art&design
2011. 06. 24.
Múzeumok éjszakája: Utazás Perzsiába
Perzsa és török programokkal várta látogatóit a múzeumok éjszakáján a budapesti Iparművészeti Múzeum (IMM), míg a Magyar Nemzeti Múzeumba (MNM) betérők igazi kiállításdömpinggel találkozhattak péntek este.
Egyszerre négy időszaki kiállítás tart nyitva a Nemzeti Múzeumban június második felében: Gitta Carell portréi a harmincas évek Olaszországába repítenek, a sportolóként, fotóművészként és popsztárként egyaránt ismert Hubertus von Hohenlohe felvételein napjaink nagyvárosait vizsgálja, a firenzei Alinari Fotómúzeum anyaga Európát kísérli meg bemutatni, míg a Több mint szolidaritás című tárlat a magyar-lengyel kapcsolatok ezer évét idézi fel.
Az MNM azonban nem elégedett meg ennyivel: az őszi André Kertész kiállítás felvezetéseként a neves magyar fotográfus korából, a harmincas évekből származó felvételeket sorakoztatott egymás mellé "Kertész városairól", azaz Párizsról és New York-ról.
Az időszaki kiállításokra egyaránt rátalált a közönség a múzeumok éjszakáján, sokan azonban zenei élményekért érkeztek a Nemzeti Múzeumba: nagy közönség előtt adott zenetörténeti előadással kísért Chopin-Liszt-koncertet Szilasi Alex zongoraművész, de a péntek esti programban szerepeltek régizenei előadások, kortárs táncprodukció és éjfélre egy igazi meglepetés: Hubertus von Hohenlohe személyében az egyik kiállító is koncertet vállalt.
Népszerűnek bizonyult az MNM kertje is, ahol a látogatók az étvágyukat, illetve szomjukat is csillapíthatták, vagy zenés sétán vehettek részt.
A Múzeumkertben állított sátrat az Erzsébetváros építészeti örökségének megóvásáért tevékenykedő Óvás Egyesület is: a látogatók itt többek között a háború előtti Budapest, illetve a mai VII. kerület világával találkozhattak filmfelvételeken vagy fényképeken a zsidónegyed házainak míves részleteivel ismerkedhettek.
Hosszú sor állt az Iparművészeti Múzeum jegypénztáránál a péntek esti bejutásra várva. A hangulatot az IMM Qádzsár-kori és oszmán kiállításához kapcsolódó perzsa és török programok varázsolták keletiessé. Az épület mór stílusú nagytermében a bátrabbak akár be is állhattak a Dolunay török néptáncegyüttes körtáncaiba, míg az emeleten meglepően sokan ültek be egy perzsa nyelvleckére vagy iráni filmekre.
A közel száz iparművészt felvonultató Kreatimm designvásár standjai valódi vásári forgatagot teremtettek a múzeumépületben, egyben azonban nemes célt is szolgáltak: számos művész a Mindörökké Zsolnay! ékszerpályázathoz kapcsolódva a Lechner-palota sérült kerámiaburkolatából készült ékszereket is árult.
Az IMM felújítási alapjának feltöltését szolgálta egy másik, különleges kezdeményezés is: a múzeum 139 darab eltávolított mázas tetőcserepet kínált eladásra a múzeumok éjszakáján.
Az MNM azonban nem elégedett meg ennyivel: az őszi André Kertész kiállítás felvezetéseként a neves magyar fotográfus korából, a harmincas évekből származó felvételeket sorakoztatott egymás mellé "Kertész városairól", azaz Párizsról és New York-ról.
Az időszaki kiállításokra egyaránt rátalált a közönség a múzeumok éjszakáján, sokan azonban zenei élményekért érkeztek a Nemzeti Múzeumba: nagy közönség előtt adott zenetörténeti előadással kísért Chopin-Liszt-koncertet Szilasi Alex zongoraművész, de a péntek esti programban szerepeltek régizenei előadások, kortárs táncprodukció és éjfélre egy igazi meglepetés: Hubertus von Hohenlohe személyében az egyik kiállító is koncertet vállalt.
Népszerűnek bizonyult az MNM kertje is, ahol a látogatók az étvágyukat, illetve szomjukat is csillapíthatták, vagy zenés sétán vehettek részt.
A Múzeumkertben állított sátrat az Erzsébetváros építészeti örökségének megóvásáért tevékenykedő Óvás Egyesület is: a látogatók itt többek között a háború előtti Budapest, illetve a mai VII. kerület világával találkozhattak filmfelvételeken vagy fényképeken a zsidónegyed házainak míves részleteivel ismerkedhettek.
Hosszú sor állt az Iparművészeti Múzeum jegypénztáránál a péntek esti bejutásra várva. A hangulatot az IMM Qádzsár-kori és oszmán kiállításához kapcsolódó perzsa és török programok varázsolták keletiessé. Az épület mór stílusú nagytermében a bátrabbak akár be is állhattak a Dolunay török néptáncegyüttes körtáncaiba, míg az emeleten meglepően sokan ültek be egy perzsa nyelvleckére vagy iráni filmekre.
A közel száz iparművészt felvonultató Kreatimm designvásár standjai valódi vásári forgatagot teremtettek a múzeumépületben, egyben azonban nemes célt is szolgáltak: számos művész a Mindörökké Zsolnay! ékszerpályázathoz kapcsolódva a Lechner-palota sérült kerámiaburkolatából készült ékszereket is árult.
Az IMM felújítási alapjának feltöltését szolgálta egy másik, különleges kezdeményezés is: a múzeum 139 darab eltávolított mázas tetőcserepet kínált eladásra a múzeumok éjszakáján.
További írások a rovatból
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje