
„Tíz év telt el, ezért tíz művész fotóit tudjuk bemutatni. A tizenkilencedik század óta a fotográfusok dokumentálják életterüket, városukat” – fogalmazott a kurátor, megemlítve, hogy minden alkotó Budapest más-más területét dolgozta fel. A kiállításon egyébként nemcsak az ösztöndíj keretében készült alkotások tekinthetők meg, hanem más, Budapesthez kapcsolódó anyagok is.
„A Napfény műteremben például dokumentumfilmek láthatók” – tette hozzá Stenczer Sára, kiemelve: a tárlat célja az, hogy a budapestiek megismerjék a főváros ritkán látott arcait, eldugott tereit, közösségeit is.
Az alsó szinten az emberi életterekre koncentrál a kiállítás; itt például megtekinthető Kovalovszky Dániel Emlékgyár, Stalter György Város a városban, Dezső Tamás Józsefváros, Benkő Imre Budapest Blues, Gárdi Balázs Betondzsungel, Vancsó Zoltán Budapesti utcán, valamint Kudász Gábor Arion Zöld terület című sorozata.
„Még a mosdókba is raktunk képet” – jegyezte meg a kurátor. Az alsó szinten tekinthető meg Sopronyi Gyula Lakóparkok című sorozata is, amely az új lakótelepek hétköznapi életére reflektál ironikusan. Szintén itt kapott helyet Dezső Tamás Itt, Bárhol című sorozata is, amely korábban megnyerte az amerikai Center Award díjat.
A felső szinten láthatók Hartyányi Norbert Margitsziget című, idén készült sorozatának képei. A kurátor megjegyezte, a fotók érdekessége, hogy a fotós a közparkot meghitt, bensőséges kertnek ábrázolja. Ugyanitt látható egy száz képből álló elektronikus válogatás Benkő Imre a Sziget Fesztiválról az elmúlt tizenhét évben készített fotográfiáiból.
Simon Márk Fürdőváros címmel készítette el sorozatát, képein Budapest közfürdőinek jellegzetes figurái, élethelyzetei elevenednek meg a fotós sajátos nézőpontjában. A Budapest Pozitív című kiállításának sajtóbejárásával egy időben Korniss Péter fotográfus nyitotta meg a Mai Manó Galérián a Pillanatnyi Forgatókönyv című tárlatot, amely a Színház és Filmművészeti Egyetem elsőéves operatőr
és ötödéves rendező és operatőr szakos hallgatóinak fotókiállítása. Ez utóbbi augusztus 14-ig látható. A Budapest Fotográfiai Ösztöndíjat 2000-ben hozta létre a Pro Cultura Urbis Közalapítvány, hogy támogatást biztosítson fotósoknak a főváros szubjektív dokumentálására.
Az ösztöndíjat az az alkotó nyerheti el, akinek munkái a Magyar Sajtófotó pályázaton sikerrel szerepelnek, illetve előzetesen beadott munkatervét tartalmasnak ítéli az alapítvány zsűrije, valamint a kurátor, Korniss Péter.
„Ilyen tárlat még soha nem volt külföldön, csodájára járnak a londoniak. A fotó mint műfaj egyre fontosabb szerepet tölt be a művészeti életben, egyre többen látogatják a Mai Manó Ház kiállításait is” – fogalmazott. Stenczer Sári, a kiállítás kurátora elmondta: a tárlat a Pro Cultura Urbis Közalapítvány fotográfiai ösztöndíjasainak munkáit mutatja be.
„Tíz év telt el, ezért tíz művész fotóit tudjuk bemutatni. A tizenkilencedik század óta a fotográfusok dokumentálják életterüket, városukat” – fogalmazott a kurátor, megemlítve, hogy minden alkotó Budapest más-más területét dolgozta fel. A kiállításon egyébként nemcsak az ösztöndíj keretében készült alkotások tekinthetők meg, hanem más, Budapesthez kapcsolódó anyagok is.
„A Napfény műteremben például dokumentumfilmek láthatók” – tette hozzá Stenczer Sára, kiemelve: a tárlat célja az, hogy a budapestiek megismerjék a főváros ritkán látott arcait, eldugott tereit, közösségeit is.
Az alsó szinten az emberi életterekre koncentrál a kiállítás; itt például megtekinthető Kovalovszky Dániel Emlékgyár, Stalter György Város a városban, Dezső Tamás Józsefváros, Benkő Imre Budapest Blues, Gárdi Balázs Betondzsungel, Vancsó Zoltán Budapesti utcán, valamint Kudász Gábor Arion Zöld terület című sorozata.
„Még a mosdókba is raktunk képet” – jegyezte meg a kurátor. Az alsó szinten tekinthető meg Sopronyi Gyula Lakóparkok című sorozata is, amely az új lakótelepek hétköznapi életére reflektál ironikusan. Szintén itt kapott helyet Dezső Tamás Itt, Bárhol című sorozata is, amely korábban megnyerte az amerikai Center Award díjat.
A felső szinten láthatók Hartyányi Norbert Margitsziget című, idén készült sorozatának képei. A kurátor megjegyezte, a fotók érdekessége, hogy a fotós a közparkot meghitt, bensőséges kertnek ábrázolja. Ugyanitt látható egy száz képből álló elektronikus válogatás Benkő Imre a Sziget Fesztiválról az elmúlt tizenhét évben készített fotográfiáiból.
Simon Márk Fürdőváros címmel készítette el sorozatát, képein Budapest közfürdőinek jellegzetes figurái, élethelyzetei elevenednek meg a fotós sajátos nézőpontjában. A Budapest Pozitív című kiállításának sajtóbejárásával egy időben Korniss Péter fotográfus nyitotta meg a Mai Manó Galérián a Pillanatnyi Forgatókönyv című tárlatot, amely a Színház és Filmművészeti Egyetem elsőéves operatőr
és ötödéves rendező és operatőr szakos hallgatóinak fotókiállítása. Ez utóbbi augusztus 14-ig látható. A Budapest Fotográfiai Ösztöndíjat 2000-ben hozta létre a Pro Cultura Urbis Közalapítvány, hogy támogatást biztosítson fotósoknak a főváros szubjektív dokumentálására.
Az ösztöndíjat az az alkotó nyerheti el, akinek munkái a Magyar Sajtófotó pályázaton sikerrel szerepelnek, illetve előzetesen beadott munkatervét tartalmasnak ítéli az alapítvány zsűrije, valamint a kurátor, Korniss Péter.
További írások a rovatból
Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
Az acb Galéria Redők című tárlatáról