bezár
 

film

2011. 06. 18.
KAFF: Az animáció jövője a fiatalok kezében van - interjú Nelson Shinnel
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A fiatalok képzésében látja az animáció jövőjét Nelson Shin, a Nemzetközi Animációs Film Szövetség (ASIFA) elnöke, aki a szombaton záruló Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon (KAFF) nyilatkozott az MTI-nek.

prae.hu

A dél-koreai szakember a nemzetközi animáció nagy tekintélyű alakja: filmrendező, producer, lapkiadó, egyetemi tanszékvezető professzor, filmvállatok vezetője. Mint elárulta, először jár Magyarországon, bár Mikulás Ferenctől, a KAFF igazgatójától már számos meghívást kapott. A fesztiváligazgató idén a KAFF-fal párhuzamosan zajló 7. Európai Animációs Játékfilm Fesztivál zsűrielnökének kérte fel a koreai filmest.

Nelson Shint tavaly választották meg az ASIFA elnökének. Kiemelte: "rossz szokása", hogy szeret dolgozni, és egyszerre sok dologgal is képes foglalkozni, így nem okoz neki gondot több megbízatás és feladat összeegyeztetése.

"Ötven éve dolgozom az animációs filmek világában. Az ASIFA 1960-ban alakult, és én is akkor kezdtem animációval foglakozni" - idézte fel Nelson Shin az MTI-nek.

Emlékeztetett arra, hogy a sok munka mellett kezdetben nem volt ideje körülnézni a világban, aztán 1996-ban ellátogatott az Annecy Animációs Filmfesztiválra, ahol kapcsolatba került az ASIFÁ-val. Később, mivel sokan bíztatták, elindult az elnökségért, és elnyerte a megbízást. A szervezet vezetőjeként úgy látja, világszerte nehéz helyzetben van az animáció.

"Az ASIFA nonprofit szervezet, nemzetközi hálózatának több mint harminc helyi csoportja van. A közelmúltban jelent meg az a kötet, amely a szervezet 50 éves évfordulója alkalmából áttekintést nyújt az ASIFA történetéről. Az összefoglaló tanulmányokon kívül a szövetség minden helyi csoportja bemutatkozik a kiadványban" - ismertette Shin, aki kiadóként, tervezőként, szerkesztőként és szerzőkét is jegyzi a gazdag kiállítású könyvet.

Az elnök elmondta, az animációs film jövője szempontjából fontosnak tartja, hogy ösztöndíjjal támogassák a fiatalok animációs képzését. Emellett szeretné, ha sikerülne a kevésbé fejlett országokban is előremozdítani az animáció ügyét.

Nelson Shin szöuli képregényrajzolóként kezdte pályáját, majd tíz évig reklámfilmeket készített. Maga tanulta ki az animációs munkát és a hetvenes évek elején telepedett le az Egyesült Államokban.

"Küzdelmes évek voltak, de rengeteget tanultam a környezetemben lévő kitűnő animációs szakemberektől" - hangsúlyozta. Emlékezetes munkájaként említette, hogy rábízták a Csillagok háborújában szereplő lézerkard animációját. "Nem volt nehéz, mert a reklámfilmes tapasztalat miatt tudtam, hogyan csináljam. Egy hónapot adtak rá, de egy hét alatt készen lettem vele".

Számos tévésorozat fűződik a nevéhez, köztük a Rózsaszín párduc vagy a Pókember-rajzfilmek, és ő volt a rendezője az 1986-os Transformers című 84 perces animációs filmnek. "Szerencsés embernek tartom magam. Rengeteget dolgoztam. Az álmaim valóra váltak" - foglalta össze életútját.

A nyolcvanas évek közepén alapította meg Dél-Koreában az AKOM animációs filmstúdiót. Legutóbbi egészestés animációja az Empress Chung (Csung császárnő) is ott készült el 2005-ben. A történetben egy ifjú hercegnő komoly lépésre szánja el magát, hogy megmentse apja szeme világát.

"Ősi koreai mese, megtartottam az atmoszférát, de a történetet modernizáltam, igyekeztem érthetővé tenni a fiatal generációknak. Mivel gyerekeknek készítettem, nem akartam, hogy sokkoló részletek legyenek benne" - számolt be a produkcióról. Kitért arra, hogy az animáció másként mond el egy történetet, mint egy játékfilm, amelyben bárhová lehet kamerát állítani, az animációhoz azonban egy háttér készül, és nem lehet 180 fokos fordulatot tenni a kamerával, animációsként kell gondolkodni.

Dél-Korea Ázsiában a második legfontosabb animációs hatalom Japán mögött. Nelson Shin szerint hazájában nagyon népszerűek az animációk, de ahogy a világon mindenütt, a kilencvenes évek vége óta ott is visszaesett az animációs gyártás. Ennek okaként azt említette, hogy elmaradtak a nagy amerikai tévécsatornák megrendelései.

Az ASIFA elnöke hangsúlyozta, hogy bár a kecskeméti egy kis animációs közösség, mégis kitűnő alkotók dolgoznak ott, és a fesztivált is nagyra értékelte.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa – A found footage filmek és videóesszék formavilága
Alex Garland: Polgárháború
Csáki László: Kék Pelikan

Más művészeti ágakról

színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés