art&design
2011. 06. 02.
Csuklósbusz-történelemi tárlat egy veterán buszban
Veterán Ikarus buszban rendez kiállítást a Közlekedési Múzeum annak a nemrégiben bezárt tárlatnak az anyagából, amely Csuklósítás'50 címmel tavaly novemberben nyílt meg az első magyar csuklós busz megalkotásának 50. évfordulója alkalmából.
Az első magyar csuklós busz rendhagyó körülmények között készült el: nem egy buszgyár gondosan megtervezett prototípusa volt, hanem a Fővárosi Autóbusz Üzem mérnökei és szakemberei két kiselejtezett járműből építették össze.
A busz európai viszonylatban másodikként készült el Magyarországon, forgalomba azonban ezt helyezték elsőként - tájékoztatta a Közlekedési Múzeum az MTI-t.
Az 1950-es években az iparosítás miatt megnövekedett utasforgalmat már nem tudták kiszolgálni az akkori járművek.
Először a kiselejtezett IK 30-as buszok pótkocsivá átalakított változataival akartak megoldást találni, de ezek nem bizonyultak biztonságosnak. Róka László, Lassú Gábor és Színi Béla mérnökök tervei alapján "házi kivitelben" elkészítettek egy tervet, amely két jármű, egy IK 60 és egy TR 5 típusú autóbusz összeépítésével és a Vörös Csillag Traktorgyár golyós-koszorús zsámolyának beépítésével jött létre. A motort egy IK 620-as darabból kölcsönözték. Ez a modell a Fővárosi Autóbusz Üzem Főműhelyében készült el.
A tervezők a rajzasztali skicceket a műhely falára másolták, a munkások ez alapján építették meg a buszt. A várható sorozatgyártás műhelyrajzait a Budapesti Műszaki Egyetem tanszékének fiatal munkatársai és a hallgatók készítették a "falfirkák", a mérnöki leírások és a kész alkatrészek alapján - az első busz elkészültét követően.
Az első csuklós busz 1960. november 5-én GA 12-00 rendszámmal állt forgalomba. A pótkocsis szerelvény 130 férőhelyével szemben az új jármű akár 200 utast is képes volt szállítani.
A kiállítás ezt a "házilagos" építést, a fejlesztés nehézségeit és a későbbi sikereket idézi fel, emléket állítva a rendhagyó tervezési folyamatnak egy frissen felújított veterán IK-180-as csuklós buszon, amely a főváros számos pontján lesz látható június 4-e és 26-a között.
Pontos helyszínek és időpontok a Közlekedési Múzeum honlapján olvashatók.
A busz európai viszonylatban másodikként készült el Magyarországon, forgalomba azonban ezt helyezték elsőként - tájékoztatta a Közlekedési Múzeum az MTI-t.
Az 1950-es években az iparosítás miatt megnövekedett utasforgalmat már nem tudták kiszolgálni az akkori járművek.
Először a kiselejtezett IK 30-as buszok pótkocsivá átalakított változataival akartak megoldást találni, de ezek nem bizonyultak biztonságosnak. Róka László, Lassú Gábor és Színi Béla mérnökök tervei alapján "házi kivitelben" elkészítettek egy tervet, amely két jármű, egy IK 60 és egy TR 5 típusú autóbusz összeépítésével és a Vörös Csillag Traktorgyár golyós-koszorús zsámolyának beépítésével jött létre. A motort egy IK 620-as darabból kölcsönözték. Ez a modell a Fővárosi Autóbusz Üzem Főműhelyében készült el.
A tervezők a rajzasztali skicceket a műhely falára másolták, a munkások ez alapján építették meg a buszt. A várható sorozatgyártás műhelyrajzait a Budapesti Műszaki Egyetem tanszékének fiatal munkatársai és a hallgatók készítették a "falfirkák", a mérnöki leírások és a kész alkatrészek alapján - az első busz elkészültét követően.
Az első csuklós busz 1960. november 5-én GA 12-00 rendszámmal állt forgalomba. A pótkocsis szerelvény 130 férőhelyével szemben az új jármű akár 200 utast is képes volt szállítani.
A kiállítás ezt a "házilagos" építést, a fejlesztés nehézségeit és a későbbi sikereket idézi fel, emléket állítva a rendhagyó tervezési folyamatnak egy frissen felújított veterán IK-180-as csuklós buszon, amely a főváros számos pontján lesz látható június 4-e és 26-a között.
Pontos helyszínek és időpontok a Közlekedési Múzeum honlapján olvashatók.
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával