art&design
2011. 06. 04.
Velencei Biennále - Christoph Schlingensief nyerte az idei Arany Oroszlánt
A német pavilon kiállítását tervező, tavaly elhunyt Christoph Schlingensief projektje nyerte az 54. Velencei Képzőművészeti Biennále legjobb nemzeti kiállításának járó Arany Oroszlán-díjat; az ILLUMInazioni című főkurátori kiállítás legjobb művészének odaítélt Arany Oroszlánt az amerikai Christian Marclay vehette át, míg a legígéretesebb fiatal művésznek a brit Haroon Mirzát hirdette ki a nemzetközi zsűri a velencei Giardini parkban megtartott szombati díjátadón.
"Christoph Schlingensief saját interdiszciplináris művészi irányt fejlesztett ki, amely intenzív, elkötelezett és erős személyes vízióval bír" - méltatta a művészt a Velencei Biennále első közönségnapján megrendezett díjkiosztó ünnepségen Paolo Baratta.
A biennále elnöke külön kiemelte a Schlingensief-kiállítás kurátorának, Susanne Gaensheimernek a munkáját. Az Arany Oroszlánt a 2010 augusztusában elhunyt német film-, színház- és operarendező helyett Gaensheimer vette át, aki kijelentette: "a díj Christoph Schlingensiefé".
Christian Marclayről, az ILLUMInazioni kiállítás Arany Oroszlán-díjasáról a zsűri azt állapította meg, hogy az amerikai alkotó munkássága "az elmúlt 30 évben eltörölte a műfajok és a művészeti formák közötti határvonalakat". A biennálén látható The Clock (Az óra) című munkájával kapcsolatban a méltatás megjegyzi: "egyértelműen mestermű".
A Hasszán Khan (Egyiptom), Carol Yinghua Lu (Kína), Letizia Ragaglia (Olaszország), Christine Macel (Franciaország) és John Waters (Egyesült Államok) alkotta zsűri a litván pavilon kiállítását és Klara Lindén munkáját különdíjjal jutalmazta.
Az idei Velencei Biennále életműdíjasai az amerikai Sturtevant (Elaine Sturtevant) és az osztrák Franz West. A Ohióban született, de Párizsban dolgozó amerikai művészről szólva a méltatás emlékeztetett: egyedülálló és koherens pályafutása a XX. század legfontosabb művészeti törekvéseinek és iskoláinak "árnyékában" fejlődött. Sturtevant más alkotók - például Andy Warhol, vagy Marcel Duchamp - munkáinak a másolatait készíti el, így vizsgálva az eredetiség fogalmát.
A bécsi Franz Westet a zsűri az egyik legjelentősebb kortárs művészként tüntette ki, aki a szobrai mellett kollázsaival és installációival is jelentőset alkotott. Mint a méltatás emlékeztet, a "kortárs szobrászat nagy megújítója" 1992-ban az osztrák pavilon kiállítójaként vett részt a Velencei Biennálén.
A rekordszámú, 89 nemzeti pavilont 37 kísérőrendezvényt felvonultató képzőművészeti fesztivál november 27-ig látogatható.
A biennále elnöke külön kiemelte a Schlingensief-kiállítás kurátorának, Susanne Gaensheimernek a munkáját. Az Arany Oroszlánt a 2010 augusztusában elhunyt német film-, színház- és operarendező helyett Gaensheimer vette át, aki kijelentette: "a díj Christoph Schlingensiefé".
Christian Marclayről, az ILLUMInazioni kiállítás Arany Oroszlán-díjasáról a zsűri azt állapította meg, hogy az amerikai alkotó munkássága "az elmúlt 30 évben eltörölte a műfajok és a művészeti formák közötti határvonalakat". A biennálén látható The Clock (Az óra) című munkájával kapcsolatban a méltatás megjegyzi: "egyértelműen mestermű".
A Hasszán Khan (Egyiptom), Carol Yinghua Lu (Kína), Letizia Ragaglia (Olaszország), Christine Macel (Franciaország) és John Waters (Egyesült Államok) alkotta zsűri a litván pavilon kiállítását és Klara Lindén munkáját különdíjjal jutalmazta.
Az idei Velencei Biennále életműdíjasai az amerikai Sturtevant (Elaine Sturtevant) és az osztrák Franz West. A Ohióban született, de Párizsban dolgozó amerikai művészről szólva a méltatás emlékeztetett: egyedülálló és koherens pályafutása a XX. század legfontosabb művészeti törekvéseinek és iskoláinak "árnyékában" fejlődött. Sturtevant más alkotók - például Andy Warhol, vagy Marcel Duchamp - munkáinak a másolatait készíti el, így vizsgálva az eredetiség fogalmát.
A bécsi Franz Westet a zsűri az egyik legjelentősebb kortárs művészként tüntette ki, aki a szobrai mellett kollázsaival és installációival is jelentőset alkotott. Mint a méltatás emlékeztet, a "kortárs szobrászat nagy megújítója" 1992-ban az osztrák pavilon kiállítójaként vett részt a Velencei Biennálén.
A rekordszámú, 89 nemzeti pavilont 37 kísérőrendezvényt felvonultató képzőművészeti fesztivál november 27-ig látogatható.
További írások a rovatból
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
Más művészeti ágakról
Mit jelent az ifjúsági irodalom ma? – kerekasztal beszélgetés
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon