bezár
 

zene

2011. 06. 14.
Liszt-év - kiállítás a Rákóczi-indulóról az OSzK zeneműtárában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Karácsonyig láthatók az Országos Széchényi Könyvtár zeneműtárának folyosóján és olvasótermében a Rákóczi-indulóhoz kapcsolódó érdekes dokumentumok.

prae.hu

A kedd délelőtti megnyitón Mikusi Balázs zenetörténész, a zeneműtár vezetője úgy fogalmazott, hogy a 19. század egyik szimbolikus nemzeti dallama, a Rákóczi-induló történetét tekinti át a kamarakiállítás.

Az anyag a Rákóczi-szabadságharc 300 éves (1711), illetve Liszt Ferenc születésének 200 éves évfordulójához kapcsolódva mutatja be a Rákóczi-induló históriájának fontosabb állomásait.

A látogatók megtudhatják, hogy mi kapcsolja éppen Rákóczi nevéhez ezt az indulót. A dallam a szabadságharc előtt keletkezett, majd a "Hej Rákóczi, Bercsényi, Bezerédi! Magyar vitézek nemes vezéri!" kezdetű verset húzták rá. Az érzékeny fülű hallgató a Rákóczi-nóta címen ismert melódiából kihallja, hogy belőle keletkezett a későbbi dinamikusabb - mars - ritmusú és díszítettebb, ismétlésekkel gazdagított induló.

Kit tekinthetünk a dallam szerzőjének? - ez a kérdés szinte három évszázada foglalkoztatja a zenetörténetet. Az első szakértő lejegyző biztos: Scholl Miklós német-cseh katonai karmester, aki az Esterházy Miklós alapította magyar ezred zenekarának karmestere volt. Az 1800-as évek elején sokat hallgatta Bihari János virtuóz prímás játékát, így ismerkedett meg a dallammal.

Bihari a régi nótából indulót szerkesztett, Scholl leírta és meghangszerelte. Ezt hallhatta Liszt, aki külföldi utazásai után 1839-ben tért vissza először Pest-Budára, 1840-ben pedig koncertet adott a pesti Magyar Színházban, ott adta elő saját zongoraverzióját, amelyet hatalmas siker fogadott, az est végén vette át a drágakövekkel ékesített díszkardját.

Liszt szerette volna nyomtatásban megjelentetni a darabot, bécsi kiadójával meg is állapodott, ám figyelmeztették, hogy az osztrák cenzúra szigorúsága miatt a kiadás lehetetlen. Ezért kellett Liszt Ferenc első Rákóczi-feldolgozásának Erkel Ferenc lejegyzésében megjelennie, a magyar cenzúra ugyanis lazább volt - jegyezte meg Mikusi Balázs.

Nem sokkal ezután Hector Berlioz is Pestre érkezett, és a Faust elkárhozása című művéhez komponálta meg saját Rákóczi-indulóját, amely máig a legismertebb változat. Olyannyira - fűzte hozzá a zenetörténész -, hogy a népdal és népszokás gyűjtések során kiderült, a falusi lakodalmakon játszó bandák is a lagzik végén e verzió alapján szinte kötelező számként játszották el.

Berlioz nevezetes hangszerelésének eredeti partitúrája az Erkel-hagyaték első részével került az Országos Széchényi Könyvtár gyűjteményébe és látható a kamrakiállításon. Kiállították még a hangszeres indulódallamra utólag "ráhúzott" hét különféle szöveget, amelyek híven tükrözik a politikai helyzet mindenkori változásait is.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
Haydn out, Muse in – múzsadilemmák
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023

Más művészeti ágakról

Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa – A found footage filmek és videóesszék formavilága
[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés