zene
2011. 06. 10.
Lukács Gyöngyi szoprán kapja idén az Osváth-díjat
Verdi Macbethjének szombat esti előadása előtt, a Magyar Állami Operaház színpadán, a közönség jelenlétében veheti át a Kossuth-díjas drámai szoprán a dalszínház legendás énekesnőjéről, Osváth Júliáról elnevezett díjat.
A díjat Osváth Júlia születésének 100. évfordulóján, 2008-ban ítélték oda először. Idén a plakettet a szombaton este Lady Macbethet alakító Lukács Gyöngyi veheti át - közölte Várkonyi Judit, a dalszínház sajtóreferense az MTI-vel, hozzátéve, az ünnepeltet a produkció rendezője, Szinetár Miklós köszönti.
1990-ben a Moszkvai Csajkovszkij Akadémia zongora, zeneszerzés és ének szakán szerzett diplomát. Húszévesen debütált a Magyar Állami Operaházban A trubadúr Leonórájaként.
Első külföldi fellépésén Baselben Toscaként lépett fel. A New York-i Metropolitan színpadán szintén a Tosca szerepében debütált 2002 tavaszán.
Fellépett a berlini Deutsche Operben, a bécsi és a hamburgi Staatsoperben, a zürichi Operában, a londoni Covent Gardenben, a San Franciscó-i és a müncheni Operában, Antwerpenben és az Edinburgh-i Fesztiválon, a milánói Scalában. 2003-ban érdemes művész címet kapott.
2008-ban Kossuth-díjjal tüntették ki "nagy és népszerű operai főszerepek itthon és határainkon túl egyaránt nagysikerű tolmácsolásáért."
A díj átvételekor azt mondta az MTI-nek: "Azt tartom a legfontosabbnak, hogy aktív énekesként kaptam meg a kitüntetések kitüntetését. Tehát még módomban áll bizonyítani, hogy rászolgáltam."
Főbb szerepei: Leonóra (A trubadúr), Violetta (Traviata), Leonóra (A végzet hatalma), Tosca, Amelia Grimaldi (Simon Boccanegra), Desdemona (Otello), Erzsébet (Don Carlos), Lady Macbeth (Macbeth), Amelia (Az álarcosbál), Manon Lescaut, Norma, Katyerina (Sosztakovics: Kisvárosi Lady Macbeth), Abigél (Nabucco), Magdalena de Coigny (André Chénier).
Tavaly Popova Aleszja Kossuth-díjas magántáncosnő kapta az elismerést.
A díjat Rákóczi Katalin, Osváth Júlia hagyatékának őrzője 2008-ban alapította azzal a szándékkal, hogy az egyéni művészi teljesítmény elismeréseként az Operaház kiváló ének- vagy táncművészeinek adományozzák, ezzel tisztelegve Osváth Júlia emléke előtt.
Osváth Júlia, az operaház egykori kiváló szopránénekesnője egy 1949-ben adott interjúban mondta: Egy művész csak akkor teljesíti feladatát, ha teljesen odaadja magát a színpadnak és minden egyes
szerepre külön, igazi élete van."
1990-ben a Moszkvai Csajkovszkij Akadémia zongora, zeneszerzés és ének szakán szerzett diplomát. Húszévesen debütált a Magyar Állami Operaházban A trubadúr Leonórájaként.
Első külföldi fellépésén Baselben Toscaként lépett fel. A New York-i Metropolitan színpadán szintén a Tosca szerepében debütált 2002 tavaszán.
Fellépett a berlini Deutsche Operben, a bécsi és a hamburgi Staatsoperben, a zürichi Operában, a londoni Covent Gardenben, a San Franciscó-i és a müncheni Operában, Antwerpenben és az Edinburgh-i Fesztiválon, a milánói Scalában. 2003-ban érdemes művész címet kapott.
2008-ban Kossuth-díjjal tüntették ki "nagy és népszerű operai főszerepek itthon és határainkon túl egyaránt nagysikerű tolmácsolásáért."
A díj átvételekor azt mondta az MTI-nek: "Azt tartom a legfontosabbnak, hogy aktív énekesként kaptam meg a kitüntetések kitüntetését. Tehát még módomban áll bizonyítani, hogy rászolgáltam."
Főbb szerepei: Leonóra (A trubadúr), Violetta (Traviata), Leonóra (A végzet hatalma), Tosca, Amelia Grimaldi (Simon Boccanegra), Desdemona (Otello), Erzsébet (Don Carlos), Lady Macbeth (Macbeth), Amelia (Az álarcosbál), Manon Lescaut, Norma, Katyerina (Sosztakovics: Kisvárosi Lady Macbeth), Abigél (Nabucco), Magdalena de Coigny (André Chénier).
Tavaly Popova Aleszja Kossuth-díjas magántáncosnő kapta az elismerést.
A díjat Rákóczi Katalin, Osváth Júlia hagyatékának őrzője 2008-ban alapította azzal a szándékkal, hogy az egyéni művészi teljesítmény elismeréseként az Operaház kiváló ének- vagy táncművészeinek adományozzák, ezzel tisztelegve Osváth Júlia emléke előtt.
Osváth Júlia, az operaház egykori kiváló szopránénekesnője egy 1949-ben adott interjúban mondta: Egy művész csak akkor teljesíti feladatát, ha teljesen odaadja magát a színpadnak és minden egyes
szerepre külön, igazi élete van."
További írások a rovatból
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről
Más művészeti ágakról
A Nyílt tárgyalás című előadás a Katona József Színházban