art&design
2011. 06. 30.
Pénteken nyílik a Design Terminál
A hazai designerek bemutatkozó terepeként, találkozóhelyként fog funkcionálni a hosszú várakozás után július 1-jén, pénteken megnyíló budapesti Design Terminál. Az egykori Erzsébet téri buszpályaudvar épületében étterem és design shop is helyet kap majd - hangzott el a Design Terminál épületében csütörtökön tartott sajtótájékoztatón.
Englert Róbert, az intézmény igazgatója az MTI-nek elmondta: a kiállítóhely a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) támogatásából és saját bevételekből fog gazdálkodni.
Példaként a majdan étteremként funkcionáló B épület bérbeadásából származó bevételeket és a kiállítások jegybevételeit említette. A pályázat útján kiválasztott igazgató szerint a büdzsé megtervezése jelenleg is folyamatban van, ezért pontos számokat egyelőre nem akart mondani.
A korábban marketingkommunikációval, weboldalak tervezésével foglalkozó igazgató az MTI-nek arról is beszélt, hogy feladatának elsősorban a designkultúra színvonalának emelését, a komoly érdeklődést kiváltó programok szervezését és az épület hasznosítását tartja.
"Egy olyan találkozótermet is létre szeretnénk hozni, ahol a hazai designkultúra képviselői és a design iránt érdeklődő közönség találkozhat" - fogalmazott, tervei között megemlítve, hogy nyílt napokat, konferenciákat is fognak szervezni.
Nagy Anna kormányszóvivő beszédében emlékeztetett arra, hogy sokan úgy vélték, az épületre "már csak a bulldózer vár". "Hosszú évekig aludta Csipkerózsika-álmát az egykori buszpályaudvar" - fogalmazott a szóvivő, megemlítve, hogy a kormányváltás után a KIM úgy határozott, életet lehel az épületbe.
"Azt reméljük, hogy nemcsak a főváros, hanem általában a magyar designkultúra központja, szíve-lelke lesz" - tette hozzá.
Az első kiállítás a Gombold újra! Divat a magyar című öltözéktervezési pályázat legjobb munkáit mutatja be. Nagy Anna felidézte, hogy a KIM, a Design Terminál Nonprofit Kft. és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem közös pályázatára több mint 400 terv érkezett, amelyből a legjobb 35 kollekciót májusban már a nagyközönség is megtekinthette a Szépművészeti Múzeumban rendezett divat-shown.
"A pályázat célja az volt, hogy a magyar öltözködési kultúra hagyományait átírja a XXI. századra" - mutatott rá a szóvivő. A kiállítás a tervek szerint három hónapig lesz látható, a következő program már a Design Héthez fog kapcsolódni.
A sajtótájékoztatón megjelent Gyöngyösi Renáta tervező, aki megnyerte a Gombold újra-pályázatot Metallic-Folklór című kreációjával. Gyöngyösi Renáta arról beszélt, hogy az első helyezés számára rengeteg lehetőséget hozott, példaként megemlítette, hogy jelenleg Zoób Kati műhelyében dolgozhat. Az MTI kérdésére elmondta, kreációjához a dunántúli népviseletekből merített inspirációt.
"A népies viseletet egyesítettem a metálos fényességgel, csillogással. A fémkellékeket, a szegecseket, patentokat a hímzéses rátétek helyett használtam" - fogalmazott, majd hozzátette: a célja a látványos sziluett - hangsúlyos váll, karcsú derék, terjedelmes csípő - létrehozása volt.
A design központ megalapítását még 2004-ben jelentette be az akkori kormány, az eredeti tervek szerint a műemléképület volt indulási részében kiállítások, könyvtár, irodahelyiségek kaptak volna helyet, a B épületbe cukrászdát, kávéházat, esetleg éttermet képzeltek el.
A megnyitást 2006-ra tervezték, a felújítás akkorra el is készült, ám az épületet tervezési és kivitelezési problémák miatt nem lehetett átadni.
A hiányosságok pótlására újabb beruházás indult, ám 2009-ben még az ideiglenes használatba vételi engedélyt sem kaphatta meg az egykori buszpályaudvar.
A történtek miatt 2010 januárjában hűtlen kezelés és egyéb bűncselekmények gyanúja miatt nyomozás indult a Design Terminál ügyében. Sajtóértesülések szerint az eredetileg 450 millió forintra tervezett beruházás végül több mint 900 millió forintba került.
A kormányváltást követően a tulajdoni jogok a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-től és a Magyar Szabadalmi Hivataltól átkerültek a KIM-hez, a szakmai felügyeleti szerv a Balassi Intézet, a KIM háttérintézménye lett.
Példaként a majdan étteremként funkcionáló B épület bérbeadásából származó bevételeket és a kiállítások jegybevételeit említette. A pályázat útján kiválasztott igazgató szerint a büdzsé megtervezése jelenleg is folyamatban van, ezért pontos számokat egyelőre nem akart mondani.
A korábban marketingkommunikációval, weboldalak tervezésével foglalkozó igazgató az MTI-nek arról is beszélt, hogy feladatának elsősorban a designkultúra színvonalának emelését, a komoly érdeklődést kiváltó programok szervezését és az épület hasznosítását tartja.
"Egy olyan találkozótermet is létre szeretnénk hozni, ahol a hazai designkultúra képviselői és a design iránt érdeklődő közönség találkozhat" - fogalmazott, tervei között megemlítve, hogy nyílt napokat, konferenciákat is fognak szervezni.
Nagy Anna kormányszóvivő beszédében emlékeztetett arra, hogy sokan úgy vélték, az épületre "már csak a bulldózer vár". "Hosszú évekig aludta Csipkerózsika-álmát az egykori buszpályaudvar" - fogalmazott a szóvivő, megemlítve, hogy a kormányváltás után a KIM úgy határozott, életet lehel az épületbe.
"Azt reméljük, hogy nemcsak a főváros, hanem általában a magyar designkultúra központja, szíve-lelke lesz" - tette hozzá.
Az első kiállítás a Gombold újra! Divat a magyar című öltözéktervezési pályázat legjobb munkáit mutatja be. Nagy Anna felidézte, hogy a KIM, a Design Terminál Nonprofit Kft. és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem közös pályázatára több mint 400 terv érkezett, amelyből a legjobb 35 kollekciót májusban már a nagyközönség is megtekinthette a Szépművészeti Múzeumban rendezett divat-shown.
"A pályázat célja az volt, hogy a magyar öltözködési kultúra hagyományait átírja a XXI. századra" - mutatott rá a szóvivő. A kiállítás a tervek szerint három hónapig lesz látható, a következő program már a Design Héthez fog kapcsolódni.
A sajtótájékoztatón megjelent Gyöngyösi Renáta tervező, aki megnyerte a Gombold újra-pályázatot Metallic-Folklór című kreációjával. Gyöngyösi Renáta arról beszélt, hogy az első helyezés számára rengeteg lehetőséget hozott, példaként megemlítette, hogy jelenleg Zoób Kati műhelyében dolgozhat. Az MTI kérdésére elmondta, kreációjához a dunántúli népviseletekből merített inspirációt.
"A népies viseletet egyesítettem a metálos fényességgel, csillogással. A fémkellékeket, a szegecseket, patentokat a hímzéses rátétek helyett használtam" - fogalmazott, majd hozzátette: a célja a látványos sziluett - hangsúlyos váll, karcsú derék, terjedelmes csípő - létrehozása volt.
A design központ megalapítását még 2004-ben jelentette be az akkori kormány, az eredeti tervek szerint a műemléképület volt indulási részében kiállítások, könyvtár, irodahelyiségek kaptak volna helyet, a B épületbe cukrászdát, kávéházat, esetleg éttermet képzeltek el.
A megnyitást 2006-ra tervezték, a felújítás akkorra el is készült, ám az épületet tervezési és kivitelezési problémák miatt nem lehetett átadni.
A hiányosságok pótlására újabb beruházás indult, ám 2009-ben még az ideiglenes használatba vételi engedélyt sem kaphatta meg az egykori buszpályaudvar.
A történtek miatt 2010 januárjában hűtlen kezelés és egyéb bűncselekmények gyanúja miatt nyomozás indult a Design Terminál ügyében. Sajtóértesülések szerint az eredetileg 450 millió forintra tervezett beruházás végül több mint 900 millió forintba került.
A kormányváltást követően a tulajdoni jogok a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-től és a Magyar Szabadalmi Hivataltól átkerültek a KIM-hez, a szakmai felügyeleti szerv a Balassi Intézet, a KIM háttérintézménye lett.
További írások a rovatból
A tizenkettedik European Remembrance Symposiumról
Az acb Galéria Redők című tárlatáról
Más művészeti ágakról
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon